Naar inhoud

Het LeadManagement proces in beeld

Leadmanagement, leadgeneration en andere termen in dit werkveld. Elke marketeer kent ze en elke marketeer gebruikt ze. Maar gebruiken we de termen goed, eenduidig en consistent? Er is nog al wat verwarring. Leadmanagement is alleen voor B2B of voor B2C. 

Wat is leadmanagement

Leadmanagement is het werven en behouden van klanten.

Daar zitten een aantal elementen in verweven. De complexiteit voor het leadmanagement proces wordt onder andere veroorzaakt door de ontwikkelingen online. Met de mogelijkheden die hier ontstaan in het proces ingewikkelder geworden. Elementen van leadmanagement zijn:

-       proces en het managen van het proces

-       vaststellen van de termen en definities van de klant en potentiële klant

-       inbound marketing

-       lead nurturing

-       advocates

-       evaluatie van het proces

Elk van deze stappen zorgt voor het optimaliseren van het proces voor leadmanagement.

Voor wie is het?

Leadmanagement is voor iedereen die klanten moet werven en deze klanten ook wil behouden. Het is het geheel van factoren die het succes maken. Vaak zien we dat de nadruk ligt op het werven van klanten. Eigenlijk zelfs het direct werven van klanten. Het succes van inbound marketing wordt dan gemakshalve vergeten, die inspanningen die we leveren om mogelijke klanten naar binnen te trekken door externe boodschappen te verzenden. Dat laatste vindt vaak online plaats.

Hoe ziet het proces er dan uit?

Het proces van LeadManagement bestaat uit een aantal stappen. 

Proces LeadManagement

Werven, behouden en verbeteren van klantrelaties is een proces in 6 stappen. Het proces omvat die elementen die zorgen voor succes.

Vaststellen van definitie van klant

Het is vanzelfsprekend dat we de klant kennen en een omschrijving kunnen geven. De vraag blijft of het zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Een goede definitie die eenduidig en duidelijk is maakt dat intern de afstemming over het proces efficienter en gemakkelijker is.

Inbound Marketing

Wanneer we de klant goed kennen. En we weten hoe de mediaconsumptie en klantreis er uit ziet, dan is het mogelijk om de tools en eigenschappen van Inbound Marketing te benutten.

Lead Nurturing

Het onderhouden van de relatie met de klant is de basis voor behoud. We denken vaak vanuit onszelf over het koesteren van klanten maar wat is de wens van de klant eigenlijk.

Advocates

Kunnen we de mening en oordelen van klanten niet meenemen in het werven, behouden en koesteren van klanten. Als het antwoord ja is dan moeten we daar wel een passende strategie voor ontwikkelen.

Evaluatie

Het evalueren van gehele proces, het monitoren van de klant en het bijhouden van veranderingen, is een stap in het proces die alles aan elkaar verbindt. Deze stap wordt het meest overgeslagen maar kan het meest sturend zijn voor betere resultaten.

Meer weten?

Kijk op www.leadgenerationin1day.nl

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie