Naar inhoud

Goedkoop profiteren van online partners

Sites belonen voor het doorverwijzen naar webwinkels, dat is het idee achter affiliate marketing. Het nieuwe online promotie-instrument werkt vooral bij consumentenartikelen. Een effectief systeem van uitbetaling is er echter nog niet gevonden.

Affiliate marketing biedt veel mogelijkheden, maar is nog niet volwassen

Een klein vogeltje dat zorgeloos etensresten tussen de tanden van een krokodil vandaan pikt, agressieve haaien die geen vin uitsteken naar kleine poetsvissen, en giftige anemonen op de rug van rondscharrelende kreeften. De natuur toont enkele opmerkelijke staaltjes van samenwerken als overlevingsstrategie, waarbij de specifieke vaardigheden van de ene partij die van de andere opheffen. Ook in de internetwereld is overleven bittere noodzaak, en ook hier blijkt samenwerken de overlevingskans te vergroten. Onderzoeksbureau Forrester berekende vorig jaar dat dertien procent - een percentage dat nog steeds stijgt - van de online verkopen te danken is aan affiliate marketing, een oude marketingvorm die op internet sterk aan populariteit wint.

 

Een affiliate marketing programma werkt ongeveer zo: een merchant verkoopt producten of diensten via een website. De merchant beschikt over een netwerk van affiliates - exploitanten van websites - die hun bezoekers via een banner naar de site van de merchant leiden en daarvoor een beloning ontvangen. De beloning kan bestaan uit een uitbetaling per bezoek, per klik of uit een bedrag per afgesloten order.

 

Goedkoopste reclamemiddel

Intermediair Daysicon uit Almere is exploitant van Affiliates.nl, een online dienst om merchants en affiliates samen te brengen. Volgens commercieel directeur Marko Dobroschelski is Affiliates.nl het grootste affiliate marketing netwerk in Nederland met tweehonderd aangesloten merchants en vijftienduizend affiliates. Het grote aantal affiliates is niet verwonderlijk, want iedere beheerder van een website kan zich online aanmelden. De merchants beslissen of ze een nieuwe website tot hun netwerk toelaten, maar kunnen ook eerst telefonisch overleg plegen. Affiliates.nl stelt de beheersoftware en het netwerk ter beschikking, onderhoudt een helpdesk en verzorgt de uitbetaling.

 

Over de voordelen van affiliate marketing zegt Dobroschelski: "Het is het goedkoopste reclamemiddel, omdat het werkt volgens het principe no cure no pay: de adverteerder of merchant maakt geen kosten als hij niets verkoopt. Daartegenover staan in principe onbeperkte reclamemogelijkheden." Is het vertonen van een banner op honderden websites niet gelijk aan schieten met hagel? Dobroschelski: "Dat valt wel mee. Het percentage bezoekers dat op een banner klikt ligt tussen één en vier procent."

 

Een nadeel van affiliate marketing is dat het niet altijd een effectieve vorm van marketing is. "Niet iedere interessante affiliate is bereid te participeren." De marketing van een product beperken tot een affiliate schema is dan ook niet zinvol. "Je moet altijd een hybride model gebruiken. Veel van onze klanten, waaronder een bekende hypotheekverstrekker, werken met een marketingmix: naast een affiliate marketing programma bijvoorbeeld ook click-campagnes en lead-campagnes."

 

Affiliate marketing programma's werken vooral goed bij producten die gemakkelijk online zijn te bestellen, zoals mobieltjes, computers en andere consumentenproducten. Dobroschelski: "Daarbij gaat het om eenmalige bestellingen van producten in een bepaalde prijsklasse. De vergoeding voor de affiliate is dan duidelijk." Tot dusver heeft Affiliates.nl twee ontevreden klanten gehad. In beide gevallen ging het om verkopers van diensten die moeilijk online besteld konden worden. 

 

Eerlijk belonen

Een andere affiliate marketing intermediair is Mbuyu, dat het affiliate marketing netwerk M4N exploiteert. M4N kent 22 merchants en ongeveer vierhonderd actieve affiliates. Directeur en oprichter Tom Joosten zegt: "Wij leveren de software waarmee de registratie van nieuwe merchants en affiliates plaatsvindt, en het vastleggen van de afspraken tussen de partijen."

 

Net als Affiliates.nl onderscheidt Mbuyu zich van grotere netwerken als Commission Junction en Trade Doubler door de focus op de Nederlandse markt. Joosten: "Het is belangrijk dat je de mensen een beetje kent en weet wat er leeft. Daardoor zijn we in staat geweest een hoger kwalitatief segment aan te spreken." De merchants van Mbuyu zijn aanbieders van boeken en mobiele telefoons, maar ook leveranciers van financiële dienstverlening en Adsl-abonnementen. Joosten: "Succesvol zijn de proposities waarbij de transactie meteen plaatsvindt. Bijvoorbeeld het printen van een kortingsbon of het verrichten van een inschrijving. Online rekrutering werkt niet bij affiliate marketing. Het hele proces moet snel plaatsvinden."

 

Nu affiliate marketing gemeengoed is geworden worstelen de intermediairs met de vraag hoe de uitbetaling aan de affiliates op een eerlijke manier te regelen, zodat de programma's op lange termijn aantrekkelijk blijven. "Dat moet je per geval bekijken", zegt Dobroschelski van Daysicon hierover. "Een deel van de ordergeneratie kunnen de merchants niet belonen. Bezoekers worden bijvoorbeeld naar de website van de merchant geleid, maar kopen pas bij een volgend bezoek. Daarom zijn er merchants die uitbetalen per aanvraag, per emailadres of per doorklik. Het ideaal is dat de merchant zo veel uitbetaalt als hij zelf aan marketingkosten bespaart."

 

Ook bij Mbuyu speelt het vraagstuk van de uitbetaling. Joosten zegt: "Wij gebruiken een model waarbij we terugrekenen wat de inkomsten zijn voor de affiliate op basis van de virtuele CPM van de merchant. Per site verschillen die kosten. Dat is een transparanter systeem dan een beloning per click of per order."

 

Partners niet voldoende

Affiliate marketing kan in principe plaatsvinden zonder van een intermediair gebruik te maken. Het Amsterdamse bedrijf Colorwonder startte in 2001 een online fotoservice waarmee iedereen op het web een fotoalbum kon samenstellen. Bezoekers van het fotoalbum konden online foto's bestellen waarna Colorwonder zorgde voor de uitlevering per post. Marketing manager Jacqueline Hiemstra licht toe. "We hadden met Ilse Media een uitgebreide partnerovereenkomst gesloten. Onze site kreeg een speciale vermelding als iemand met de zoekmachine zocht naar ‘foto's', en we werden genoemd in de nieuwsbrief van Ilse. Iedereen die inlogde in de fotodienst van Ilse kreeg een eigen fotoalbum, terwijl onze service ook in Vrouw Online was opgenomen."

 

Ook met andere grote partijen, zoals Free Record Shop en Reiskrant.nl van de Telegraaf, had Colorwonder partnerovereenkomsten. "Onze inkomsten kwamen uit de foto's die we afdrukten en verstuurden", legt Hiemstra uit. Ondanks stijgende inkomsten en toenemend verkeer naar de website ging Colorwonder in maart, door het uitblijven van een tweede financieringsronde, in surséance van betaling. Een knelpunt bij de financiering was dat Colorwonder buiten Nederland wilde uitbreiden, terwijl de Nederlandse vestiging nog niet winstgevend was. Uitbreiding via een affiliate marketing-netwerk was in het geval van Colorwonder misschien een betere oplossing geweest. Want wie klein en onbeschermd is, zo leert ook de harde overlevingsstrijd in de natuur, kan beter beschutting zoeken bij een partij die op zijn beurt weer voordeel heeft van juist die kleine diensten.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie