Naar inhoud

Handig gereedschap voor on- en offline catalogi

'Al die elektrische zagen, schroevendraaiers en grasmaaimachines op accu, 230 V of benzine moeten ook nog worden verkocht’, vertelt Ad Huizenga, sales & marketing manager bij het verkoopkantoor van Makita Benelux, over hoe het Japanse bedrijf wereldwijd in elf productiecentra dagelijks maar liefst vijftigduizend apparaten produceert.
Het Japanse Makita is wereldwijd één van de grootste aanbieders van professioneel elektrisch gereedschap. Verkoopbevordering geschiedt onder andere met behulp van een catalogus. Een nieuw contentmanagement-programma neemt een hoop werk uit handen, waardoor marketing weer ‘echt aan de leuke dingen toekomt’.

Een bouwvakker die een gat in het beton boort, een schroef indraait of sleuven freest, gebruikt liefst de allerbeste apparatuur. Zijn professionele gereedschap koopt hij meestal niet in de bouwmarkt, maar bij een gerenommeerde dealer of vakhandel. De kans is groot dat zijn elektrische slijptol, slagboor of zaag - al dan niet voorzien van accu - het logo Makita draagt.

Sinds jaar en dag legt Makita door middel van een uitgebreide catalogus contact met grote afnemers en vakhandel. Volgens Ad Huizenga, sales & marketing manager bij het verkoopkantoor van Makita Benelux in Son bij Eindhoven, was het elk jaar weer een kruisweg om die uitgebreide opsomming tijdig gereed te hebben. Behalve de marketingafdeling zijn vele anderen in het bedrijf betrokken bij de productie van dit kloeke boekwerk. Daarnaast was er een reclamebureau bij betrokken dat dtp-capaciteit leverde.’ En altijd leefde het besef dat we toch nog zaken over het hoofd hadden gezien, dat er fouten in waren geslopen.’

 

Geen verlossing

De full color-catalogus, gesplitst in een machine- en accessoiredeel, kostte elk jaar een fiks deel van het marketingbudget. Volgens Huizenga ligt hier het verband met het aangeschafte content management systeem (CMS). ‘Behalve een uitgebreide catalogus produceren we productinformatiebladen, offertes, schapkaartjes, enzovoort. Iedere keer maakten we daarbij gebruik van dezelfde informatie. Het telkens overtypen van al die info moest toch slimmer kunnen. Dat spoorde ons aan te zoeken naar een efficiënter systeem. Na ampele overweging kwamen we uit bij 2organize, dat Smartsite adviseerde.’

Uit strategisch oogpunt werden bij de zoektocht naar een oplossing behalve grote CMS-pakketaanbieders ook reclamebureaus om een offerte gevraagd. Ook die zouden de nodige standaardisatie kunnen bieden. Makita ging in zee met 2organize. Aan dit Rotterdamse bedrijf, een zusterbedrijf van drukkerij Plantijncasparie, werd de complete multichannel publishing toevertrouwd.

Toch is Makita Benelux niet verlost van de jaarlijkse productie van een catalogus. Het uitgebreide productaanbod alleen op internet presenteren is namelijk geen optie, een gerespecteerd merk kan zich dat niet permitteren. ‘Een catalogus is een naslagwerk’, legt Huizenga uit. ‘Een koper kijkt om zich te oriënteren eerst op internet. Vervolgens stapt hij naar de vakhandel en laat zich daar uitgebreid voorlichten. Onder de toonbank ligt naast talrijke andere folders en brochures tevens de Makita-catalogus. Samen met de verkoper wordt de definitieve keuze gemaakt en het apparaat gekocht.’

 

Verlost van rompslomp

Huizenga legt uit dat zijn bedrijf relatief laat startte met een presentatie op internet. Boekhouding en andere ERP-programma’s worden centraal vanuit Japan gestuurd en onderhouden. Vanwege de geringe, lokale expertise op IT-gebied was het zelfstandig exploiteren van een multichannel publicatieprogramma eigenlijk geen keuze. Het feit dat 2organize alle media-uitingen op zich wilde nemen, verlost Makita Benelux van een hoop rompslomp op dit vlak. Het onderhouden van Smartsite, evenals het vertalen van content naar catalogus, ander drukwerk en website, is sinds begin dit jaar geheel aan dit bedrijf toevertrouwd. Die beheerst dat proces volgens Huizenga als geen ander.

Als voorbeeld van de oude werkwijze geeft Huizenga de introductie van een nieuw soort slagschroevendraaier-met-accu uit Japan. Een eigen productmanager stelt als meest deskundige een productinformatiedocument samen. Die technische informatie compleet met afbeelding, gebruikersvoordelen, prijs- en accessoiredetails, bestemd voor de vakhandel, ging eerst naar het reclamebureau. Daar maakte men het op traditionele wijze op om er een vervolgens een folder van te laten drukken.

‘In de toekomst gaat dit handiger,’ vertelt Huizenga over de nieuwe situatie. ‘Immers alle productinformatie staat ook in de - met behulp van het digitale CMS - geproduceerde catalogus. Onze relatie met het reclamebureau verandert er wel door. Wij vragen hen straks een template voor een productfolder te maken. Wij voorzien dat sjabloon vervolgens zelfstandig van de laatste gegevens om hem daarna door Plantijncasparie te laten drukken.’

 

Terugverdienen

Door in de toekomst templates, website en catalogus vanuit het CMS van informatie te voorzien, kan Makita veel tijd en dus kosten besparen. ‘De marketingafdeling komt nu echt aan de leuke dingen toe’, aldus Huizenga. ‘Ik denk dan aan het uitbouwen en onderhouden van de merknaam door bijvoorbeeld plaatsing van advertenties in vakbladen, of het laten maken van radiocommercials. Ook het doen van marktonderzoek en het analyseren van gegevens moet per saldo extra omzet genereren.’

April jongstleden werd het startsein voor de bouw van een nieuwe website gegeven. Alle informatie wordt daarbij uit Smartsite gehaald. Het prettige hierbij is dat het systeem continu met de laatste informatie wordt gevoed en dus altijd actueel is. ‘Ik verwacht dat de investering in het contentmanagementsysteem, website, catalogus en templates al in vijftien maanden is terugverdiend. Vanaf maart 2005 kan met een pakweg gelijk gebleven marketingbudget de klant beter en veelzijdiger worden benaderd.’

 

FactsMakita

bedrijf:    

Makita, marktleider bij professioneel elektrisch (bouw)gereedschap

oprichting:  

de basis voor het huidige wereldconcern Makita werd in 1915 in Japan gelegd

omzet:

wereldwijd 1,5 miljard USA $ per jaar

vestiging:

Son (bij Eindhoven)

concurrenten:

o.a. Hilti, Bosch

verkoopkantoren:

35 waarvan 17 in Europa

productie:

op elf locaties worden dagelijks 50.000 apparaten gemaakt

software & consultancy:

2organize (advies & uitvoer), Smartsite (contentmanagement), Seneca (doorontwikkeling)

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie