Naar inhoud

Een webanalytics oplossing kiezen? Zet uw wensen op een rij!

Een organisatie die graag aan de slag wil met webanalytics ligt een waslijst aan vragen te wachten. Wat zijn mijn wensen? Trendrapportages? Inzicht in mijn conversies? Wil ik weten of mijn bezoekers het uitgestippelde pad volgen? Gelukkig is het bij de keuze van een webanalytics oplossing onnodig om te kijken naar het Content Management Systeem (CMS) dat een bedrijf gebruikt, want integratie is altijd mogelijk. Toch kan die integratie gemakkelijker, tenminste wel als het aan de CMS leveranciers ligt.

Al bij het zich aandienen van het millennium was het voor organisaties not done om zonder website door het leven te gaan. Tegenwoordig gaat het niet meer om aanwezigheid, maar om hoe een organisatie zich presenteert. Is de website wel representatief, interactief en web 2.0? Een website is natuurlijk wel het visitekaartje van een bedrijf! Zelfs dat is niet meer genoeg, want wat heb je nu aan zo'n site als je niet weet wat er gebeurt? Hoe populair is de site eigenlijk? Hoeveel mensen komen er? Wat doen ze daar? Volgen ze wel het pad dat is uitgestippeld? Deze informatie is belangrijk als de klant centraal staat, want op deze manier kan een organisatie inspringen op wat de bezoekers willen of juist niet willen. Een webanalytics oplossing helpt hierbij: deze toepassing meet niet alleen, maar analyseert deze gegevens ook. Zo geeft het inzicht in transacties en het gedrag van de bezoekers op de site.

Selecteren

Dat lijkt gemakkelijk, kies een webanalytics oplossing en voíla, de rapportages rollen eruit! Toch komt er wel iets meer bij kijken. Er zijn namelijk meerdere aanbieders op deze markt waaruit gekozen kan worden, zoals Google Analytics, Nedstat, Webtrends, Omniture en Onestat. "Het hangt helemaal af wat een bedrijf wilt weten", aldus Frans Appels, managing consultant bij Netprofiler. "De marketeer moet zich afvragen: welke informatiebehoefte heb ik? Welke speciale rapportages en analyses wens ik? Kan ik één op één interactie bekijken? Kan ik klantgroepen segmenteren? Hoe uitgebreid wil ik het hebben?" Als al deze vragen zijn beantwoord, kan worden overgegaan naar het kiezen van een webanalytics oplossing.

  Dan is het vragen stellen nog niet over, want dan komt de technische medewerker van een bedrijf voor een aantal kwesties te staan. Alle wensen van marketeer moeten bij de beantwoording van die vragen vervuld worden. Appels: "De codes die webanalytics gebruiken om de informatie van de website te vergaren moeten ergens geplaatst worden in het Web Content Management (WCM) systeem of tussen de codes waaruit de website bestaat. Op deze manier worden bepaalde segmentaties gemaakt, bepaalde rapportages gegenereerd en een dashboard samengesteld."

Key performance indicators

De informatie die voortkomt uit de rapportages en analyses van de webanalytics oplossing moet uiteindelijk leiden tot een hoger rendement, maar hoe moet dat gebeuren? Welke cijfers zijn van belang? "Nu zijn er natuurlijk al een aantal belangrijke vragen beantwoord tijdens het kiezen van een oplossing, maar daarnaast is het belangrijk om je Key Performance Indicators (KPI's) op te stellen", aldus Appels. Deze KPI's zijn meeteenheden, waarmee een bedrijf zijn huidige status opmaakt en waarbij duidelijk wordt welke doelen gesteld moeten worden om de resultaten te verbeteren. Een voorbeeld van een KPI is het aantal unieke bezoekers op een site of het aantal conversies. Welke indicatoren worden opgesteld hangt af van het doel van de website. Strategie is dus ook bij webanalytics erg belangrijk en geeft aan welke analyses belangrijk zijn, zoals de analyse van een campagne of van het gedrag van bezoekers. Zo weet je of je website effectief is en dat gaat verder dan meten alleen. Analyse van conversies kan bijvoorbeeld laten zien waarom het zo kan zijn dat een site veel bezocht wordt, maar weinig conversies plaatsvinden. Een klant kan bijvoorbeeld regelmatig terug komen om pas na een paar bezoeken een echte keuze te maken. Analyse van het pad dat je hebt uitgestippeld voor je klanten kan laten zien waar je bezoekers afhaken, en dan kun je ervoor kiezen om alleen dat punt aan te passen.

Oplossingen samenvoegen

Google Analytics is de webanalytics oplossing die vaak wordt gekozen in Nederland en die voldoet aan veel wensen van bedrijven. Naast dat deze oplossing gratis is, biedt Google Analytics namelijk tal van mogelijkheden. Maar liefst tachtig rapporten laten bijvoorbeeld zien hoe loyaal bezoekers zijn, welke sites verwijzen naar je site en hoe bezoekers door de site navigeren. Grotere ondernemingen die wel wat kunnen investeren kiezen echter ook vaak voor Webtrends en Omniture. Nederlandse ondernemingen kiezen echter ook vaak voor de oplossing van eigen bodem: Sitestat van het bedrijf Nedstat. Zo ook de Nederlandse Spoorwegen (onderaan dit artikel).

Bovenstaande oplossingen zijn specifieke oplossingen voor het meten en analyseren van bezoek van een website. Er zijn ook WCM oplossingen die iets van analytics in zich hebben. Maar ondanks dat sommige leveranciers van WCM toepassingen wel iets van webanalytics in hun oplossing te hebben, geven ze stuk voor stuk toe dat een specifieke toepassing nodig is om iets waardevols te doen met de informatie over het bezoek van een website. Jasper van Bladel van GX: "De WCM oplossing van Sitecore bijvoorbeeld heeft wel tools die neigen naar webanalytics, maar kan niet echt analyses maken. GX biedt iets meer op het gebied van webanalytics in hun oplossing, maar het gaat puur over het meten van wat er op een pagina gebeurt. Tridion vindt webanalytics complementair aan ons Content Management Systeem (CMS), vertelt Daan van der Lugt van softwareleverancier Tridion. "Er is geen WCM leverancier die webanalytics oplossingen gaat ontwikkelen en andersom." De meeste klanten van de WCM leveranciers gebruiken dan ook een specifieke oplossing op het gebied van webanalytics. Ondanks dat WCM systemen met webanalytics oplossingen altijd te integreren zijn, is het trend dat deze twee partijen gaan samenwerken om een eenvoudiger manier te vinden om de twee oplossingen samen te voegen. Van der Lugt: "Daar zijn we zelf ook mee bezig. We hebben nu een Enabler (integratietool - red.) ontwikkeld met webanalytics aanbieders Nedstat en Google Analytics. Zo'n integratietool gaan we voor alle webanalytics oplossingen maken." Ook GX is daarmee bezig en zegt daarbij zelfs een stapje verder te gaan. Van Bladel: "We zijn bezig met een standaard oplossing om de webanalytics oplossing niet alleen gemakkelijk te laten koppelen met de content management toepassing, maar ook met de systemen er omheen. Je hebt bijvoorbeeld een bepaald pad in gedachten voor je klanten als je ze een mail met je direct mailing systeem stuurt. Openen, naar de site, laten informeren en kopen. Je wilt de informatie over het hele pad. Al de systemen die informatie bevatten moeten dus naadloos geïntegreerd kunnen worden."

Gebruiksvriendelijk

"Terecht spreken WCM leveranciers over meerdere webanalytics oplossingen, want we hebben geen voorkeur voor een webanalytics toepassing", aldus Alex de Groot van Sitecore. "Als bedrijven kijken naar een oplossing voor webanalytics geven we ze mee dat ze goed nadenken over wat ze er mee willen. Het bindende advies laten we over aan onze partners die adviseurs in dienst hebben met specialistische kennis hierover." Ook de andere bedrijven geven aan geen voorkeur te hebben, in principe zijn alle webanalytics oplossingen te integreren.

Toch zijn er wensen die zelfs niet te vervullen zijn met de webanalytics point solutions. Daarvoor zijn weer andere oplossingen. "Voor de grotere advertentiecampagnes en dito banners gebruiken bedrijven naast hun webanalytics oplossing vaak nog een aparte analyseoplossing, zoals Dart (van Doubleclick dat onlangs werd overgenomen door Google - red.)", zegt Appels, "Ook in Adwords zitten analysemogelijkheden die bijvoorbeeld niet in Google Analytics zitten. Voor speciale campagnes zijn speciale analyses nodig, die met gewone webanalytics oplossingen onmogelijk zijn. Daarnaast zijn er bedrijven die meerdere toepassingen naast elkaar gebruiken, zoals Omniture en Google Analytics. Bijvoorbeeld omdat Google Adwords beter te integreren is met Google Analytics dan met Omniture."

Als alle wensen en eisen vervuld zijn, de implementatie compleet is en de marketeer eindelijk aan de slag kan met de oplossing, zijn er weinig obstakels over. De oplossingen zijn over het algemeen vrij gemakkelijk in gebruik. "De tools voor de eindgebruiker zijn vrij eenvoudig, zeker Google Analytics is zeer gebruiksvriendelijk. De grotere aanbieders, zoals Webtrends, Nedstat en Omniture, bieden een training aan", aldus Frans Appels, "Netprofiler biedt workshops aan voor Google Analytics voor marketeers die willen weten welke rapportages van belang zijn om de volgende campagnes nog succesvoller te maken." Inspelen op het gedrag van de klant wordt op deze manier dus beter mogelijk.

Internet consultant Piet Middelkoop: "Nedstat is een terechte keuze van de NS"

De Nederlandse Spoorwegen maken gebruik van de specifieke webanalytics oplossing van Nedstat. Deze Nederlandse aanbieder biedt de toepassing Sitestat aan. Piet Middelkoop, Internet Consultant bij de NS, is positief over zijn ervaringen met de webanalytics oplossing. "Maar ik weet niet waarom de NS destijds voor Nedstat koos want ik werk er pas sinds september. Wel vind ik het een terechte keuze." Middelkoop is vooral blij met hoe uitgebreid het pakket is. Ook het contact met Nedstat zelf wordt als positief ervaren: "Het pakket Sitestat is zeer omvangrijk. De persoonlijke touch van, in mijn geval, de Nedstat consultant, is meer dan prima. Ik kom net bij hem vandaan om verschillende nieuwe aspecten van de webanalytics oplossing door te nemen."

De Nederlandse Spoorwegen zet de webanalytics toepassing van Nedstat breed in: "Uiteraard gebruiken wij Nedstat om het bezoek te meten, maar bijvoorbeeld ook of onze campagnes tot conversies hebben geleid." In het verleden heeft de NS een andere oplossing gebruikt, maar uiteindelijk moet alles met Nedstat gemeten worden: "Voor sommige campagnes gebruiken we nog een andere oplossing en staan er nog andere codes in ons Content Management Systeem (CMS). We faseren die gaandeweg uit. Uiteindelijk moeten alle codes vervangen worden door die van Nedstat."

In principe is integratie van webanalytics met elk CMS mogelijk en bij de NS verloopt de integratie dan ook soepel: "De integratie met het CMS is perfect", aldus Middelkoop. "Contentmanagers zijn verplicht de sitestatcode in te vullen bij elk contentonderdeel." Middelkoop geeft aan dat hij wel een training nodig had voor hij aan de slag kon met de Sitestat oplossing. "Je hebt in ieder geval de basiscursus nodig om een idee te krijgen van wat er minimaal allemaal te meten valt." Om het meest optimale uit de Sitestat oplossing te halen, heeft Middelkoop inmiddels alle Nedstat cursussen doorlopen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie