Naar inhoud

Concurrentie WCM-leveranciers en internetbureaus nader bekeken; WCM moet rijke klantinteractie ondersteunen

Ook in 2009 heeft ITcommercie de top 10 WCM-leveranciers en internetbureaus opgesteld

Customer Talk (voorheen ITcommercie) onderzocht - net als andere jaren - de onderlinge concurrentieverhoudingen van web content management (WCM) leveranciers en internetbureaus op de Nederlandse markt. Dit jaar ziet u een aantal nieuwe gezichten in de WCM top 10 en een aantal interessante stijgers bij de internetbureaus.

ITcommercie schreef vorig jaar over de kleiner wordende rol van ECM-spelers op het gebied van web content management. Verdere consolidatie was te verwachten van drie overgebleven grote ECM-partijen Opentext, Vignette en Interwoven. Die consolidatie heeft inmiddels plaatsgevonden. Vignette is overgenomen door Opentext, en Interwoven door softwareleverancier Autonomy.

Onderzoeksbureau Gartner ziet web content management (WCM) echter als een aparte markt. ECM-spelers hebben hierin nog wel hun aandeel, maar bedrijven zijn op zoek naar meer specifi eke oplossingen. Daardoor krijgen nichespelers volgens Gartner meer kans, al noemt het onderzoeksbureau slechts enkele ‘pure' WCM-spelers. Nederlandse bedrijven zien grote ECMspelers niet meer als concurrentie, zoals dat in eerdere jaren nog wel eens gebeurde.

Samenwerking

Desalniettemin is een aantal andere belangrijke ontwikkelingen gaande. Onderzoeksbureau Gartner schrijft in juni 2008 dat de markt steeds meer gefocust raakt op de mogelijkheden om het web in te zetten voor rijke interactie met goed gesegmenteerde klantgroepen en markten. Deze observatie kunnen we terugzien in de ontwikkelingen op het gebied van web content management leveranciers. Eén grote overname van het afgelopen jaar lijkt tegemoet te komen aan de veelgehoorde vraag om klanten beter te kunnen volgen en vervolgens een betere dialoog met ze aan te kunnen gaan. Zo heeft de Engelse leverancier van marketingoplossingen Alterian in 2008 landgenoot en WCM-leverancier Mediasurface overgenomen, met name omdat in het aanbod marketingoplossingen van Alterian nog een content management oplossing ontbrak. Daarnaast is een samenwerking ontstaan tussen Q-go en SDL Tridion. Met de zoekmachinetechnologie moeten bezoekers van websites vragen kunnen stellen in volledige bewoordingen. Op die manier moeten bedrijven te weten komen wat hun klanten écht vragen. Door klantvragen te koppelen met een WCM-systeem indexeert de zoekmachine direct de nieuwe content, en kunnen bedrijven de vragen van hun klanten met minder werk beter beantwoorden. SDL Tridion is een samenwerking aangegaan met Unica, één van de grotere marketingsoftware leveranciers, en met Nedstat, de Nederlandse analyticsaanbieder. Dankzij standaard integratie wordt een totale marketingoplossing - waarin een 360 graden view van de klant kan worden verkregen - steeds beter mogelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zullen andere web content management leveranciers eveneens samenwerkingsverbanden zoeken. Ook een overname valt niet uit te sluiten.

Vorig jaar schreef ITcommercie dat de rol van internetbureaus steeds belangrijker wordt omdat websites aan steeds meer eisen moeten voldoen. Ook dit jaar lijkt dat van toepassing op de selectie  van een WCM-oplossing, want steeds meer WCMleveranciers zoeken expliciete samenwerking met een internetbureau. Extra argument is dat een internetbureau meer doet dan alleen het ontwikkelen van een website en het beheren van content; klanten kunnen ook andere processen bij de internetbureaus onderbrengen. Zo houden veel bureaus zich onder meer bezig met sociale media, ecommerce en e-selfservice. Het is overigens niet zo dat ze een exclusieve samenwerking willen en daarnaar zijn ze dan ook niet op zoek; internetbureaus willen juist meerdere content management systemen kunnen blijven leveren. In deze trant zijn bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden ontstaan tussen het Zweedse Episerver (voor het eerst actief in Nederland), het Amsterdamse Lightmaker, Bluedesk en SDL Tridion. Nieuwkomer Composite heeft ook een aantal samenwerkingscontracten kunnen sluiten met verschillende internetbureaus zoals Avantage en Mirabeau.

Stijging

De markt voor WCM-systemen zal volgens Gartner tussen 2007 en 2012 jaarlijks stijgen met zo'n vijftien procent. Dat is een grotere groei dan de ECM-markt in het algemeen laat zien. Vooral in Europa, het Midden- Oosten, Afrika en Azië wordt dit soort systemen steeds meer aangeschaft. De groei zal echter overal te zien zijn aangezien er steeds meer nadruk op klantinteractie komt te liggen, aldus Gartner. Daarbij wordt de link tussen succes en web content management steeds duidelijker. Lectric Internetoplossingen - nu bekend als Colours - voegde GX tot haar specialiteiten toe.

WCM-leveranciers top 10 2009

Opvallend aan deze top 10 van concurrenten is de sterke aanwezigheid van open source. Vorig jaar zakten Joomla (2008: plaats 7) en Typo3 (2008: plaats 10) behoorlijk, maar nu hebben de twee partijen zich hersteld en kregen ze zelfs bijval van Drupal. Alleen het Nederlandse Hippo is dit jaar met één plaats gedaald naar nummer tien. Niet alleen kleine content management leveranciers zien open source als een grote concurrent, ook grotere en wereldwijde WCM-aanbieders zien in Typo3 en Joomla een geduchte tegenstander. Zij hebben de plaats ingenomen van onder andere Mediasurface dat nu actief is onder de naam Alterian. De stijging die Alterian vorig jaar behaalde heeft het bedrijf niet kunnen vasthouden; het is zelfs gezakt naar de zevende plaats. Ondanks het verbrede aanbod zien andere partijen Alterian minder als concurrent. De Nederlandse vertegenwoordiging van vorig jaar is wel stabiel gebleven. De Hollandse top 3 van vorig jaar houdt ook dit jaar weer stand. De andere twee Nederlandse spelers, Hippo en Greenvalley zijn als enige gekelderd. Een andere Nederlandse partij, Snakeware, heeft de lijst net niet gehaald maar wellicht kunnen we deze speler volgend jaar in de top 10 zien verschijnen. Andere partijen die zijn verdreven door de open source oplossingen zijn Microsoft en Greenvalley, die allebei één plaats zijn gezakt. Sitecore heeft zelfs twee plaatsen moeten inleveren. De concurrenten staan minder ver op afstand van elkaar dan in 2008. Vorig jaar staken de winnaars met kop en schouders boven de rest uit; dit jaar zijn de punten meer evenredig verdeeld.

Internetbureau top 10 2009

Een opvallende lijst bij deze top 10; de puntenverdeling bij de internetbureaus liep sterk uiteen. Onbetwiste winnaar is wederom Mirabeau, ditmaal met een kleinere voorsprong dan vorig jaar. LBI Lost Boys behoudt haar tweede plaats. Ondanks de ontslagrondes bij het bedrijf blijven ze ‘on top of their game' en zijn ze nog steeds een gevreesde concurrent. Nummer drie is een opvallende stijger: eFocus, het internetbureau uit Utrecht, is twee plaatsen gestegen. Dit succes is waarschijnlijk deels te verklaren door de overname in 2008 van internetbureau Krem en de  daaruitvolgende groei van eFocus. Het bureau haalde afgelopen jaar ook een aantal belangrijke klanten binnen zoals FrieslandCampina. Daarmee heeft eFocus Tam Tam van haar positie als derde op de lijst gestoten. Tam Tam deelt nu de vierde plaats met Info.nl. Belangrijke spelers in de markt noteren Info.nl steeds vaker als geduchte tegenstander en het bureau belandde door deze constatering op de vijfde plek, drie plekken hoger dan in 2008. Dit is wederom een bevestiging dat full service internetbureaus nog steeds belangrijk worden gevonden. Opvallende nieuwkomer is Fabrique, die - naast een aantal grote klanten zoals NOVA en Heineken - een aantal prijzen binnensleepte zoals de usabilityaward,  uitgereikt door het Instituut Beeld en Geluid. Mangrove is ook een fullservice internetbureau dat zich onder meer bezighoudt met viral en affi liate marketing. Een andere partij die aandacht vraagt is Snakeware. Zoals gezegd valt deze WCM-leverancier net buiten de top 10, maar als internetbureau staat Snakeware dit jaar wel genoteerd. Strawberries, waarmee Snakeware deze plek deelt, is een internetbureau dat zich focust op e-commerceprojecten. Het bureau heeft de eerste webshop op basis van het open source e-commerce systeem Magento opgeleverd. Evident - vorig jaar nog een opmerkelijke en nieuwe binnenkomer - is dit jaar een plek gedaald. En, hoewel Smartsite als WCM nog als beste wordt gezien, heeft Seneca als internetbureau een duikvlucht gemaakt van de vierde naar tiende plek. Wellicht heeft de inmiddels afgeronde reorganisatie binnen het bedrijf invloed gehad op het beeld van Seneca.

De concurrentieverhoudingen tussen WCM-leveranciers en internetbureaus in Nederland

De concurrentieverhoudingen op de Nederlandse markt zijn in beeld gebracht door de web content management (WCM) leveranciers en internetbureaus te vragen naar hun concurrenten en die namen onderling te crossen en te wegen. Ruim tachtig aanbieders en bureaus gaven door wie zij als concurrent beschouwen. Daarvan zijn alleen die partijen in de matrix opgenomen die meerdere malen door concurrenten zijn genoemd en hiermee konden worden gecrossed.

concurrentieverhoudingen

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie