Naar inhoud

Een webshop vol design meubilair en verlichting

Room4: Innovatief verkopen in een traditionele markt;
Room4 is een aanbieder van design meubilair en verlichting van ongeveer 250 merken voor midden- en kleinbedrijven. De verkoop gaat via een webshop omdat Room4 de klanten veel keuze wil geven. Klanten kunnen veel beter online door de meubels bladeren, want de complete collecties zijn op het internet te bekijken. "Op die manier kan een webshop een bron van inspiratie zijn," aldus shopmanager bij Room4 Jeroen Minderhoud. Hij vertelt over de ontwikkeling van de webshop, de reactie van de klant en de risico's van een startup.

Het verkopen van meubels zit Jeroen Minderhoud in het bloed. "Mijn vader had een meubel- en doe-het-zelf-zaak. Ik ben er altijd mee bezig geweest." Hoe Minderhoud nu zijn meubels verkoopt verschilt echter wel veel met vroeger: Room4 verkoopt meubels van verschillende merken aan het MKB via het internet. Daar komt geen showroom aan te pas. "Het internet biedt veel meer mogelijkheden voor klanten om zich te oriënteren. Uit onderzoek blijkt dat 85 procent van de mensen die op zoek zijn naar nieuwe meubelen op internet kijkt wat er allemaal te koop is. Je hoeft niet meer naar de meubelverkoper om de hoek om het aanbod te zien. Dankzij de komst van het internet kunnen bedrijven en particulieren alle mogelijke vormen, kleuren en stoffen daar al zien. In een showroom kun je de meubels voelen en uitproberen, maar meestal is er maar een beperkt aantal meubelen te zien." De uitgebreide collectie van Room4 moet ook tegemoet komen aan de wens om meubels te kopen die aansluiten bij de uitstraling van het bedrijf van de klant. "Het gaat niet langer alleen om kwaliteit, maar ook om het karakter van de meubels," aldus Minderhoud.

Wensen en eisen

Toch heeft Room4 er voor gekozen om niet alle meubelen die het bedrijf verkoopt gelijk in de webshop te zetten. Dat was te veel ineens. De meubelverkoper verkoopt namelijk, ondanks dat het bedrijf pas een jaar bestaat, meubels van 250 merken. Dat kan door het sterke partnerschap met Facilitylinq dat zich richt op de grootzakelijke markt. Dat neemt niet weg dat Room4 zijn eigen meubels moet verkopen en dat er tijdens de start en de implementatie van de webshop tot de  livegang geen omzet binnenkomt. Minderhoud: "Je wilt die tijd dus zo kort mogelijk houden. Als we alle producten in de webshop willen hebben, kost dat ten eerste te veel tijd. Daarbij stel je gelijk hele hoge eisen aan de oplossing die achter de webshop hangt, zoals een zeer geavanceerde zoekfunctie. Ook is niet al het materiaal van de meubels zomaar voorhanden. De markt is toch vrij traditioneel en niet alle merken hebben een kant en klaar setje met foto's en informatie voorradig. Dat betekent dat je veel zelf moet doen."

Dat wil niet zeggen dat dit de ideale situatie is voor Minderhoud: "Natuurlijk zou ik meer willen, maar je moet in deze situatie keuzes maken. Ik hoop dat over een tijd alle merken in de webshop te vinden zijn zodat we bezoekers online kunnen adviseren. Het voordeel van internet is natuurlijk ook dat je gemakkelijk producten met elkaar kunt vergelijken. Daarmee hopen we in de toekomst een meerwaarde te kunnen bieden. We kunnen bijvoorbeeld alternatieven bieden, producten die net iets anders of iets sneller leverbaar zijn. We leveren alle bekende merken maar ook alternatieven die  misschien net wat origineler zijn. Mede daarom moeten we goed nadenken over onze volgende stappen. Dat heeft een webshop voor op een verkoper, want als verkoper heb je beperkte kennis en mogelijkheden. Volgens mij komen we met een webshop tegemoet aan de behoefte van de markt."

Bij Room4 merkt men nu al - slechts enkele maanden na de live-gang - dat de formule werkt en deze manier van verkopen gewaardeerd wordt. Sterk punt is dat Room4 met een offertemodule werkt. Dit betekent dat klanten eerst een offerte aanvragen voor de producten waarin zij geïnteresseerd zijn. Op die manier wil Room4 alternatieven bieden en de korting afstemmen op de bestelling. Dat maakt het nodig dat de webshop aan een aantal eisen voldoet. "We ontdekten dat maar weinig oplossingen aan onze eisen voldeden, met name omdat we ons als beginnend bedrijf niet zomaar elke dure oplossing kunnen permitteren. We hebben daarom ook gekeken naar een aantal gratis webshop-toepassingen zoals Oscommerce. Ze passen goed bij een startup. Daar waren we best van onder de indruk, alleen heb je dan nog steeds een partij nodig die je begeleidt en adviseert bij de implementatie, die maatwerk levert of een producttraining geeft. Standaard pakketten zoals mijnwinkel zijn niet op de shortlist terechtgekomen. Daarvoor waren onze eisen te specifiek: we willen bijvoorbeeld verbindingen maken tussen verschillende producten. Daarbij willen we gemakkelijk prijsacties kunnen onderhouden en het productassortiment kunnen importeren. Deze eisen bleken allemaal haalbaar met de oplossing van Intershop."

Keywords aanmaken

Het is niet de eerste keer dat Minderhoud kennismaakt met het pakket van Intershop dat implementatiepartner Eperium gebruikt. Al in 1999 werkte Minderhoud met de oplossing. Vooral de weinige bugs die deze toepassing heeft, leidde tot een plaats op de shortlist. Ander voordeel van Intershop is dat de webshop zoekmachine gebruiksvriendelijk is. Minderhoud: "Dat was één van de criteria. Als de webshop niet automatisch gemakkelijk vindbaar zou zijn met de zoekmachine, dan was het voor ons geen interessante oplossing geweest. Zeker als startup is het belangrijk dat je direct gevonden wordt. Met deze oplossing kunnen we per product bepalen welke keywords toegevoegd moeten worden. Daarnaast worden er automatisch keywords aangemaakt. Dat is heel handig, want we willen natuurlijk al onze producten in de webshop zetten. Als je dan keywords per product moet bijhouden is dat veel te veel werk." Eperium heeft voor Room4 ook de modules Sellsmart ingezet om de webshop te optimaliseren. Met deze aparte modules is het bijvoorbeeld mogelijk om producten na import nog aan te passen. Dat beperkt het maatwerk. Inmiddels is de webshop van Room4 live en hebben de eerste klanten de webshop gevonden. Sinds Google de website heeft geïndexeerd is dat aantal gestegen. De focus van het werk bij Room4 is daarom vanzelfsprekend verschoven, zegt Minderhoud. "Onze prioriteiten veranderen per periode. Eerst hebben we koortsachtig naar de livegang van de webshop toegewerkt. Inmiddels zijn we bezig met het verwerken van orders. Er is veel veranderd sinds onze webshop live is gegaan. We hebben geen tijd meer om het product assortiment aan te vullen. Daar hadden we al verder mee willen zijn, maar we moesten eerst zorgen dat we zo snel mogelijk live waren. Nu gaat onze aandacht uit naar efficiënt werken. We zijn sinds november 2008 vindbaar bij Google en hierdoor is het bezoek erg gestegen. Nu zijn we druk met hoe we offertes en orders zo snel mogelijk kunnen afhandelen."

Beste deals

Room4De meetbaarheid van de webshop is bij het optimaliseren van de Room4 winkel erg belangrijk, vertelt Minderhoud. "Je moet weten wat er in je webshop gebeurt. Kijk naar het gedrag van je bezoekers: hoeveel producten bekijken ze? Waar haken ze af? Waar juist niet? Hoe lang blijven ze op je site? Als je het gedrag van je bezoekers analyseert, kun je de webshop beter ontwikkelen en  gemakkelijker in gebruik maken." De nieuwe manier van verkopen levert ook risico's op. Minderhoud: "Wij dragen graag uit dat we innovatief zijn, maar we kunnen nog niet optimaal efficiënt zijn. Uiteindelijk willen we natuurlijk sneller en beter dan de concurrent leveren. We hebben lang nagedacht over hoe we dat het beste kunnen verwezenlijken. Daarom hebben we ervoor gekozen om te investeren in techniek. Daar heb je een goed businessplan voor nodig. De toenemende bevestiging die we krijgen bewijst dat ons concept werkt zoals we het voor ogen hadden. De klanten vragen om deze manier van verkopen. Dat bevestigt het gevoel dat bedrijven die via internet verkopen de juiste keuze maken. Wij zijn daar heus niet uniek in, maar wij durfden daar wél als meubelverkoper op in te spelen. Mensen zijn steeds op zoek naar de beste deals en dat betekent niet per definitie dat ze op zoek zijn naar de laagste prijs. Het gaat om het hele pakket. Ze moeten het idee hebben bij het juiste adres te zijn als het gaat om een goede prijs, goede service en een betrouwbare partij."

Als beginnende partij moet Room4 natuurlijk meer moeite doen om bekendheid te krijgen dan de gevestigde orde, maar er zitten ook voordelen aan een startup aldus Minderhoud. "Onze bedrijfsprocessen zijn niet vastgeroest. Bezig zijn met innoveren en doen wat je klanten willen is niet zo moeilijk als je net begint. Als je al jaren een bedrijf hebt, wordt het lastig om je bedrijfsprocessen zomaar om te gooien. Je hebt dan een bepaalde manier van werken en je hebt waarschijnlijk minder merken te koop omdat je alles verkoopt via een showroom. De kleinste verandering is dan al een hele ingreep." Room4 maakt zich niet druk over concurrentie. Concurrentie is een gegeven, belangrijker is hoe je er mee omgaat. "We zouden ons niet verbazen als er meer Room4's komen. We geloven in onze strategie en aangezien onze klanten enthousiast zijn, verwachten we dat ook andere bedrijven dit zullen proberen. Natuurlijk komen er meerdere partijen bij, we hoeven ons daardoor niet te laten overvallen. Het is natuurlijk moeilijk als een bedrijf zijn meubels ineens voor minder gaat verkopen. Dan is het dus zaak dat je je op andere vlakken onderscheidt van anderen. De wijze waarop je advies en service levert bijvoorbeeld. Internet biedt hier nog volop nieuwe manieren voor waar wij graag innovatief mee aan de slag willen."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie