Naar inhoud

Alles te danken aan bloggen: 14 stappen naar blogsucces

Blogger Ernst-Jan Pfauth heeft naar eigen zeggen alles aan bloggen te danken, behalve zijn vriendin. Hij wilde aan de slag bij het bedrijf NRC Media om te schrijven over zijn tijd in New York en bij de Verenigde Naties (VN). Ze waren niet geïnteresseerd en daarom startte Pfauth een blog. In het begin was het een eenzaam project, maar inmiddels verdient hij er zijn kost mee. Hij deelt zijn ervaringen en tips met deelnemers van de workshop die hij gaf bij Bind Academie.

Ernst-Jan Pfauth vertrok in 2007 naar New York voor zijn stage bij de Verenigde Naties. Daarover wilde hij graag stukjes schrijven voor de krant, maar ze waren niet geïnteresseerd. Pfauth begon daarom een blog, maar zijn stage was niet zozeer het onderwerp. Hij schreef alles over ‘hoe word ik een journalist’? Eenmaal terug in Nederland was hij getuige van een ruzie tussen Witteman en Balkenende, schreef erover op zijn blog en ineens schoot zijn lezersaantal omhoog.

De plotselinge interesse zorgde er niet voor dat Pfauth achterover kon leunen, in tegendeel. Hij bleef schrijven, elke dag, en richtte de nieuwe blog The Next Web op, waarvoor hij de wereld over reisde. Vanaf 2009 is hij werkzaam voor NRC.next en een jaar later werd hij aangesteld als chef internet bij NRC Media. Zonder bloggen had hij niet zo ver kunnen schoppen, zegt hij tijdens de workshop ‘De kunst van het bloggen in 14 stappen’ bij Bind Academie op 26 februari jongstleden.

Bloggen in 14 stappen

Ook in de corporate wereld worden steeds meer blogs opgericht. Soms met succes, maar vaker zonder. Het probleem is vaak dat mensen enthousiast beginnen, maar niet de juiste instelling hebben of niet de juiste stappen zetten. Omdat Pfauth veel belang hecht aan bloggen, deelt hij in veertien stappen hoe je blogger wordt.

  1. Ten eerste is het belangrijk dat je bij jezelf begint. Dat klinkt logisch, maar het is belangrijk om na te denken over je passie. Waar raak je niet over uitgepraat? Daarbij is het wel belangrijk dat je een niche kiest en dat je in die niche een gids wordt voor de mensen die ook geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Je kunt het overigens zo gek niet bedenken. Er is zelfs een blog over lelijke renaissance baby’s.
  2. Vervolgens moet je nadenken over een naam. Hoewel Pfauth zelf zijn eigen naam gebruikt voor zijn blog, raadt hij dat mensen niet aan. “Liever kies je iets waar je aan herkend kan worden”, zegt hij. Bijvoorbeeld: Cynthia Schultz richtte de blog ‘Miss Lipgloss’ op. Het is speels, duidelijk en spreekt aan.
  3. Het managen van verwachtingen is heel belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. Je moet niet te bescheiden zijn, want anders bereik je nooit het aanzien waar je naar op zoek bent. Leg je het verwachtingspatroon te hoog? Dan is de kans op teleurstellingen het grootst. Dus maak een verwachtingspatroon dat je waar kunt maken. Als je kiest voor een naam met ‘daily’ erin, dan is het belangrijk dat je je daar ook aan houdt. Een goed voorbeeld daarvan is de naam ‘Monday Note’. Elke maandag wordt hier een kijk op de digitale wereld gegeven door twee Fransen.
  4. Kies een platform. Wees je bewust dat de keuze van je platform invloed heeft op de vindbaarheid van je blog en op de link naar je andere sites. Bijvoorbeeld: Wordpress is vriendjes met zoekmachine Google en daarom worden posts op Wordpress-sites over het algemeen goed gevonden. Dat geldt uiteraard voor het platform Blogspot van Google zelf, maar dit platform biedt minder maatwerk en design mogelijkheden. Tumblr is meer een sociaal netwerk en wordt (waarschijnlijk met opzet) niet goed geïndexeerd door Google. Uiteraard kun je het ook op je eigen website onderbrengen, maar dat ligt eraan wat je ermee wilt bereiken.
  5. Wat voor artikelen ga je schrijven? Het is zeker niet zo, zegt Pfauth, dat je zo goed bent als je laatste post. Je bent juist zo goed als je stroom aan berichten. Hij noemt als voorbeeld Andrew Sullivan, die juist met een aantal korte berichten een langer verhaal aan elkaar breidt. Een artikel met een kop en staart, dat hoeft allemaal niet op een blog.
  6. Bloggen lijkt soms een eenzame missie, maar het is belangrijk dat je anderen aan het woord kan laten op je blog. Juist door met elkaar in gesprek te gaan, kun je op nieuwe ideeën komen, maar, waarschijnlijk nog belangrijker, kun je ook binding opbouwen.
  7. Als je een bericht leest zonder dat je weet welke url erachter zit, is het natuurlijk mooi als je een kenmerkende schrijfstijl hebt. Denk bijvoorbeeld aan Geenstijl, maar ook met minder grof taalgebruik kun je je eigen stempel drukken op je teksten.
  8. Het design is nooit af, aldus Pfauth, maar het is belangrijk dat je een bezoeker in de eerste seconde weet te pakken. Vormgeving is daar zeker belangrijk in, omdat het laat zien wie je bent, wat je wilt bereiken met je site en hoeveel zorg je daaraan hebt besteed.
  9. Pas hier komen we aan op het belangrijkste punt van de hele workshop, namelijk: begin. Je kunt alles zo goed mogelijk willen optimaliseren, maar zonder blogposts die dagelijks gepost worden, kun je nooit succesvol worden.
  10. Een blog kan vergeleken worden met een moederschip, vertelt Pfauth. Je bereikt meer met je blog als je het verbindt met sociale media, zoals Twitter en Facebook. Het helpt daarbij als je je kop niet langer maakt dan 140 tekens inclusief link, zodat je het gelijk kan tweeten. Daarbij is het belangrijk volgens Pfauth dat je dat handmatig doet, omdat het anders minder vindbaar is via Google.
  11. De community is erg belangrijk voor een blogger. Het is leuk als je vriendin, moeder, nichtjes en neefjes je blog lezen, maar pas als je buiten je eerste kringen gelezen wordt, kan het bloggen succes krijgen. Daarom is het belangrijk om niet alleen te denken wat de community voor jou kan, maar wat jij kan doen voor de community.
  12. Het uitlokken van reacties is misschien eng. Er kunnen haters tussen zitten of gekken, maar het is belangrijk dat je in gesprek blijft met mensen die inhoudelijk op je bericht willen ingaan. De ongebreidelde scheldkanonnades kun je verwijderen, maar reageer wel op kritiek als er inhoudelijk gereageerd wordt. Soms schrijven mensen in hun eerste reactie de meest negatieve ideeën op, maar als je in gesprek gaat, kan dat juist leiden tot meer begrip en meer interactie en betrokkenheid.
  13. Als je écht serieus bent met bloggen dan kan een workflow helpen om de doelstellingen te halen. Idealiter blog je dagelijks, want bloggen kost tijd en uithoudingsvermogen. In een eerdere blogpost op Bijgespijkerd over de workshop van Pfauth staat het antwoord op het probleem ‘geen tijd’: je moet gewoon wat minder slapen, aldus Pfauth.
  14.  Als je denkt dat je het bloggersleven aan kan én een goed idee hebt waar je vijftien keer in een maand over kunt schrijven, dan kun je je in deze laatste stap aanmelden bij de Blog Uitdaging van Pfauth. Als je het doel haalt, dan zal Pfauth je blog checken en een review terugsturen.
Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie