Naar inhoud

Analytische software belooft managers grip op verleden, heden en toekomst

Illustratie: Ron de Haer
Een kijkje in het verleden, om het heden te begrijpen en de toekomst te voorspellen, dat is wat analytische softwareleveranciers beloven. Dat geldt ook voor de verschillende analistenbureaus, hoewel die laatste groep een wat kritischer houding heeft: 'De oplossingen zijn nog niet helemaal compleet, maar begin desondanks al met de reis'.

Tijdreizen prikkelt al eeuwen de fantasie. In de film The Time Machine uit 2002, gebaseerd op een verhaal van H.G. Wells en verfilmd door een achterkleinzoon van de schrijver, raakt een wetenschapper bezeten door tijdreizen als zijn verloofde wordt vermoord. In een poging om dit te voorkomen bouwt hij een machine om door de tijd te kunnen reizen, alleen om erachter te komen dat hij het verleden niet meer kan beïnvloeden. Gedesillusioneerd reist hij dan maar naar de toekomst, want het heden heeft hem weinig meer te bieden. Door een fout reist hij alleen iets verder dan hij gepland had, zo'n 800.000 jaar.

Ook voor bedrijven zou het een uitkomst zijn als de minder gelukkige beslissingen in het verleden ongedaan gemaakt konden worden. Met de komst van Business Intelligence (BI) lijkt het voor bedrijven mogelijk om met analytische software te kunnen reizen door bergen aan data die in de loop van de jaren zijn verzameld. Elk jaar groeit de hoeveelheid data binnen een bedrijf met negentig procent, aldus analistenbureau Meta Group. Maar groeit daarmee ook het inzicht om nu de juiste beslissingen te kunnen nemen? Een rondje langs de zieners van de bedrijfssoftware, de analistenbureaus, geven inzicht in het verleden, heden en toekomst van analytische software.

 

Overnamejaar 2003

 

datum bedrijf aquireert
januari 2003  Cognos Adaytum
maart 2003   Aexis Applix
juli 2003  Actuate Nimble
  Business Objects Crystal Decisions
  Hyperion Brio Software
oktober 2003 Group 1 Sagent
november 2003  Spss Data Distilleries

                  

Analyse in de frontoffice

Volgens analistenbureau Meta Group staat Customer Analytics, de analytische toepassingen in de frontoffice, nog in de kinderschoenen, maar is het één van de belangrijke aanjagers achter winst halen uit Business Intelligence (BI). De analisten van Gartner draaien het om: 'zonder analytics zijn CRM-programma's vaak doelloos en lijken op schieten in het donker. Dat levert slechte resultaten op (als resultaten überhaupt al kunnen worden gemeten) en ineffectieve klantinteracties.' Marketingafdelingen zijn dan al wel gewend om analytische toepassingen in te zetten bij databasemarketing, maar dat moet nu verder in de commerciële organisatie worden doorgevoerd.

 

Drie fases van CRM die voordeel hebben bij analytische software:

  • bepalen waar te starten met CRM, hoe een business case te bouwen en waar prioriteit te leggen
  • levert nieuw inzicht in klant- en relatiepotentieel en maakt interacties relevanter
  • maakt CRM-programma's meetbaar en geeft inzicht in de waarde voor het bedrijf

                  

Historie

In de prille begintijd was de traditionele BI nog het speelveld van een klein groepje van specialisten die met onbegrijpelijke hulpmiddelen queries loslieten op al dan niet gecombineerde databases om rapporten te produceren die managers gebruikten als de cijfers overeenkwamen met hun buikgevoel, of probeerden te bagatelliseren als het rapport hun even niet goed paste. De ontwikkeling in de mogelijkheden van deze software maakte het echter meer en meer mogelijk om sneller antwoord te krijgen op lastige vragen als ‘waarom loopt de omzet van een bepaalde vestiging achter, wat is daarvoor de reden en hadden we dat niet kunnen voorkomen?’

De markt voor BI-software maakte de afgelopen paar jaar een stormachtige ontwikkeling door. Volgens de Meta Group groeide de markt tot aan 2002 zo'n dertig procent per jaar, maar bleef de teller in 2002 ergens tussen de vijf en tien procent steken. Analistenbureau Gartner tekende in dat jaar zelfs een klein verlies op (-1,2procent). Vorig jaar ging het met een kleine groei van 5,5 procent, Gartner had nul procent voorspeld, weer iets beter. Reden hiervoor: een erg onrustige markt met veel overnames, productinnovatie en convergentie.

De boventoon voerde in 2003 wel de golf aan overnames. Deels waren deze overnames bedoeld om marktaandeel te veroveren, maar vaker nog speelde ook het uitbreiden van het productportfolio, zoals rapportagetools aan de eigen query & analyse-oplossing, een belangrijke rol om zo te groeien naar BI-totaaloplossing. Die wens spoort ook aan tot vernieuwing. Zowel Gartner als Forrester wijzen dan ook naar de grote nieuwe releases. Nieuwe termen die steeds meer houvast krijgen zijn Business Activity Monitoring (BAM) en Corporate of Business Performance Management (CPM / BPM). Daarmee is BI niet alleen meer het speelveld van specialisten, maar wordt het naar operationeel en directieniveau getrokken. Martin Butler van de Butler Groep omschrijft het als 'BI for the masses'.

 

Heden

Wat overnames betreft is het in 2004 op de BI-markt redelijk rustig gebleven, met de overname van de Zweedse specialist in financiële analyse Frango door het Canadese Cognos als meest recente in het oog springende wapenfeit. Ook dit betreft weer het uitbreiden van het huidige productportfolio. 'De dynamiek is anders dan voorgaande jaren', zo merkt Gartner dan ook op, 'de markt is stabieler.' De Meta Group voegt daaraan toe dat het met de beveiliging en schaalbaarheid wel in orde is op dit moment, de markt zal ook weer tussen de tien en twintig procent groeien.

Het doorzetten van de opkomst van suites blijkt uit een Gartner-rapport waarin de onvermijdelijke magische kwadranten weer opduiken. De leiders in dat segment: Cognos, Business Objects en Information Builders. De belangrijke challengers zijn Microsoft en Oracle. De Meta Group ziet nu ook de aandacht naar integratie met andere bedrijfssoftware, zoals voor Customer Relationship Management (CRM) en Enterprise Resource Planning (ERP), groeien omdat daar het succes in het toepassen van BI verscholen zit. Maar Forrester waarschuwt meteen dat de echt complete oplossingen er nog niet zijn, daarop moeten we nog twee jaar wachten. 'Maar begin desondanks al met de reis', zo doceert Forrester in het rapport Grading BI Reporting and Analysis Solutions uit augustus dit jaar. 'De eerste stap is toch het in kaart brengen wat er vandaag voorhanden is, wie de gebruikers zijn en met welk doel ze dat doen.'

Gartner heeft ook nog een waarschuwing die er niet om liegt: 'Meer dan 25 procent van de kritieke data die door grote bedrijven wordt gebruikt is corrupt.' Daarnaast waarschuwen ze, evenals Butler overigens, dat het sturen op Key Performance Indicators (KPI's) allemaal leuk en aardig is, maar je moet wel weten wat en hoe te meten. 'De creatie van imposante dashboards, KPI's, scorecards en dergelijke zijn eigenlijk alleen een laagje vernis die de behoefte maskeren naar een dieper begrip van de bedrijfsvoering', aldus Martin Butler zelf.

 

Grafiek

Toekomst

Wat staat ons nu de komende tijd te wachten op BI-vlak? In ieder geval verwachten de analisten dat de consolidatie, oftewel het samenklonteren van de markt, tot zeker 2006 zal aanhouden. Maar ook de groei zet in die tijd flink door, aldus Gartner. Alle signalen wijzen er volgens deze analist op dat in 2004 de markt een sterke groei heeft doorgemaakt, hoewel Europa met een 8,2 procent groei achter blijft bij Amerika, dat al weer in de dubbele decimalen zal scoren. Die groei zit vooral in de grote contracten, wat aantoont dat er voor een top-down-benadering is gekozen waarbij directies de projecten aanjagen; een erg positieve ontwikkeling volgens de analisten.

Een ander belangrijk punt dat de ontwikkeling naar 'BI for the masses' nog steeds in de weg staat is de bestaande licentiemodellen van verschillende leveranciers. Meer gebruikers betekent meer kosten, wat de terugverdientijd (ROI) van BI weer erg in de weg zit. Daarnaast is volgens Kurt Schlegel integratie met andere bedrijfssystemen ook nog steeds een issue. BI-systemen moeten niet alleen data weten op te halen, ze moeten ook de context begrijpen waaruit die data komen. 'Startpunt in BI moet het begrip zijn van het proces van waardecreatie in het bedrijf, en hoe BI-systemen kunnen helpen om aan dit proces bij te dragen.' 

Technologie moet dus worden afgestemd op de bedrijfsdoelstelling, anders gaat die met je op de loop. Zoals in de film The Time Machine waar het, zoals een Hollywood-film betaamt, uiteindelijk wel weer allemaal goed komt met de tijdreizende wetenschapper. Overigens kon de overmaat aan special effects de film niet redden van de recensisten, die vonden dat de achter-kleinzoon van de schrijver H.G. Wells zich beter niet met het verleden had kunnen bemoeien.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie