Naar inhoud

Eventmarketing: 10 stappen naar een succesvol event

Het doen van eventmarketing is nog een vak apart. Het lijkt simpel: je staat op een evenement, kletst met wat mensen en na afloop heb je weer even bij iedereen op het netvlies gestaan. Echter, met een actievere houding, concrete doelstellingen en het creëren van een klantbeleving kom je een stuk verder. Wees persoonlijk, relevant en vriendelijk; het is geen rocket science. Het vergt inzet en sociale vaardigheden.

Denk aan het laatste evenement dat je bijwoonde en je kunt het volgende scenario zo voor de geest halen: je loopt over een beursvloer zonder maar één keer gestoord te worden. De standbemanning van het ene bedrijf kletst met elkaar, de andere kijkt op zijn mobiel. Alleen als je bij hun stand staat en een foldertje pakt, schieten ze je aan. Na het evenement hoor je nooit meer iets van ze. Het foldertje ligt allang in de prullenbak.

Een succesvol evenement is niet alleen afhankelijk van de organisatie en de kwaliteit van de bezoekers; zelf kun je actief sturen op concrete doelstellingen. Het is zeker geen rocket science. Het vergt gezond verstand, een actieve, sociale houding en meetbare doelstellingen. Tien tips hoe je event marketing tot een succes brengt:

1. Stel doelstellingen; eventmarketing draait al snel over bewustzijn en het versterken van het merk. Natuurlijk is het mooi meegenomen dat je logo overal op vermeld staat, maar het hebben van een stand geeft je het voordeel dat je direct in gesprek kan met potentiële klanten en partners. Doelstellingen voor evenementen zouden daarom eerder moeten liggen op het gebied van leads, aantal e-mailadressen en gegeven productdemonstraties.

Moet je dan niet beginnen met een strategie? Als het goed is, heb je de beslissing om wel of niet mee te doen aan een evenement gebaseerd op je marketingstrategie. Het evenement kan bijvoorbeeld een ondersteuning zijn voor een strategie om een sterkere merkpositie te creëren in Nederland of het verhogen van het aantal hot leads bij grotere Nederlandse retailbedrijven. Met de doelstellingen gaan we handen en voeten geven aan de strategie.

2. Ken de bezoeker; hoewel de bezoekerslijst zeker niet altijd vooraf gedeeld wordt met de sponsoren, kun je bezoekersprofielen van voorgaande jaren opvragen of de organisatie vragen naar het soort bezoeker dat de evenementen normaal gesproken bezoekt. Dat hoeft niet op naam, maar vraag bijvoorbeeld hoeveel procent werkt op senior level binnen Nederlandse retailers? Eigenlijk wil je dit weten voordat je beslist of je mee doet aan het evenement.

Als de doelgroep bekend is, kun je je verder verdiepen. Dat zou kunnen door te kijken naar wat soortgelijke klanten bij jouw bedrijf doen. Waar liggen hun voorkeuren en behoeften? Het is ook helemaal niet weg om de klant eens te bellen en ze te vragen wat ze verwachten van een evenementen.

3. Contentmarketing en verwachtingsmanagement: aanlopend op het evenement kun je andere kanalen inzetten om ruchtbaarheid te geven aan het evenement, jouw aanwezigheid en jouw inbreng (bijvoorbeeld een sessie). Door bijvoorbeeld blogs te schrijven voor en na het evenement, kun je laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Vertel natuurlijk niet het hele verhaal vooraf, maar ligt een tipje van de sluier om klanten nieuwsgierig te maken. Uiteraard is een call-to-action bij de post een goede manier om gelijk een link te leggen naar het evenement, waardoor je de kans dat jouw potentiële klant op het evenement komt vergroot.

4. Creëer een beleving; er wordt nog té vaak een stoffig achterwandje uit de kast getrokken en wat folders gedrukt. Zou je daar zelf geïnteresseerd in zijn als je een bezoeker was? Of zou je gewoon lekker dichtbij de koffietent blijven staan, zodat je snel weer een nieuw bakkie hebt. Met andere woorden: creëer een beleving, geef bezoekers een reden om naar je stand te komen.

Tijdens een evenement wat ik bezocht in Londen had elke stand ’s middags een eigen hapje. Een van de softwareleverancier had Heineken als klant en had de klant gevraagd om op de stand te komen. Bezoekers konden van de klant leren hoe ze hun eigen bier konden tappen én hoe hun ervaring was met de softwareleverancier. Niet alleen hadden een klanten incentive om naar de stand te komen (bier), ze konden gelijk leren van Heineken als klant.

5. Als je iets weggeeft, geef dan nuttige cadeautjes weg; hoe vaak we wel niet beurstassen hebben gevuld met foldertjes, pennen en pepermuntjes. Vervolgens willen de bezoekers eerst de inhoud van de tas bekijken voordat ze besluiten om het mee te nemen. De tasjes met een merendeel aan folders worden achtergelaten of bij de uitgang weggegooid. Pennen willen mensen nog wel hebben, maar als het iets bijzonders is, zoals een mok, een Angry Birds sleutelhanger of zelfs een moleskin-schrijfboek, dan nemen ze het zeker mee. 

6. Mobiel inleveren; life is what happens when you look at your smartphone. De quote gaat het internet over, maar doen we ook iets met deze wijsheid? Sta je even alleen, zonder iemand aan te kunnen spreken, dan is het zo makkelijk om je smartphone erbij te pakken en even snel je e-mail te checken. Toch is het funest, want juist als je bezig bent aan je tweede e-mail kan die ene hot lead langslopen en zonder dat je het weet heb je je kans gemist. Alleen als je digitale kanalen inzet voor het evenement zelf, moet je één iemand verantwoordelijk maken daarvoor en de smartphone en laptop laten inzetten.

7. Zet je digitale kanalen ook tijdens het event in; tijdens het evenement ben je natuurlijk niet afgesloten van de buitenwereld en kun je sociale media en je website inzetten om bezoekers naar jouw sessies te krijgen. Natuurlijk kan dit voorafgaand (zie punt 3), maar dat kan net zo goed tijdens het event.

Laat bijvoorbeeld aan je volgers weten wanneer jouw sessie gaat beginnen. Laat bezoekers vragen stellen via Twitter tijdens een sessie met jouw spreker. Of laat je weten wat er te doen is op jouw stand. Helemaal mooi als er een event-app is van de organisator. Daarin kun je bezoekers die aanwezig zijn direct betrekken en reageren op vragen die gesteld worden.

8. Werk aan je houding; vervolgens moet je hele houding geïnteresseerd en open zijn. Ga niet met je armen over elkaar staan of met je rug naar de beursvloer. Mensen zijn al niet geneigd om snel een gesprek met een leverancier aan te knopen, dus met een gesloten houding wordt het er niet beter op.

Het liefst herken je natuurlijk een potentiële toehoorder. Bespring ze niet, maar als ze enigszins jouw kant op lopen kun je het signaal oppakken. Je hoeft niet gelijk over jouw product te beginnen, maar begin eerst maar eens over het evenement zelf. Stel vragen, bijvoorbeeld: in welk vraagstuk ben jij nou geïnteresseerd? Met welke uitdagingen worstel je?

9. Zet productspecialisten of marketeers neer; het is niet handig om verkopers neer te zetten op een evenement. Je kunt er vanuit gaan dat op een evenement geen deals gesloten worden, dus zet iemand neer die meer weet over de vraagstukken waar de bezoekers mee zitten. Bijvoorbeeld een productontwikkelaar, een marketeer of een pre-salesmedewerker. Het gaat erom dat je bezoekers weet te interesseren. Na een interessant gesprek kun je gegevens uitwisselen en daar zou eventueel nog een sale uit kunnen rollen.

10. Opvolging is belangrijk; na het evenement is het belangrijk dat je de contacten opvolgt. Als je een kaartje van iemand krijgt, schrijf op het kaartje waar iemand geïnteresseerd in is en hoe groot jij de kans acht dat iemand klant wordt. Als je iemand persoonlijk hebt gesproken en er interesse is getoond, dan is een persoonlijke campagne het best. Heb je kaartjes verzameld omdat mensen een prijs konden winnen, dan kun je beter een wat algemenere campagne of nieuwsbrief sturen en ze vragen of ze in de toekomst ook informatie willen ontvangen van jou. De proactieve houding moet je dus ook naderhand doorzetten.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie