Naar inhoud

De hoofdbrekens van Meta-marktplaats Plaza4industry

De groei van online bedrijvenpark Plaza4industry blijft sterk achter bij de verwachtingen. Het aantal verticale marktplaatsen is blijven steken bij de oorspronkelijke twee, dat hadden er dertien moeten zijn. Eén van de initiatiefnemers vertelt waarom de technische industrie in Nederland nog niet toe is aan deze vorm van digitaal ondernemen.

Verhuizen naar een hypermodern bedrijvenpark met de modernste infrastructuur en klanten en toeleveranciers in de directe nabijheid. Voor veel bedrijven die nu op een afgelegen en verouderd industrieterrein vertoeven zou dat een verlokkelijk aanbod moeten zijn. Het online businesspark Plaza4industry had rond deze tijd dan ook verwacht om minimaal een dertiental branchespecifieke marktplaatsen te huisvesten. Dit aantal is sinds de oprichting in 2000 blijven steken op twee, te weten Aandrijf Plaza en Instruments Plaza. De oprichters hebben moeten vaststellen dat de technische industrie nog niet toe is aan het inzetten van het moderne internet als onderdeel van hun verkoopproces.

 

‘Veel bedrijven willen in één keer op internet, van frontoffice tot backoffice in een picture perfect world. Mijn advies is: begin, leer en verbeter', zegt Rutger van der Lee, directeur marketing & services van Amgate, één van de initiatiefnemers achter Plaza4industry.

 

‘Doe maar normaal, wees nuchter en denk na. Je ziet dat bedrijven vaak tegen hetzelfde aanlopen. Internetprojecten zijn vaak te duur, de organisatie moet erg wennen aan internet en de technologie verandert snel. Je moet ervaring opdoen en erachter komen wat succesvol is en wat niet.'

 

Aanbod in Excel

Van der Lee spreekt uit ervaring, want in tegenstelling tot het wel succesvolle Dental Plaza dat ook door Amgate is opgezet bleek de meta-marktplaats Plaza4industry niet te voldoen aan de hooggespannen verwachtingen. ‘We wilden een platform opzetten voor technische groothandels en de technische industrie. Dat zijn zeer veel partijen met enorme lijsten met producten. We dachten het internet goed te kunnen inzetten om het bestelproces te verbeteren.'

 

Van der Lee vervolgt: ‘De ervaring leerde ons dat vele toeleverende bedrijven hun interne systemen nog niet op orde hadden om hun artikelinformatie een op een digitaal beschikbaar te stellen aan (potentiële) opdrachtgevers. Sommige partijen maakten bijvoorbeeld slechts gebruik van eenvoudige spreadsheets. Ook de economische teruggang en de periode van zorgen rondom het succes van internet deed de meeste bedrijven besluiten voorlopig af te wachten met deelname aan dergelijke initiatieven. Dat hadden we niet voorzien.'

 

Een ander probleem was het gebrek aan een goede en uniforme codering van al die producten. ‘In de praktijk bleek iedere fabrikant zijn eigen coderingen en standaarden te hebben bedacht. Dat maakt uniforme automatisering zeer lastig en tijdrovend. Verder lag de nadruk van ons model te veel op de transactie. Als het gaat om standaardproducten als gereedschappen, bouten en moeren, dan is het transactiestuk voldoende. Maar veel producten zijn complexer en dan moet de nadruk liggen op informatie en communicatie via de plaza. We hebben ons verslikt in de complexiteit en niet goed geluisterd naar onze eigen filosofie.'

 

Discussiegroepen

Amgate werkt nu aan de uitbreiding van de twee platforms, waarbij (product)informatie en mogelijkheden tot communicatie worden toegevoegd. Voor interessante content wordt gezocht naar samenwerking met een uitgever. Daarmee hoopt Amgate de internetdrempel voor de technische industrie te verlagen.

 

Desondanks blijft het uitgangspunt van Plaza4industry - en van de andere plaza's - overeind, volgens Van der Lee. ‘We gebruiken het internet om kosten te besparen en om processen te optimaliseren. Velen streven naar een grotere omzet via het internet, maar het gaat primair om procesverbetering. Daarbij moet uitgegaan worden van de bestaande procesketen. Het internet verbetert en digitaliseert delen uit die procesketen en op die manier verschuiven de processen stap voor stap van analoog naar digitaal.'

 

Belangrijk in dat proces is het personaliseren van het platform. ‘Een marktplaats moet bezoekers boeien, binden en behouden', stelt Van der Lee. ‘De persoonlijke benadering van de internetbezoeker is van belang. Iemand die binnenkomt, creëert zijn eigen wereld, en zijn gegevens worden in een profiel vastgelegd en bijgehouden. Dat profiel is bijvoorbeeld nodig voor het bezoek aan de winkels op de plaza en in de discussiegroepen. Het profiel bevat ook zakelijke informatie, zoals bestelhistorie en afgesproken tarieven die per afnemer kunnen verschillen.'

 

Handmatig behappen

‘De eerste stap moet ook niet altijd de koppeling met de backoffice zijn', zo geeft mede-initiatiefnemer van Plaza4industry Rutger van der Lee aan over de geleerde lessen. ‘In het begin kunnen internetbestellingen veelal gemakkelijk handmatig verwerkt worden. Als het aantal bestellingen groeit en je kunt het niet meer handmatig behappen, dan is het tijd voor een koppeling. Zaak is om wel daarmee vanaf het begin met je software-architectuur rekening te houden.'

 

Bij de oprichting van Dental Plaza - wel succesvol met twaalf procent, oftewel tien miljoen euro, van de kleingoedmarkt voor de tandtechniek - ging het ook primair om procesverbetering. ‘Oudheusden Dental is een voorbeeld van een actieve winkel die veertig procent van zijn omzet via de marktplaats realiseert, die had zijn automatisering goed voor elkaar', aldus Van der Lee. Voor de technische industrie waar Plaza4industry zich op richt is het allemaal blijkbaar wat lastiger. De bedrijven moeten eerst intern de zaken op orde hebben voordat zij zich op het moderne online bedrijvenpark kunnen vestigen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie