Naar inhoud

CRM-software huren of kopen?

Wist u dat u de keuze heeft tussen kopen of huren van uw bedrijfssoftware? Een redelijk verse technologie die het huren van software‘on demand’ mogelijk maakt heet Softwareas-a-Service (SaaS). Het simpelweg huren van de software, die toegankelijk is op elke pc, laptop of PDA met een standaard internetbrowser, staat lijnrecht tegenover het aloude model van het kopen en installeren van de software op dure servers en netwerken in het eigen bedrijf (de zogenaamde on premise-versie). ITcommercie zet de twee beeldbepalende CRMleveranciers in de ring om de tweestrijd tussen kopen of huren uit te vechten. Aan u om te bepalen wie er op punten wint.
De uitdager: George Hu, chief marketing officer SalesForce George Hu

Acht jaar geleden betrad Salesforce.com als nieuwkomer de markt voor CRMsoftware, met een specifieke focus op de niche voor verkoopteams. Sinds die tijd is het Amerikaanse bedrijf bekend als dé grote voorvechter voor het zogenaamde on demand-model (ofwel Software-as-a-Service, SaaS) voor software. Het bedrijf werkt met zogeheten multi-tenancy-technologie, waarbij de omgevingen van meerdere klanten draaien op dezelfde server. Voordeel hiervan is dat updates van de software in één simpele stap zijn door te voeren, ook kan Salesforce.com hierdoor zeer kosteneffectief en schaalbaar opereren.

 

‘SaaS heeft voor ons absoluut een momentum gecreëerd', zegt Hu stellig. ‘Wij groeien het hardst van iedereen omdat onze klanten er steeds meer van overtuigd zijn dat het kopen van software een achterhaald concept is. Bedrijven als Oracle en SAP doen dat nog steeds, en zijn wat ons betreft blijven steken in het verleden. Ze zeggen wel dat ze iets met on demand doen, maar uiteindelijk is het ze gewoon te doen om het verkopen van software. Dat is software waarvan is aangetoond dat zeventig procent van de installaties problemen geeft en software waarvan ongeveer tachtig procent van de functies toch niet wordt gebruikt.'

 

Volgens Hu is SaaS het middel om klanten goedkoper met software te laten werken. Omdat het voor de fabrikant namelijk een goedkopere operatie is om de software zonder fouten (bug-vrij) en up to date houden, worden de kostprijs lager waarvan klanten meeprofiteren. ‘Klanten zien dat en daarom groeien wij ook zo hard. In alle segmenten. Wie denkt dat Salesforce alleen voor de kleine bedrijven is, zit er goed naast. We hebben de voorbije tijd een paar hele grote klanten van SAP afgepakt. Siemens is er daar een van. Ondertussen bedienen we 35.000 klanten wereldwijd met in totaal 800.000 eindgebruikers.'

 

Klanten van Salesforce.com kunnen met het zogenoemde Platform-as-a-Service (PaaS) ook zelf hun eigen aanpassingen of maatwerk ontwikkelen, maar dan op de servers van Salesforce.com. Alles on demand, in lijn met de heldere strategie van Salesforce.com op het gebied van hoe ze software willen aanbieden aan de markt. Deze strategie gebruikt Salesforce.com ook om zijn concurrentie aan te vallen. Hu herhaalt het maar eens. ‘SAP en Oracle mogen dan roepen dat ze ook een on demand-propositie hebben, maar het zijn halfslachtige en laffe aftreksels van wat wij doen. In onze ogen geven ze gewoon toe aan de druk uit de markt, maar in praktijk kiezen ze geen richting en geloven ook niet in SaaS.'

 

 

De CRM-kampioen: Mike Betzer, Vice President CRM Product Strategy Oracle

Mike BetzerDe Amerikaanse softwareleverancier Oracle is, zeker met de in 2005 overgenomen CRM-marktleider Siebel in de gelederen, een ervaren zwaargewicht in de CRM-markt te noemen. Naast Siebel en de eigen Oracle-software heeft het ook nog andere (overgenomen) softwarepakketten op de plank, zoals die van Peoplesoft. Deze pakketten zijn zowel on premise als on demand beschikbaar. De on demand-optie van Oracle is vergelijkbaar met Salesforce.com in de zin dat ook Oracle werkt met multi-tenancy, en ook prijstechnisch (ongeveer 70 US dollar per user per maand) regelrecht concurreert.

 

‘Laat ik voorop stellen dat ik heilig geloof in SaaS', begint Betzer als hij gevraagd wordt zich te verweren. ‘Het is voor Oracle ontzettend belangrijk, en op elk niveau is iedereen erop gefocust. SaaS genereert de grootste groei binnen onze CRM-productgroep en die groep groeit in zijn geheel al erg hard.' Dat Oracle met Salesforce.com concurreert op het on demand-vlak formuleert Betzer liever andersom. ‘SalesForce concurreert met ons, maar speelt een bijrol want wij zijn samen met SAP met afstand marktleider in dit segment. Analistenbureau Gartner onderstreept dat.'

 

Betzer: ‘Voor ons is SaaS echter geen heilig doel, en wij willen ons ook helemaal niet mengen in die welhaast religieuze stammenstrijd. Wij kijken liever naar de behoefte van de klant. Veel klanten willen nu eenmaal niet dat hun gegevens geparkeerd staan op de servers van een ander. Zelfs al weet ik vrijwel zeker dat de on demand services van zowel ons als onze concurrenten veel veiliger zijn dan welke bedrijfsserver dan ook, het voelt voor veel klanten niet goed. Soms kan ik me dat ook perfect voorstellen. Neem een bank. Een bank wil simpelweg alle controle over zijn data. Die kan het zich niet veroorloven om de controle uit handen te geven over de financiële gegevens van zijn klanten. En dat is maar één voorbeeld. Wij laten dus de keuze gewoon aan de klant. Oracle is geen bedrijf dat één en dezelfde auto maakt voor iedere klant. Alle bedrijven zijn immers anders en hebben andere behoeften.'

 

‘Vaak lopen sommige bedrijven en vakidioten meteen over van een nieuwe technologie. Zo ook bij SaaS. Maar het is nog te vroeg voor SaaS om een totale doorbraak op alle fronten te betekenen. Bij lichte pakketjes zoals de automatisering van het verkoopteam gaat dat prima. Maar wordt het veel groter, bijvoorbeeld met logistieke planning, ordermanagement, serviceaanvragen en callcentermanagement, dan wordt de complexiteit te groot. Laat ik duidelijk zijn: er bestaat op deze planeet geen software die dat via on demand aankan.'

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie