Naar inhoud

CMS in de praktijk

CMS-sen zijn er in soorten en maten: van basic tot zeer uitgebreid en complex, als open source software, als Software as a Service, als stand alone-applicatie of geïntegreerd in een bredere omgeving. Toch zijn het niet deze technische aspecten die de keus voor een systeem moeten bepalen, zo blijkt uit een rondgang langs vier organisaties die hun website ieder op een andere manier inzetten. Voor geen van deze bedrijven is de techniek belangrijk. Het gaat erom dat de software de businessdoelen ondersteunt. Die doelen zijn voor allevier anders. Een kijkje in de keuken bij Ballast Nedam, Effeweg, Blik op Werk en Aedes.

Ballast NedamCentraal inspelen op decentrale structuur

Ballast Nedam legt verantwoordelijkheid voor content decentraal neer

 

Ballast Nedam heeft naast de hoofdwebsite nog vele andere websites: dochterbedrijven met een eigen site in de Ballast Nedam look & feel, websites van specialistische bedrijven met een eigen huisstijl en projectenwebsites. "Het is een motor met drie versnellingen. Ons webteam stelt de motor beschikbaar en onderhoudt het, maar de verantwoordelijkheid voor de content ligt bij de proceseigenaren."

 

Patrick Slenders is manager webontwikkeling. Drie jaar geleden koos Ballast Nedam voor een ander Content Management Systeem (CMS). Dat systeem moest de decentrale beheerders van de diverse websites in staat stellen de eigen website gemakkelijk up to date te houden. Voor die tijd werd iedere website centraal gebouwd en vond ook het onderhoud merendeels centraal plaats. Medewerkers waren vaak drukker met het trekken aan informatie dan met het vullen van de sites. Slenders: "Er zit een groot repeterend karakter in het maken van een website. Als je de gemeenschappelijke deler kunt centraliseren, behaal je een forse efficiencywinst. Bovendien kun je op die manier het proces ook borgen in je organisatie en ben je minder afhankelijk van een paar cruciale personen."

 

Daarnaast wilde Ballast Nedam de nieuwe (internet-)processen zo inrichten dat informatie die al in andere systemen aanwezig is zo efficiënt mogelijk wordt hergebruikt. "We wilden op het CMS eigen functionaliteit kunnen inpluggen. Zo werken we bijvoorbeeld met een centrale projectendatabase met daarin gegevens over het primaire proces. Die moest kunnen worden gekoppeld aan het CMS. Een ander voorbeeld zijn onze vacatures. We wilden graag dat sollicitaties via de website rechtsreeks ons sollicitantenvolgsysteem ‘inschieten'.

Het gaat dus telkens om interne informatiesystemen die zijn aangesloten op onze website. Het was ons doel om al die informatie niet langer naar één systeem te kopiëren, maar om een portaal te creëren dat deze data samenbrengt. Zo voorkom je dubbel werk, blijven de sites gemakkelijker actueel en is de getoonde informatie consistenter. Bovendien kun je de betrokkenheid van je organisatie bij de websites verhogen."

 

Flexibiliteit

Met deze visie in de hand gingen de PR- en ICT-afdeling van Ballast Nedam samen op zoek naar een leverancier. Al vrij snel viel een aantal grote spelers af. Slenders: "Veel systemen die we zagen waren weinig flexibel en stelden allerlei technische eisen aan koppelingen naar andere systemen. Wij zochten juist een flexibel systeem dat je gemakkelijk kon aansluiten op andere softwarepakketten. Zo kwamen we via Tribal uit bij T-site. Dit is technisch wellicht niet het meest geavanceerde pakket, maar het is wel afkomstig van een club die kan waarmaken wat ze zeggen. Dat was belangrijk voor ons. Daarnaast biedt T-site de flexibiliteit die wij nodig hebben en is het systeem gebruiksvriendelijk. Dat is natuurlijk een belangrijk criterium wanneer je de verantwoordelijkheid voor de content decentraal neerlegt."

 

Tribal heeft T-site zo ingericht dat Ballast Nedam heel snel een nieuwe website kan lanceren. Gezamenlijk hebben de twee bedrijven een soort implementatiemodule ontwikkeld waarmee vaste elementen snel van een nieuw jasje kunnen worden voorzien. Daardoor kan de look & feel van een website eenvoudig worden aangepast en worden ook de andere technische horden snel genomen. Slenders: "Als we voor een project een nieuwe website lanceren, is de techniek tegenwoordig een zekerheid. Het is alleen nog een kwestie van vormgeving en content." De nieuwe werkwijze heeft behalve een forse tijd- en efficiencywinst nog een ander gevolg. "Internet is meer gaan leven binnen onze organisatie. Medewerkers hebben nu het gereedschap om hun ideeën concreet om te zetten in webpagina's. De websites zijn daardoor echte Ballast Nedam sites geworden."

 

Effeweg.nlOnline marketing cruciaal voor reisbranche

Effeweg.nl optimaliseert zoekmachineresultaat met nieuw CMS

 

Een zo hoog mogelijke effectiviteit van iedere marketingeuro, dat is de belangrijkste opdracht voor Wieger Waardenburg, marketing manager bij effeweg.nl. Voor hem is het cruciaal dat het CMS zoveel mogelijk online-marketingtools integreert. "Een CMS moet meer zijn dan alleen een systeem om je website in te bouwen."

  

De reisbranche staat niet bekend om zijn hoge marges. Dan is het, zeker als direct seller die zich richt op de onderkant van de markt, belangrijk dat je weet waar je klanten vandaan komen, wat de effectiviteit van marketingcampagnes is en waar de kansen liggen om de sales te verhogen. Reden voor effeweg.nl om in 2006 een nieuwe site te lanceren en deze in een nieuw CMS te bouwen, dat deze online marketingtools integreert. Waardenburg: "Toen ik hier in maart 2006 begon, was de website aan vervanging toe. Dat was meteen aanleiding om met Travelta, onze CMS leverancier, in gesprek te gaan over een nieuw systeem, want de techniek was inmiddels gedateerd."

 

Travelta is een specialist in CMS-sen voor de reisbranche. Effeweg.nl werkt al jaren tot volle tevredenheid met hen samen. Er is dan ook geen andere leverancier overwogen. "Travelta kent de reisbranche door en door en weet wat in onze markt belangrijk is. Hun software integreert online marketing functionaliteit zoals zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing en statistische tools om het effect van campagnes te meten. Bij de meeste leveranciers moet je dat soort functionaliteit los aanschaffen. Dat is gek, want het maakt een wezenlijk onderdeel uit van het primaire proces."

 

Tussen beide partijen bestaat een partnershiprelatie die verder gaat dan klant-leverancier. "Wij hebben meegewerkt in de ontwikkeling van dit systeem. We hebben hele korte lijntjes met de programmeurs, die onze wensen vaak direct opnemen. Natuurlijk kost ons dat meer tijd dan wanneer we een kant-en-klaar systeem aanschaffen, maar we krijgen nu ook precies wat we willen. Die tijdsinvestering betaalt zich dus zeker terug."

 

Keuzemogelijkheden

Er is altijd een spanningsveld tussen techniek en design. Een mooi design gaat vaak ten koste van de vindbaarheid. "Dat is funest", meent Waardenburg. "Wij optimaliseren onze pagina's in het CMS al voor zoekmachines, zodat het ons weinig inspanning kost." Een ander aspect dat Waardenburg waardeert, zijn de rapportagemogelijkheden. "Ik kan direct het effect meten van online campagnes en dus ook heel snel bijsturen. Door de integratie van deze functionaliteit in het CMS is een aanpassing heel snel gemaakt."

 

Daarnaast biedt het nieuwe systeem hem veel flexibiliteit in het toevoegen van opties bij een reis. Zo kunnen mensen die deze zomer drie dagen naar Parijs willen om de aankomst van de Tour de France mee te maken, kiezen om op dag twee naar Euro Disney te gaan. Mensen die een rondreis door de Schotse hooglanden maken, kunnen een stadswandeling door Edinburgh boeken en ga zo maar door. "Met dit soort keuzemogelijkheden is het natuurlijk belangrijk dat front- en backoffice naadloos op elkaar aansluiten. Wij moeten handwerk voorkomen en tegelijkertijd wil je het aan de voorkant eenvoudig maken om dit soort opties aan een reis toe te voegen. Het nieuwe CMS komt volledig aan die eis tegemoet."

 

Wat het precieze effect is, kan Waardenburg niet zeggen. "Vroeger konden we campagnes niet meten, dus daar heb ik geen cijfers van. Wel is duidelijk dat onze vindbaarheid sterk is vergroot en dat ik veel eenvoudiger campagnes kan opzetten. Met een druk op de knop kan ik in het CMS alle boekers van een bepaalde reis selecteren om daar een e-mailmarketingcampagne op te voeren. Die flexibiliteit is voor ons goud waard."

 

Blik op werk"Bij elke tekst over de doelgroep nadenken"

Blik op Werk buigt website om van zender- tot ontvangergericht

Stichting Blik op Werk brengt vraag en aanbod op de markt voor arbo-, interventie- en reïntegratiedienstverlening met elkaar samen. Omdat de informatiebehoefte, het taalgebruik en het kennisniveau per doelgroep verschilt, stelt dat nogal wat eisen aan de website.

 

Stichting Blik op Werk is in 2006 opgericht als portaal voor vragers en aanbieders van arbo-, interventie-, reïntegratie- en inburgeringsdienstverlening. Het aantal verschillende doelgroepen is groot: langdurig werklozen, zieke werknemers, HR-managers, maar ook UWV, gemeenten, en dienstverleners op het gebied van arbovraagstukken, reïntegratie en inburgering. Allemaal kunnen ze terecht op de website http://www.blikopwerk.nl/.

 

Initieel ontsloot de site met name informatie die al aanwezig was: databases met reïntegratiebureaus, informatie over wet- en regelgeving, enzovoort. Femke Speelman, communicatieadviseur bij Blik op Werk: "Het was meteen al ons idee om de informatie te gaan indelen per doelgroep, maar zoiets regel je niet op een achternamiddag. Vorig jaar zijn we na een intensief selectietraject in zee gegaan met Tam Tam. Zij hebben ons geholpen bij de uitwerking van dat idee."

 

De eerste stap was het maken van een interactieontwerp voor de website. Daartoe heeft Tam Tam workshops georganiseerd met de verschillende doelgroepen. Speelman: "Wij hadden wel een idee wat de doelgroep van onze website verwacht, maar we hadden het ze nooit gevraagd. Op deze manier kregen we veel meer feeling met hun wensen en verlangens."

 

Daarna volgde een grafisch ontwerp, dat ook weer is weer voorgelegd aan de doelgroep. "Zo konden we testen of de verschillende doelgroepen hun weg op de site konden vinden. Mensen die langdurig werkloos zijn communiceren op een andere manier dan professionele dienstverleners. Voor alle doelgroepen moest de navigatie eenduidig en helder zijn." Daarbij zijn opvallende keuzes gemaakt. Niet de standaard navigatiebalk aan de linkerkant wijst de bezoeker de weg, maar zes ‘billboards' vertellen de bezoeker waar hij de informatie van zijn gading vindt.

 

Structuur

Toen helder was hoe de website eruit kwam te zien en welke functionaliteit die zou bieden, is de keus voor het CMS gemaakt. Tam Tam adviseerde Smartsite, dat met name uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Speelman: "Ik heb al met veel verschillende CMS-sen gewerkt. In veel systemen zie je aan de achterkant meteen al hoe iets er aan de voorkant uit komt te zien. Dat is hier niet zo, maar toch gaat dat niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid want er zit veel logica in."

 

In het CMS zie je de structuur van de site terug, waardoor degene die content wil toevoegen bij ieder stukje informatie wordt gedwongen om na te denken over de doelgroep(en) waarvoor dat interessant is. Dat is een groot verschil met de oude situatie, zo weet Speelman. "De oude site was veel meer vanuit het type informatie opgezet. Nu moet je continu bedenken voor welke doelgroepen welke informatie relevant is en die informatie vervolgens naar die doelgroep toe schrijven. Natuurlijk is dat meer werk, maar het zorgt ook voor een veel hogere kwaliteit."

De tijd die dat kost wordt teruggewonnen doordat alle informatie nu samenkomt op één plaats. "Het is zoveel overzichtelijker geworden. Gecombineerd met de gebruiksvriendelijkheid van Smartsite zorgt dat ervoor dat meerdere mensen de site nu kunnen updaten. Daardoor zijn we veel minder kwetsbaar geworden."

 

Van push naar pull

Aedesnet zet gebruiker aan het roer door personalisatie

 

Aedes is de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland. De site www.aedesnet.nl richt zich op medewerkers, leden van Aedes en belanghebbenden zoals gemeenten, landelijke politiek en pers met nieuws en achtergrondinformatie. "Er staat veel informatie op, maar uit onderzoek naar het zoekgedrag blijkt dat onze gebruikers nog niet optimaal gebruikmaken van alles wat we te bieden hebben." Personalisatie maakt de brei aan informatie beter toegankelijk.

 

Marjon Umeugo is senior communicatieadviseur digitale media bij Aedes. Ze is inhoudelijk verantwoordelijk voor de website, die een jaar geleden opnieuw is opgezet. Daarbij was het uitgangspunt om niet langer de informatie via push-mechanismen aan te bieden, maar om alles in één informatiecentrum te zetten waar mensen zelf uit kunnen halen wat ze zoeken. Umeugo vertelt: "We hebben een vaste doelgroep die onze site goed weet te vinden. De site is uitgebreid, er is veel informatie omdat het umfeld van de branche groot is. Om het voor bezoekers eenvoudiger te maken om door de informatie te navigeren, willen we hen aan het roer zetten: meer informatie op maat, web 2.0 toepassingen met meer interactie. Daarvoor is het echter ook nodig dat we onze interne werkprocessen hierop aanpassen."

 

Personalisatie

De site is door Lost Boys gebouwd in het CMS van Hippo. Het CMS voldoet aan de wensen en eisen. Maar met een goed CMS alleen ben je er nog niet. Umeugo: "De centrale vraag is: gaan onze primaire gebruikers, Aedes-leden, ook daadwerkelijk gebruikmaken van tools die wij ze bieden, en ervaren ze dit als toegevoegde waarde? Onze doelgroep zijn geen 18-jarigen die zijn opgegroeid met internet. We kunnen prachtige tools ontwikkelen waarmee bezoekers informatie op maat kunnen krijgen, maar ze moeten het wel leren gebruiken."

 

Eén van die tools is personalisatie. Als medewerkers van woningcorporaties zich op de site registreren, kunnen ze een persoonlijk profiel opstellen waarin ze kunnen aangeven welke informatie voor hen relevant is. Ze kunnen zich abonneren op een e-mail alert-service en op nieuwsbrieven op maat. Umeugo geeft een voorbeeld: "Een P&O-er heeft een heel andere informatiebehoefte dan een huurconsulent. Door in het profiel aan te geven welke informatie voor jou relevant is, krijg je na inloggen een gepersonaliseerde homepage te zien. Hierdoor ontvangt de gebruiker informatie op maat." Technisch werkt dit, maar nog te weinig mensen maken gebruik van deze mogelijkheden, vindt Umeugo. "Dit betekent dat we onze gebruikers moeten attenderen op de meerwaarde die Aedesnet biedt. Hierop moeten we ons gehele mediabeleid afstemmen."

 

Interactiviteit

Inmiddels wordt Aedesnet doorontwikkeld in samenwerking met Lost Boys. Aedesnet wil de leden de mogelijkheid bieden om zowel onderling als met hun brancheorganisatie digitaal en interactief verbonden te zijn. Dit kan onder meer door interactieve vormen van kennis delen, discussie en opinievorming. Umeugo: "We willen de interactiviteit vergroten door bijvoorbeeld gebruikers de ruimte te geven om discussies te starten, maar dat betekent ook dat je zelf niet meer volledig de regie hebt op de inhoud van de site. Dat is een culturele omslag voor onze organisatie."

 

Voor Aedes vormt de techniek geen struikelblok, maar is het vooral een missie ervoor te zorgen dat de technische mogelijkheden ook daadwerkelijk worden gebruikt en toegevoegde waarde bieden. Umeugo: "Aan mij mede de taak om daar beweging in te krijgen. Dat is niet eenvoudig, maar het is tegelijkertijd ook zoveel uitdagender dan je enkel bezig te houden met de technische kant."

 

 

 

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie