Naar inhoud

Hoe genereer ik omzet met zoekmachines?

Tips voor adverteren in search engines
Om meer en gerichter bezoek te realiseren, kun je een campagne inzetten voor zoekmachinemarketing. Maar hoe doe je dat? Welke tools zijn voorhanden? En hoe voorkomt een online marketeer dat hij te veel geld uitgeeft en te weinig bezoekers trekt?

Je koopt wat trefwoorden bij een online zoekmachine en je hebt omzet. Of toch niet? Met Search Engine Advertising (SEA), kun je de boodschap zeer gericht verspreiden naar personen die specifiek naar iets op zoek zijn. Maar hoe pak je dat aan? ‘Het grootste deel van de online marketingbudgetten wordt inmiddels aan zoekmachinemarketing uitgegeven’, aldus Jac van Ommen, CEO van online marketingbureau Onetomarket. Genoeg reden dus om de risico’s te beperken.

 

Slimme teksten

Om te voorkomen dat je gelijk al te veel geld uitgeeft zegt van Ommen: ‘Stel van te voren een budget en een daglimiet vast, en probeer woorden te selecteren die conversie opleveren. Het blijft echter wel uitproberen welke woorden en advertentieteksten het beste resultaat geven’.

Joost Bakhuys Roozeboom van Overture zegt over het voorkomen van hoge kosten: ‘Selecteer niet alleen op algemene termen, maar ook op zoveel mogelijke specifieke termen. Specifieke termen hebben minder zoekvolume, maar wel een hogere doorklikratio. Zoekt iemand op ’Vakantie Frankrijk‘, dan vraagt dat om een andere advertentietekst dan ’Weekend Parijs’. Bij ’Vakantie Frankrijk‘ weet je als adverteerder dat iemand zich aan het oriënteren is, bij het weekend Parijs weet je veel meer. Een slimme advertentietekst zou dan kunnen zijn: ’Boek nu een weekend Parijs en ontvang de tweede overnachting voor de helft van de prijs.’

 

Waar zet je op in?

De meest gebruikte aanbieders voor het adverteren in zoekmachines zijn adwords van Google en Overture van Yahoo. De zoekmachines Ilse, Vinden, MSN en Altavista maken ook gebruik van Overture , terwijl MSN volgend jaar met Adcenter haar eigen oplossing gaat aanbieden. De werkwijze van Adwords en Overture komen sterk overeen. Een verschil is bijvoorbeeld dat de positionering van een advertentie door Google wordt bepaald door het aantal kliks op een advertentie maal het tarief voor het trefwoord. Bij Overture staat de hoogste bieder bovenaan.

Zowel Google als Overture bieden met respectievelijk Adsense en Content Match de mogelijkheid om advertenties te plaatsen op pagina’s van partnersites. Dit betekent dat partnerwebsites van Google of Overture die bepaalde trefwoorden op hun site hebben staan, ook passende advertenties tonen. Zo kan op pagina’s van een site met tips voor het afsluiten van een hypotheek ook een advertentie van hypotheekadviseurs in beeld komen. Vaak staat er dan ‘advertenties door Google’ bij.

Wie zelf de controle wil houden over de plaatsing van de advertentie op een bepaalde website van derden kan dat bijvoorbeeld met Tradedoubler doen. Met deze dienst is zelf te bepalen op welke website of cluster van websites een tekstadvertenties of banner getoond wordt. De klant bekijkt de aangesloten websites en geeft zelf goedkeuring om advertenties daarop te plaatsen. Adverteerders kunnen ook zelf het betaalmodel bepalen, bijvoorbeeld per klik, per view of per verkocht product.

 

Wie staat bovenaan?

De mate van succes wordt voor een deel bepaald door hoeveel gezocht wordt op trefwoorden die gekoppeld moeten worden aan de advertentie, en hoe vaak er vervolgens op die advertentie wordt geklikt. Naast een advertentie staat er vaak ook een van de concurrent die ook gevonden wil worden op dezelfde trefwoorden. Vaak geldt dan: hoe prominenter de adverteerder zijn tekst op de site wil zien, hoe meer hij betaalt. ‘Een adverteerder die precies weet welke bezoekers iets hebben afgenomen, is beter in staat de prijs per zoekterm te bepalen’, aldus Backhuys Roozeboom van Overture. Daarnaast beïnvloedt de vindbaarheid de resultaten. Het merendeel van de ‘zoekenden‘ kijkt namelijk niet verder dan de eerste resultatenpagina.’

Zowel Search Engine Advertising (SEA) als Search Engine Optimisation (SEO) zijn dus erg belangrijk. Jac van Ommen van Onetomarket helpt met zijn bedrijf klanten met het optimaliseren van hun website en van hun campagnes. ‘De budgetten blijven stijgen en het is arbeidsintensief om alles goed in te richten en conversies te blijven monitoren. Bedrijven zoals de KLM zetten daarom expertise en tools zoals die van ons in.’ Op de vraag wat nu reële dagbudgetten zijn antwoordt van Ommen: ‘Dat hangt erg van de branche af. Voor vakanties zijn die budgetten lager dan voor bijvoorbeeld verzekeringen. Mensen vinden het leuk om naar vakanties te kijken zonder dat er meteen een boeken. De conversie ligt dus een stuk lager.’

Zowel gebruikers als marktpartijen benadrukken het belang van zogenaamde landingspages. ‘Laat geïnteresseerden niet op een algemene homepage uitkomen, ze hebben aangegeven dat ze naar iets specifieks op zoek zijn, laat ze dan ook meteen op de juiste plek uitkomen’, aldus van Ommen. Uiteindelijk zal ook het bedrag dat je per klik wilt betalen gaan bepalen op welke plaats je advertentie terecht komt. Bedragen kunnen variëren van vijf eurocent tot zes euro of meer per klik. Speel dus met de variabelen voor een betere doorklikratio (Click Thru Rates, CTR). Selecteer zorgvuldig je trefwoorden, schrijf aansluitende advertentieteksten, bepaal je kliktarieven, trek aan de hendel en kijk wat er gebeurt.

Als het goed is dan zal het doelgericht adverteren in zoekmachines en het inzetten van search engine marketing al snel leiden tot meer bezoekers en meer omzet.
Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie