Naar inhoud

Gartner: WCM steeds vaker onderdeel van grotere marketingoplossing

De web content management (WCM) markt is nog steeds onderhevig aan verandering. Pure content management oplossingen worden steeds vaker geïntegreerd in een marketing automation pakket. Ook onderzoeksbureau Gartner ziet een veranderend spelersveld en de manier waarop selectie en ordening van WCM-leveranciers plaatsvindt blijft ontwikkelen. In 2009 ziet het onderzoeksbureau Oracle (Stellent), Autonomy, Open Text en SDL als leiders.

Gartner ziet web content management (WCM) als het snelst groeiende onderdeel van enterprise content management (ECM). In 2009 bestond een kwart van de ECM-markt uit WCM-initiatieven. Ook heeft Gartner ontdekt dat WCM vaak onderdeel uitmaakt van de lange termijn enterprise information management (EIM) initiatieven. Een klantgerichte webstrategie, marketing en e-commerce worden vaker ondersteund door een WCM-oplossing, waardoor de chief marketing officer (CMO) een steeds grotere invloed heeft op het kopen van zo'n toepassing.

Omdat steeds meer marketeers en e-business managers aan de slag gaan met content management maken steeds meer leveranciers hun oplossing eindgebruikervriendelijk. De rol van IT wordt daarbij verminderd, maar blijft aanwezig om de oplossing te implementeren en te integreren met andere bedrijfskritische systemen. Toch willen bedrijven zo min mogelijk integreren en kijken ze steeds vaker of ze hun oplossingen kunnen terug brengen naar één overkoepelend systeem. De recessie lijkt steeds verder op de achtergrond te raken, maar bedrijven die op zoek gaan naar WCM willen toch hun business case onderbouwd hebben met een sterke, onderbouwde return on investment (ROI).

Gepersonaliseerde content

Gartner onderscheidt een aantal trends die de markt vormgeven. WCM wordt ten eerste meer iets voor de eindgebruiker. Interfaces worden steeds makkelijker te bedienen en functionaliteiten zijn aan en uit te zetten. Ten tweede is er meer interesse in open source aanbiedingen. Hoewel open source nog maar vier procent van de markt heeft, groeit het aantal gestaag. Als derde is er steeds meer interesse in software-as-a-service. Dat komt vooral doordat budgetten kleiner worden. Als laatste ziet Gartner dat dynamische contextuele levering belangrijker wordt. Dat betekent dat het leveren van gepersonaliseerde content steeds meer aandacht krijgt. Zo is er veel vraag naar de mogelijkheid om webanalytics te integreren.

Het onderscheiden van verschillende oplossingen is volgens Gartner best lastig. Er zijn veel spelers die beweren dat ze WCM bieden, aldus het onderzoeksbureau, maar het is moeilijk om de oplossingen die bedrijven kunnen ondersteunen bij hun strategie te onderscheiden van die die enkel basisfunctionaliteiten bieden. Het is echter niet de bedoeling dat bedrijven zomaar de leiders uit het Magic Quadrant voor WCM kiezen. Ze moeten hun behoeften goed in kaart brengen en deze leggen naast het aanbod van de verschillende partijen.

Leiders van het kwadrant zijn: Oracle (Stellent), Autonomy, Open Text en SDL. Deze leiders worden uitgedaagd door de challengers: IBM, Microsoft en EMC. Gartner onderscheidt Sitecore, Ektron, Day Software, Fatwire Software, Clickability als visionairs. Nichespelers zijn: Vignette (onderdeel van Open Text), Episerver, Coremedia, Percussion, Alterian en Nstein Technologies. Een opmerking moet gemaakt worden dat Gartner in deze Magic Quadrant ECM-spelers en pure WCM-spelers vergelijkt. Andere experts zeggen dat Gartner hiermee appels met peren vergelijkt.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie