Naar inhoud

Helge Tennø, Dinamo: “Internet is geen mediaplatform, maar een service om behoeften te vervullen”

BUSSUM #dimday11 – Het internet wordt niet ten volle benut. Veel bedrijven zetten het in als mediaplatform, maar internet is zoveel meer dan dat. Dat betoogt Helge Tennø, digital director bij Dinamo, op Digital Marketing in 1 Day. “We hebben een deken van technologie over het internet gegooid”, zegt Tennø. De echte waarde van internet zit in de behoeften die je ermee kan vervullen, van het bieden van een ontmoetingsplaats tot het volgen van jezelf tijdens het hardlopen.

De presentatie van Helge Tennø begint met een quote die softwareleverancier Microsoft in 2010 naar buiten bracht: “Tachtig procent van al onze online activiteiten in 2010 bestonden vijf jaar geleden nog niet.” Dat is misschien iets waar de meeste van ons zich bewust van zijn, maar Tennø vraagt zich af; zijn bedrijven daar wel op ingesprongen? Hij denkt dat maar een select groepje dat werkelijk heeft gedaan.

Technologie en gebruiker gedreven

“Je ziet bij innovaties twee stromingen, namelijk één die gedreven wordt door de techniek en de ander die door de gebruiker wordt gedreven. Dat is allebei verkeerd. Ten eerste maakt techniek iedereen hetzelfde, want iedereen heeft toegang tot ongeveer dezelfde technologische oplossingen. Als je als bank je wilt onderscheiden door snelheid, zal techniek je daar niet bij helpen. Je wordt op z’n hoogst even snel als de rest”, vertelt Helge Tennø in een gesprek met Customer Talk.

“Ten tweede, als je de gebruiker centraal stelt, kun je als bedrijf alleen incrementeel verbeteren. Mensen weten namelijk niet wat ze willen. IKEA en Apple hebben allebei geprobeerd om innovaties te maken aan de hand van de wensen van de klant, maar zij zijn daar weer op teruggekomen en doen ontwikkelingen nu op basis van interne kennis. Zoals Henri Ford het verwoordde; klanten willen alleen met een sneller paard. De meeste mensen hebben niet de fantasie om het volgende nieuwe product te bedenken. De experts die hier wel toe in staat zijn, moet je als bedrijf binnen zien te halen”, aldus Tennø.

Andere kijk op internet noodzakelijk

Internet is een innovatie waarbij bedrijven de plank vaak misslaan. Internet wordt te vaak gezien als een technologie, waardoor de echte waarde niet meer helder voor ogen staat, aldus Tennø. Dat maakt het voor bedrijven erg lastig om zich daarmee te onderscheiden. Een andere kijk op internet is daarom noodzakelijk om het echte potentieel eruit te kunnen halen. Hij noemt de bancaire sector als voorbeeld. Daar liggen veel kansen, want 95 procent van de transacties met de bank worden online gedaan.

“Internet wordt door teveel bedrijven gebruikt als mediaplatform. Als je kijkt naar banken dan zie je verschillende collages, verschillende kleuren, maar het functionele design is hetzelfde. Alleen de decoratie is anders”, aldus Tennø. Hij laat een plaatje zien van een online bankomgeving, vergelijkbaar met de mijne. “Dit is de standaard bankomgeving. Zie je dat het overgrote deel van de website gevuld is met media, adviezen, content. Slechts het middelste blokje gaat over waar ik hiervoor kom, namelijk online bankieren.”

De bedrijven die het wel goed snappen, zorgen ervoor dat internet ingezet wordt om behoeften te vervullen. Als voorbeeld noemt hij Baker Tweet, een bakker die internet heeft ingezet om zijn klanten op het juiste moment te vertellen over zijn brood. Namelijk als het net uit de oven is. Hij heeft een apparaatje laten ontwikkelen waarmee hij met een druk op de knop zijn verse brood kan tweeten naar zijn volgers.

 

Functionele loyaliteit

Bedrijven die internet inzetten om behoeften te vervullen creëren functionele loyaliteit, vertelt Tennø: “Er zijn drie typen loyaliteit, namelijk actionele, rationele, emotionele. Waar de eerste te maken heeft met gedrag, gaat het tweede vaak over prijs en de derde over het verhaal dat verteld wordt. Als je daarentegen services creëert waar de consument niet meer zonder wil, dan creëer je functionele loyaliteit en is de relatie onschatbaar geworden.”

Als voorbeeld noemt hij het snowboardmerk Burton in samenwerking met Nokia. Zij brengen technologie en snowboarden samen. De boarders kunnen daarmee onder andere volgen waar ze boarden, hoe vaak ze een turn hebben gemaakt en hun hartslag meten. Daarbij kunnen de resultaten vergeleken worden met andere boarders, waardoor er een heel ander soort wedstrijd ontstaat. “De snowboarders willen daardoor geen andere kleding meer dan die van Burton”, aldus Tennø.

 

Marketing en online

Ook op het gebied van marketing zijn bedrijven vaak fantasieloos: “Als je kijkt naar mediauitgaven dan zie je dat nog steeds veel wordt uitgegeven aan print. Het geld dat naar online gaat, wordt in fantasieloze dingen gestopt, zoals banners. Er wordt gekeken naar clicks en sales.” Hij spreekt over een online game die hij heeft ontwikkeld voor een chocolademerk. “Negen miljoen mensen hebben gemiddeld drie keer het spel gespeeld gedurende negentien minuten per keer. Hartstikke leuk, maar wat zegt dat over de impact van de game? Heeft het iets gedaan voor het merk? Dat weet je niet.”

“Misschien hoor je wel bij die twintig procent”, besluit Helge Tennø het interview, “maar kijk in ieder geval naar die tachtig procent.” Hoe bedrijven deze tachtig procent kunnen inzetten, kan Tennø niet kant-en-klaar bieden. “Je online strategie is een direct gevolg van je business strategie. Het enige wat ik je in ieder geval kan meegeven; met een banner creëer je geen loyale klanten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie