Naar inhoud

Agis baant nieuwe wegen met zorg

Herman Schreuder, manager technologie & innovatie van Agis Zorgverzekeraar, sloeg in de bestaande internetdienstverlening een compleet nieuwe weg in. Hij greep de beslissing om af te stappen van het concept van drie verschillende zorgverzekeraars daarvoor aan
Binnen zes maanden realiseerde Agis Zorgverzekeringen een portal waarmee verzekerden en hulpverleners in de gezondheidszorg snel en gemakkelijk toegang krijgen tot informatie en formulieren voor de afhandeling van transacties en declaraties. De nieuwe portal zorgt onder meer voor verhoogde productiviteit van medewerkers en lagere kosten door selfservice.

Een zeilboot die moeiteloos het rulle woestijnzand doorklieft, het is een niet alledaags beeld dat Agis Zorgverzekeringen kiest om te illustreren dat zij nieuwe manieren zoeken om de dienstverlening aan te passen aan de moderne tijd. De nieuwe weg is onder meer ingeslagen door op 1 januari 2003 de zorgverzekeraars Anova, Anoz en ZAO onder dezelfde merknaam te scharen. 'Daarvoor opereerden zij onder hun eigen naam als zelfstandige werkmaatschappijen, en hadden alledrie hun eigen website,' vertelt Herman Schreuder, manager technologie & innovatie van Agis.

Voor Schreuder was dat besluit hèt moment om de drie websites samen te voegen, te voorzien van een robuuste infrastructuur en voor het eerst - vanuit het web - een directe koppeling te leggen met de nieuwe backoffice-infrastructuur die medio 2000 in gebruik werd genomen. 'Het was moeilijk iedereen enthousiast te krijgen voor de aanschaf van deze infrastructuur', herinnert Schreuder zich. 'Hoe kun je de noodzaak daarvan motiveren, net op het moment dat het economisch slechter gaat en ook internet moeilijke tijden kent? Via een pilot hebben we laten zien wat er mogelijk is en we hebben een go gekregen.'

 

120 knelpunten

Agis Zorgverzekeringen startte in 1999 met de bouw van die nieuwe infrastructuur.

'We waren er echt aan toe,' zegt Schreuder. 'Het legacy-systeem, waar het primaire proces op draaide, was een echte monoliet en er lagen 120 knelpunten op het gebied van het declaratieverkeer. De medewerkers kregen elke dag een enorm pak papier op hun bureau en moesten maar zien hoe ze fouten eruit haalden. Daarnaast was er geen automatische aansluiting met de financiële subsystemen. Nu kan het systeem weer jaren mee. De gemiddelde verwerkingstijd van een grote ziekenhuisdeclaratie is bijvoorbeeld van een week teruggebracht tot enkele uren!'

Agis Zorgverzekeringen behandelt grote hoeveelheden declaraties per jaar en bedient daarmee bijna 1,8 miljoen verzekerden. Jaarlijks worden miljoenen declaratieregels door het systeem verwerkt. Zo declareert een middelgroot ziekenhuis meer dan 100.000 declaratieregels per maand. Elke declaratieregel moet worden getest op 140 ziekenfondswetregels. Complexe materie, waar een groep van ongeveer acht IT’ers anderhalf jaar aan werkte om functionaliteit uit de oude systemen te analyseren en componenten voor hergebruik geschikt te maken in de nieuwe infrastructuur.

De eerste concrete toepassing werd als Poseidon gedoopt, een applicatie voor het verwerken van declaraties afkomstig van zorgverleners. De administratieve oplossing Ikaz, voor de zorgverzekeringsbranche ontwikkeld door leverancier Unisys, werd verbouwd. 'De keuze voor Ikaz als basis was al eerder gemaakt door Anova', legt Schreuder uit. 'Anoz en ZAO zijn daar naartoe gemigreerd, per 1 januari 2003 was alles dus geconverteerd naar één database.' De basis voor de nieuwe infrastructuur werd gelegd door de introductie van Staffware voor het vastleggen van het declaratieproces en het toepassen van workflow.  Software van Bea Systems verzorgt de communicatie tussen de diverse platforms. Zo ontstond een flexibele en schaalbare infrastructuur.

 

Onderhoud on the fly

 

De nieuwe portal www.agisweb.nl is een toepassing bovenop het WebLogic-platform, dat het hart vormt van de websitetoepassingen. Leverancier Bea Systems en Schreuder hebben dezelfde visie ten aanzien van het gebruik van een infrastructuur.  'Wij denken vanuit de infrastructuur en we willen daarin zoveel mogelijk functionaliteit leggen', legt Schreuder uit. 'De portal is slechts een interface die we door middel van onder andere skins en portlets overal dezelfde look and feel geven. Een voordeel is dat we snel kunnen ontwikkelen en gemakkelijk nieuwe zaken kunnen opzetten. Al onze themasites draaien bijvoorbeeld in dezelfde omgeving en toch hebben zij allemaal hun eigen layout, en ze zijn gericht op verschillende, specifieke doelgroepen.'

BEA Systems levert de software, maar Agis Zorgverzekeringen moet zelf de functionaliteit invullen. 'Om zelf te kunnen ontwikkelen hebben we in korte tijd leren werken met de programmeertalen Java, XML en dergelijke, waarbij twee consultants van BEA Systems ons hebben gecoacht', vertelt Schreuder. 'Een van de laatste ontwikkelingen is het gebruik van webservices. Hoewel deze technologie nog moet worden uitontwikkeld, is hij wel uitstekend toepasbaar voor intern gebruik. BEA biedt deze mogelijkheid standaard aan via BEA Workshop. In de Agiswebsite maken we er al gebruik van.'

De portal en de themasites worden sinds kort onderhouden met behulp van het contentmanagementsysteem van Documentum. 'Daarvoor duurde het een week voordat informatie op de website was aangepast,' zegt Schreuder. 'Nu doen de desbetreffende afdelingen dat zelf, on the fly. De portal en themasites bestaan inmiddels uit honderden pagina’s, dus is dat ook niet meer op één plaats te onderhouden. Onze portal biedt de mogelijkheid om direct te interfacen met Documentum. We onderzoeken nu ook hoe we de portal kunnen gebruiken om een extern callcenter via de website informatie te laten ophalen om bijvoorbeeld inschrijfgegevens te controleren. Het is mogelijk, dankzij de gerealiseerde koppelingen met de achterliggende backoffice en infrastructuur.'

 

Slimme dingen

'We moesten heel voorzichtig zijn met het in productie nemen van de nieuwe software en hardware', zo blikt Schreuder terug op het in gebruik nemen van de nieuwe infrastructuur. 'We hebben slimme dingen bedacht om nieuwe functionaliteit te testen en in te voeren, terwijl zij nog parallel liep aan de oude. Vanaf het begin hebben we de infrastructuur zo opgezet dat met allerlei externe software communicatie kan plaatsvinden door het gebruik van componenten. Zodoende konden we de flexibiliteit ook gebruiken voor bijvoorbeeld het web. Het werken met componenten is niet nieuw. Maar in 1999 op grote schaal een dergelijke infrastructuur neerzetten, met een backoffice die echt is geïntegreerd met de bovenlaag, daar waren wij vrij vroeg mee.'

Het gebruik van de portal neemt toe, ook al zijn er klanten die geen internet hebben en de telefoon pakken of de winkels in het land bezoeken. 'We hebben nog geen officieel onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de gebruikers, maar we verwelkomen nu inmiddels 80.000 bezoekers per maand,' zegt Schreuder. 'Veel bezoekers maken gebruik van de mogelijkheid formulieren te downloaden en dat scheelt ons aanzienlijk veel telefoontjes en administratieve handelingen. Daarnaast zijn we van plan het aantal themasites uit te breiden en we hebben een medische vraagbaak online. Voor ons is het internet en het gebruik ervan een groeipad. Daar gaat het naar toe, is onze visie.' Een nieuwe koers die Agis Zorgverzekeraar alvast met de volle wind in de zeilen is ingeslagen.

 

Facts

portal:                                   www.agisweb.nl

themasites:                           www.prolife.nl, www.loongrens.nl en www.dokterdokter.nl (ingebouwd in Agisweb.nl)

aantal bezoekers:                 80.000 per maand

aantal personeelsleden:        2.000

aantal klanten:                      1,8 miljoen.

aantal kantoren:                   22 winkels en 27 servicepunten

tijdlijn:

begin 1999 start bouw infrastructuur

midden 2000 infrastructuur in productie

maart 2002 start bouw portal

september 2002 portal in productie

 

software:

BEA WebLogic Portal, BEA WebLogic Server, Tuxedo. BEA Workshop (webservices), Documentum (webcontentmanagement), Staffware (workflow), Uniface (ontwikkelomgeving client-server)

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie