Naar inhoud

Groei zorgt voor marktdynamiek

Ook in 2008 onderzocht ITcommercie weer de onderlinge concurrentieverhoudingen van web content management (WCM) leveranciers in de Nederlandse markt, en voor het tweede achtereenvolgende jaar ook die van haar partners, de internetbureaus. Groei, professionalisering en specialisatie zorgen voor opvallende resultaten die we voor u op een rijtje hebben gezet.

Dat de markt voor web content management in beweging was wisten we al een tijdje. Toch lijkt het de afgelopen twaalf maanden nog heftiger in beweging te zijn. Op de Enterprise Content Management markt heeft Oracle, nadat IBM eerder Filenet had overgenomen, ECM-speler Stellent overgenomen en is het wachten op verdere consolidatie. Overnamekandidaten in dit segment: Vignette, Interwoven en OpenText. Het aantal serieuze WCMaanbieders op de Nederlandse markt is ook toegenomen met nieuwe oplossingen zoals C1 van Composite, Immediacy van Mediasurface en een nieuw CMS van het Nederlandse Sotaq. De toename van internetgebruik, online handel en wet- en regelgeving zorgt voor een overvloed aan investeringen in deze tak van sport zodat er veel ruimte blijft voor verschillende aanbieders.

WCM-leverancier top-10 2008 

Deze dynamiek heeft ervoor gezorgd dat inmiddels veel marketing, sales en serviceprocessen aansluiting met het internet hebben gekregen of midden in dat traject zitten. De rol van internetbureaus en consultants lijkt daarom belangrijker te worden. Het gaat niet alleen meer om het eenvoudig publiceren van bedrijfscontent maar eveneens om de bewaking en controle hiervan en om issues als vindbaarheid, klantloyaliteit, unified communications en customer experience. Allemaal business issues die met specifieke kennis en met ondersteuning van een CMS gerealiseerd moeten worden. Kennis van de branche of van een bepaald proces is dus cruciaal voor de toekomst en de techniek schuift wat meer naar de achtergrond. Afhankelijk zijn van een leverancier willen de internetbureaus echter niet meer. Ze kijken dan ook volop rond met welke stabiele en technisch vooroplopende WCM-leveranciers ze partner willen worden.

 

Het is Hollands glorie in de CMS top 10 van 2008. Maar liefst vijf Nederlandse bedrijven staan er in, waaronder de top 3. Ondanks alle reorganisaties binnen Seneca, voorheen Smartsite, heeft het bedrijf haar koppositie weten te handhaven. Het verschil met de nummer twee is wel een stuk kleiner geworden en dat is dit jaar voor het eerst GX uit Nijmegen. Opvallend is de duikeling van open source. Joomla en Typo 3 zakten behoorlijk en MMbase duikelde uit de lijst. Alleen het Nederlandse Hippo, dat inmiddels ook in de Verenigde Staten is gevestigd, weet zich staande te houden. Grootste stijger is het Deense Sitecore dat zich via een aantal grote internetbureau's als eFocus en Lectric flink omhoog heeft geknokt. Het Engelse Mediasurface, dat waarschijnlijk door marketingsoftwarespecialist Alterian wordt overgenomen, steeg ook twee plaatsen. Dat komt wellicht doordat Mediasurface, naast het topproduct Morello, met haar nieuwe aanwinst Imediacy ook het MKB wil bedienen. Ondanks dat Microsoft met haar Sharepoint oplossing geen pure WCM-speler is, is het drie plaatsen gestegen en doet ze het volgens de collega's in de markt goed.

 

CMS-leveranciers is voor het eerst gedaald

Opvallend is dat de WCM-spelers die op enterprise-niveau acteren en door Gartner en Forrester genoemd worden als belangrijke internationale WCM-partijen, in Nederland amper nog een rol spelen. Interwoven, Vignette, IBM/Filenet, Stellent/ Oracle, ze werden niet of nauwelijks genoemd en ze lijken door overnameperikelen en marktfocus vooral intern bezig om orde op zaken te stellen. Het totale aantal CMS-leveranciers is voor het eerst gedaald. Veel internetbedrijven zijn afgestapt van hun eigen ontwikkelde CMS of zijn helemaal gestopt. Eind vorig jaar had ITcommercie een interview met de CEO van Mediasurface Lawrence Flynn. Daarin zei Flynn dat het zonde is van de kostbare tijd en energie van al die internetbureaus en andere technische partijen die allemaal hetzelfde doen, namelijk een eigen CMS ontwikkelen. Wellicht heeft een aantal bedrijven hetzelfde gedacht, besteden ze de techniek uit aan een partner en zijn ze meer bezig met hoe ze de klant optimaal kunnen bedienen.

Internetbureau Top-10 2008

Internetburaus

Het aantal internetbureaus dat aan het onderzoek meedeed was aanzienlijk groter dan vorig jaar en dat heeft onder meer voor wat verschuivingen gezorgd. Sommigen vonden het moeilijk aan te geven wie nu hun concurrenten zijn. Daarnaast hebben veel internetbedrijven een bepaald specialisme waarin maar een beperkt aantal spelers actief zijn. Ook zijn nog veel spelers zeer lokaal actief. Internationaal spelen slechts enkele partijen een beperkte rol. Duidelijk is dat de full service internetbureaus aan de top staan en dat Mirabeau wederom door de collega's in de branche wordt gezien als het internetbureau van Nederland. Vorig jaar werden nog opvallend veel CMS-leveranciers genoemd als concurrent, dat was dit jaar een stuk minder. Seneca is dan ook nog de enige partij in de top 10 die naast internetprojecten ook leverancier is van een content management systeem (Smartsite) Opvallend is de daling van Lectric, wellicht dat de verbreding van activiteiten binnen de Lectric Groep ze minder als concurrent worden gezien. Beste nieuwkomer is Evident. Vorig jaar zag niemand hen nog als belangrijke partij in de markt, dit jaar staan ze met stip op plaats zes. Internetbedrijf Macaw had zich onvoldoende verdiept in het onderzoek, kon daarom niet worden gecrossed en gewogen en duikelde daardoor uit de lijst. De marketing en pr van internetbureaus zijn sowieso vrij matig in Nederland. Het lijkt erop dat een overvloed aan werk de prioriteit op een gedegen marketingbeleid op een laag pitje zet. De bedrijven die in de breedte willen professionaliseren en groeien gaan hier wel goed mee om en maken hun ambities dan ook waar. Het vinden van personeel lijkt de groei nog het meeste in de weg te staan. Alle partijen zijn naarstig op zoek naar personeel en de Post HBO marketingopleidingen schieten als paddenstoelen uit de lucht om het tekort aan gekwalificeerd personeel op te kunnen vangen. Een enkeling heeft z'n oog op het buitenland laten vallen; echter van consolidatie in de markt is geen enkele sprake. Een overzichtelijke markt is het nog steeds niet; er zijn honderden partijen in Nederland actief waarvan zelfs kleintjes multinationals als klant hebben. Om de juiste partner op het gebied van internetontwikkelingen te vinden kunt u beter flink wat tijd uittrekken. Dan maakt u meer kans om de juiste partner tegen de juiste prijs aan u te binden.

 

De concurrentieverhouding tussen CRM-leveranciers in Nederland

De concurrentieverhoudingen op de Nederlandse markt zijn in beeld gebracht door onder meer de WCM-leveranciers en internetbureaus te vragen naar hun concurrenten en die namen onderling te crossen. Een kleine honderd leveranciers en bureaus gaven inzicht in wie zij als concurrent beschouwen. Daarvan zijn alleen die partijen in de matrix opgenomen, die meerdere malen door concurrenten zijn genoemd en hiermee konden worden gecrossed.

 

WCM-leveranciers concurrentieverhouding verkleind

 

Internetbureau concurrentieverhouding

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie