Vakjournalistiek, opinie en onderzoek over innovatie in marketing, sales en service
Home » Nieuws » Dries Buytaert, oprichter Drupal en cto Acquia: “Personalisatie is volgende…

Dries Buytaert, oprichter Drupal en cto Acquia: “Personalisatie is volgende internetmijlpaal”

1
Paula van Doorn
Door Paula van Doorn, Freelance editor
Wednesday, April 16, 2014 om 2:09 PM
Tags:

“Een website is al lang geen aanhangsel van een bedrijf meer, vaak is de site de kern van je organisatie.” Dat stelt Dries Buytaert, oprichter van het open source cms Drupal en cto bij het eveneens door hem opgerichte bedrijf Acquia. Alles draait volgens hem om goede digitale ervaringen en die kun je niet bieden met standaard content. Klanten leren kennen, profielen opbouwen en persoonlijke content bieden is volgens Buytaert de sleutel tot succes. 

De Belg Dries Buytaert ontwikkelde het open source content management systeem (cms) Drupal veertien jaar geleden vanaf zijn studentenkamer. Hij ontwikkelde het systeem vooral omdat hij wilde leren over de technologie achter websites en daarnaast had hij behoefte aan een berichtensysteem. Veertien jaar later is zijn berichtensysteem uitgegroeid tot een grote cms-oplossing en is Buytaert chief technology officer (cto) bij Acquia; het door hem opgerichte bedrijf dat technische ondersteuning biedt aan Drupal-gebruikers. Acquia groeide in de afgelopen jaren uit tot een groot bedrijf. Het hoofdkantoor staat in Burlington, Massachusetts, in de Verenigde Staten, maar in de Benelux zijn ondertussen zo’n vijftien medewerkers actief.

Meer doen met minder

Het grootste verschil met andere enterprise cms-oplossingen is dat Drupal open source is. Buytaert: “Enerzijds betekent dit dat Drupal een softwarelicentie is die iedereen gratis kan gebruiken en anderzijds kunnen ze de software niet alleen gratis gebruiken, ook krijgt iedereen gratis toegang tot de broncode.” Dit gegeven kan marketeers volgens Buytaert helpen bij hun huidige uitdaging. “Marketeers moeten steeds meer doen met minder middelen en met Drupal zit je niet vast aan een softwarepakket met vaste functionaliteiten. Je kunt alle tools die je nodig hebt zelf toevoegen”, aldus Buytaert.

Volgens Buytaert is Drupal succesvol, omdat er zo’n grote groep ontwikkelaars actief is. Er is een community van ruim 10.000 ontwikkelaars die Drupal continu verbeteren en uitbreiden met nieuwe modules. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen in marketingland snel opgepakt worden door de marketeer. Buytaert: “Waar gebruikers van een ‘vaste’ softwareoplossing vaak jaren moeten wachten op bijvoorbeeld een nieuwe functionaliteit voor Pinterest, was deze module binnen Drupal in zeer korte tijd klaar voor gebruik.”

Goede content is niet genoeg

De snelheid en flexibiliteit van open source zijn belangrijke pijlers die marketeers moeten ondersteunen bij de huidige trends. Buytaert ziet twee belangrijke trends op marketinggebied. “De eerste belangrijke trend is dat er een evolutie plaatsvindt van het web naar digital. De website van bedrijven is al lang geen aanhangsel meer, het is de core van hun bedrijf. Het gaat er steeds meer om dat je digitale ervaringen kunt bieden op elk scherm van de klant.”

Tweede trend die markteers nu doormaken is de verschuiving van het bieden van content naar het bieden van ervaringen. “Het hebben van goede content is nog altijd erg belangrijk, maar het is niet meer genoeg. Bedrijven die online het meeste succes hebben, slagen er in om klanten te leren kennen. Ze bouwen profielen op aan de hand van bezoekgegevens van klanten. Met zo’n profiel kun je alle handige kennis over je klant verzamelen en kun je de juiste content, aan de juiste klant, op het juiste moment en in het juiste format aanbieden. Zo bied je niet alleen standaard content, ook kun je een ervaring om die content heen bouwen.”

Hoewel grote Amerikaanse bedrijven zoals Amazon en Netflix al flinke stappen zetten op het gebied van personalisatie, blijft de Benelux volgens Buytaert nog flink achter. “Waar Amazon al goede zaken doet door bijvoorbeeld het bieden van productaanbevelingen op basis van het profiel van de klant en hun klanten dus echt proberen te leren kennen, gebeurt dit in de Benelux nog heel weinig.” Volgens hem is dit te wijten aan het ontbreken van toegankelijke technologie. Alleen grote bedrijven kunnen zich het veroorloven om de techniek die ze nodig hebben te kopen. Buytaert wil hier met Drupal verandering in brengen: “De benodigde technologie binnen Drupal en Acquia is al klaar, nu willen we de technologie beschikbaar maken voor iedereen.”

Personalisatiesysteem

Als je als organisatie de personalisatieslag wilt maken moet je volgens Buytaert op zoek naar een oplossing die kan helpen bij het opzetten van profielen. Hij gebruikt de afgelopen Olympische Spelen als voorbeeld: “Stel, iemand bezoekt de website van de Olympische Spelen, bij zijn eerste bezoek wordt dan informatie over alle vijftien sporten getoond. Tijdens het websitebezoek blijkt dat de persoon vooral leest over schaatsen, slalom skiën en bobsleeën. Dit moet opgeslagen worden in het profiel van die bezoeker, zo kan de volgende keer direct relevantere informatie getoond worden.”

Om te personaliseren heb je dus een goed cms nodig waarin content kan worden gecreëerd en beheerd. Daar bovenop moet een personalisatiesysteem komen. Acquia lanceerde deze maand Acquia Lift. Volgens Buytaert is dit een tool die marketeers moet helpen bij het personaliseren. “Het is een oplossing waarmee marketeers verschillende soorten content moeten kunnen testen en gebruiken. Zo leren ze welke gebruiker van welke content houdt. Acquia Lift probeert in dit proces zoveel mogelijk te automatiseren, zodat marketeers hier zo min mogelijk over na hoeven te denken.”

Buytaert sluit af: “De komende tien jaar wordt de manier van hoe mensen kopen verder geherdefinieerd, personalisatie zal de grote volgende mijlpaal van het internet worden. Elk bedrijf, groot of klein, moet daarom toegang kunnen hebben tot de juiste technologie zonder dat ze hiervoor miljoenen euro’s moeten betalen.” 

Bron: Customer Talk

 


Onderwerp sponsors

Customer experience

Hoofdsponsor:

Interactive Intelligence

Sponsor:

Beeckestijn Business SchoolKANASalesforce.com

Digital marketing

Hoofdsponsor:

Sitecore

Sponsor:

EPiServerSyncForceWebpowerInforAcquia

Web content management

Hoofdsponsor:

Sitecore

Sponsor:

EPiServerAcquiaMirabeau





Reageer op dit bericht

Log in om te reageren of vul in
Plaats reactie

* is verplicht

Reacties

Personalisatie als die verkeerd is, is super vervelend. Personalisatie aan de hand van softprofiel (soft eigenschappen van klant) is veel doel treffender. Het sluit beter aan de "innerlijke van een mens" (wat hij is) ipv "uiterlijke..." (wat hij doet). We hebben applicatie ontwikkeld die een softprofiel adv facebook likes samenstelt http://osmanmrzljak.blogspot.com/2014/03/personalisatie-weten-wat-je-klant-is.html
Donderdag 24 april 2014 10:23
Osman Mrzljak - B-inIT

Aanmelden Nieuwsbrief
E-mailadres:
Wachtwoord:
    Aanmelden
Evenementen
sep
18
CRM in 1 DAY
`t Spant
oct
07
SharePoint voor het onderwijs, de eerste stap
Tulip In, Amsterdam Riverside
oct
07
NPS event
Topsportcentrum Rotterdam
oct
08