Naar inhoud

Onderzoek: fysieke winkels krijgen het steeds moeilijker

Komend jaar wordt extra moeilijk voor winkeleigenaren. Dat blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau. Zowel de stijging van online verkopen, de vergrijzing én de economische crisis liggen ten grondslag aan het verminderde aantal winkels dat geopend zal worden. De leegstaande panden worden komend jaar steeds minder vaak gevuld.

Naast kantoren en woningen gaat het nu ook steeds minder goed met winkelpanden. Er is teveel winkeloppervlak, zo schrijft ING. “Er is veel gebouwd”, vertelt Jan van der Doelen, onderzoeker bij de bank aan het Financieel Dagblad, “terwijl de detailomzet gelijk blijft. Normaal staat één of twee procent van alle winkelpanden leeg, maar vorig jaar groeide het uit tot zes procent.”

Branchevereniging Detailhandel Nederland legt de schuld van de verschraling van winkelgebieden bij gemeenten, doordat ze aan de rand van hun steden winkels zijn gaan bouwen. Daardoor zijn de binnensteden steeds minder in trek. Toch denkt ING dat het een samenloop van omstandigheden is, namelijk de economische crisis, vergrijzing en het groeiende aantal online kopers.

Vooral op die laatste ontwikkeling proberen winkels in te spelen, aldus Van der Doelen: “Dan kun je in een winkel een product bekijken en het ter plekke online kopen. Bijvoorbeeld voor computers is dat handig, dan hoef je het niet mee naar huis te sjouwen. Dit soort winkels gaan we meer zien.”

De leegstand van winkelpanden heeft grote gevolgen voor investeerders en eigenaren. Gemeenten en beleggers zullen genoodzaakt zijn om deze winkelpanden om te bouwen tot woning of zelfs te slopen. 

Momenteel is deze website in ontwikkeling. Heeft u een opmerking, laat het ons weten. Stuur een e-mail naar service@customertalk.nl
Sluit
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie