Naar inhoud

Hoe maak ik mijn website vindbaar in zoekmachines?

Illustratie: Tony Tati
Wie wil met zijn website niet bovenaan staan in de resultatenlijst van populaire zoekmachines? Het toevoegen van metatags in de html-code is al lang niet meer voldoende. Een goede positie in de resultatenlijst van een zoekmachine vergt tegenwoordig een professionele aanpak. Hoe bedrijf je zoekmachine-marketing op een goede manier?
Zoekmachinemarketing wordt steeds belangrijker, in de top tien van websites staan merendeels zoekmachines. Bedrijven trekken dan ook naar schatting tussen tien en vijftien procent van hun internetbudget uit voor search engine marketing. Steeds meer search engine optimizers (SEO's) bieden zinvolle diensten nuttige diensten voor eigenaren van websites. ‘Met alleen metatags red je het niet meer om vindbaar te worden in de zoekmachines,' zegt Joeri van den Hoek van internetbureau Ace Group. ‘Die aanpak is bedorven door het oneigenlijk gebruik van zoektermen. Een goede zoekmachine analyseert de inhoud van de website en indexeert relevante webpagina's.' Metatags hebben nu plaats gemaakt voor strategieën als ‘website optimizing', ‘keyword positioning' en ‘keyword targetting'. Bij deze strategieën duurt het veelal twee maanden voordat een website is doorgedrongen in de top van een zoekmachine. Bedrijven die sneller hun vindbaarheid willen verbeteren, kunnen advertenties op zoekmachines plaatsen. ‘Tussen twee en tien procent van de zoekmachinebezoekers kijkt niet alleen naar deze ranking, maar ook naar advertenties. Tussen een 0,5 en 1,5 procent klikt daarop door. Die gebruikers zijn gericht op zoek en dus erg interessant voor de adverteerder', aldus Robert Laan van Checkit, gespecialiseerd in search engine ranking en advertising. Een groot voordeel van dergelijke advertenties is dat bedrijven alleen betalen voor views of clicks en hiermee elk moment kunnen starten en stoppen.

 

Website-optimalisatie

Vindbaar worden bij zoekmachines begint met het optimaliseren van de content op de website. Door relevante teksten op de webpagina's te plaatsen en de juiste trefwoorden te kiezen wordt de webpagina goed geïndexeerd door de zoekmachines. Heel handig voor iemand die zoekt op ‘verzorging labrador en relevante pagina's wil vinden die gaan over de verzorging van labradors en niet een pagina met ergens een keer het woordje ‘verzorging'. ‘Een goede zoekmachine gaat uit van de inhoud en teksten die de bezoeker ziet. Op basis daarvan wordt de website beoordeeld. Goede teksten en een goede paginatitel zijn dus belangrijk', vertelt Gertjan Munneke van zoekmachinebureau Traffic4u, gespecialiseerd in site-optimalisatie. Een klant van Munneke, contentmanager Robin Viester van ATP Online heeft hier concrete resultaten mee behaald: ‘Wij zijn pas vorig jaar met zoekmachine-marketing begonnen en we richtten ons allereerst op website-optimalisatie. We wilden geen trucs om zoekmachines te misleiden, maar we wilden dat onze content zo goed mogelijk geïndexeerd zou worden. Nu zien we onszelf terug op goede posities in de zoekmachines en het boekingspercentage is omhoog gegaan. Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met advertising en de resultaten zijn goed voor wat betreft aantallen bezoekers, maar het aantal conversies, dus boekingen naar aanleiding van het sitebezoek, is nog moeilijk meetbaar. We gaan er wel mee door.'

Ook de domeinnaam en de URL zijn belangrijk voor de online vindbaarheid. ‘Google bijvoorbeeld, betrekt de ingevoerde trefwoorden ook op de volledige URL. Daar vind je met de trefwoorden ‘reizen Toscane' de pagina www.agritoerisme-toscane.nl/reizen-naar-toscane‘, weet Marco Derksen, Senior consultant bij e-business consultancybedrijf Share of Mind.

 

Advertising

Een derde van alle zoekopdrachten wereldwijd is op een aankoop gericht, vandaar dat adverteren via de zoekmachines interessant is. Via zoekmachines haal je bezoekers relatief goedkoop naar je website. ‘Wie het meest betaalt, komt bovenaan. Het werkt simpel en je betaalt voor een klik. Of je betaalde links wilt toepassen, is afhankelijk van je doelstellingen', vertelt Laan van Checkit. Advertising lijkt vooral een goede aanvulling op keyword positioning, want iedere zoekopdracht waar je als bedrijf niet tussen staat is immers een gemiste kans die je met advertising weer goed kan maken.

Bedrijven als Google, Overture en Qualigo leveren deze advertentiediensten. ‘In Nederland zoekt 39 procent van alle internetters met behulp van Google,' zegt Marc Duijndam, head of sales voor Google Benelux. Twee jaar geleden waren er driehonderd miljoen pagina's geïndexeerd; nu zijn dat er drie miljard. Met Adwords kan de adverteerder zelf zijn advertentie en bijbehorende trefwoorden definiëren. Wie het meest betaalt voor een trefwoord in combinatie met het resultaat (clickratio) op de advertentie, komt bovenaan in de lijst van Adwords. Pas als de zoeker doorklikt naar de website van de adverteerder, betaalt de adverteerder. Je kunt al starten met vijf eurocent per klik, met een minimum advertentiebudget van vijf euro. Je bepaalt zelf je maximale kosten per klik en via metingen op je eigen site kun je zien bij welke maximale kosten per klik je geld gaat verdienen. De klikratio voor Adwords is vijf keer zo hoog als voor banners en buttons, en op dit moment zijn er meer dan 100.000 Adwords adverteerders wereldwijd online.'

Marc Duijndam (Google):'Keyword positioning is gratis. Adwords zijn betaalde links. Maar niet alleen het hoogste bod bepaalt wie bovenaan komt. Ook de respons op je Adword is van invloed op de positie ervan. Hoe groter de klik-ratio (verhouding tussen getoond worden en geklikt worden), hoe hoger je positie. Wie aan goede (responderende) teksten in zijn Adwords-campagne werkt, komt hoger in de ranking en kan dus meer kliks realiseren.'

 

Gebruikers

Om hoger in de zoekranglijsten te komen, moeten bedrijven zich realiseren dat het zoekgedrag van de zoekmachinegebruiker snel verandert. ‘Voorheen zocht twintig procent met behulp van meer dan één trefwoord, nu is dat vijftig procent. Veel bedrijven denken nog in termen van één trefwoord, maar de gebruiker wordt wijzer, door ervaring, maar ook door tips, filters en helpfuncties in de zoekmachines zelf', aldus Laan van Checkit. Tot nu toe werd negentig procent van de zoekmachinemarkt afgedekt door 25 grote partijen. In de toekomst zal er nog maar een beperkt aantal zoekmachines overblijven. Voor de Nederlandse markt worden Ilse, Google en Vindex vaak genoemd, internationaal Google, MSN, Yahoo, Lycos en Alta vista. Nieuwe spelers zijn er ook, zoals Overture, maar of er in de toekomst plaats zal zijn voor veel zoekmachines, zal de tijd moeten leren.

 

Praktijkexpert

Herman van Rhijn is directeur van online kantoormeubelwinkel Multi Meubel. Vier jaar geleden startte hij op internet om van een regionale speler uit te groeien tot een landelijke. De zoekmachine-marketing besteedt hij sinds die tijd uit aan Ace Group.

 

‘We zijn vier jaar geleden onmiddellijk gestart met zoekmachine-marketing. De eerste stap was een uitgebreide trefwoordenanalyse. We hebben ons in de klant verplaatst en ons afgevraagd: waar gaat hij op zoeken? Wij gebruiken niet alleen de algemene trefwoorden als ‘kantoormeubelen' en ‘kantoormeubilair', maar ook trefwoorden die zijn gebaseerd op de artikelen in de catalogus en op merken. Je kunt ons ook vinden op ‘snel kantoormeubilair', want we leveren binnen drie dagen in de Benelux en binnen twee dagen in Nederland. Dat zijn ook aspecten die je terugvindt in onze zoekwoorden.

‘In het begin had ik lage verwachtingen van internet. Maar toen kwam de hype. We zijn gegroeid door internet en we hebben er landelijk goede klanten aan overgehouden, zoals bijvoorbeeld de Rijksuniversiteit Utrecht. We hebben zelfs overwogen een eigen bestelsysteem op te zetten, maar daar zijn we vanaf gestapt, want dat bleek te complex te zijn. Dus de rode draad op de website is nog steeds het bestellen van de catalogus. In twee jaar tijd groeide de omzet via internet naar 23 procent van de totale omzet.'

Ons streven is op de eerste twee pagina's te staan van de belangrijkste zoekmachines. Dat hou ik voortdurend in de gaten. Als je positie daalt, moet je erop inspringen. Dat is nodig, want er zijn kwalitatief goede websites bijgekomen; de concurrentie neemt toe. Een hoge positie in de resultatenlijst wordt steeds moeilijker te realiseren. We staan met sommige zoekwoorden bij Google nu op de vierde pagina. Bij Ilse vroeger ergens op de vierde tot achtste positie, nu op negentiende. Er komen steeds meer partijen op internet en daarom maken we gebruik van banners op enkele portals. Sinds een jaar kopen we links bij Ilse en Google. De respons via die betaalde links is een verbetering. Hiermee compenseren we de lagere posities in de (gratis) resultatenlijsten. Bij Google staan onze Adwords op de derde plaats bij naar aanleiding van het trefwoord ‘kantoormeubelen', op de tweede plaats bij ‘kantoormeubilair' en op de eerste plaats bij ‘snel kantoormeubilair'.

Wij verstuurden ongeveer 2500 meubelgidsen in 16 maanden jaar, waarvan zeventig procent via het internet wordt aangevraagd. Wat wij in de toekomst gaan doen, ligt aan de markt. Op alle gebied hebben we de budgetten wat teruggedraaid, maar we blijven bezig met zoekmachine-marketing samen met Ace Group.'

 

Tips voor goede vindbaarheid

 

Tips en trucs voor een goede vindbaarheid:

  • Zorg allereerst voor links op andere websites naar uw website en meld uw site aan bij portals en startpagina's, voordat u de website aanmeldt bij een zoekmachine. Daarmee verhoogt u de linkpopulariteit van de website en daar kijken sommige zoekmachines naar.
  • Bepaal de doelstelling van uw zoekmachinemarketing. Wilt u snel bezoek genereren, kijk dan naar advertising. Op langere termijn verbetert key word positioning de zoekresultaten. Wilt u een grotere naamsbekendheid, ga dan aan de slag met advertising en bannering.
  • Bepaal goed wie de doelgroep is en zoek daar passende trefwoorden en zoekmachines voor. Verdiep u in de zoeker, uw product en uw regio en richt u niet op alle zoekmachines. Gebruik key word positioning voor het gros van je (algemene) termen, gebruik advertising voor specifieke termen.
  • Wees niet arrogant door te denken dat mensen uw bedrijf toch wel kennen. Mensen zoeken eerder op product of dienstnaam dan op merk of bedrijfsnaam. ‘Vliegvakantie' is een algemene zoekterm, maar als je als KLM niet op de resultatenpagina's wordt getoond, wordt er ook niet naar je doorgeklikt en wel naar de concurrent.
  • Metatags zijn absoluut nog belangrijk. Net als een goede, prikkelende titel voor de website. Als een bedrijf hoog op de resultatenlijst staat en geen prikkelende titel heeft dan klikt de klant niet op de link.
  • Houd rekening met een steeds slimmer wordende zoeker. Gebruik combinaties van trefwoorden.
  • Vraag duidelijk naar de methodologieën en technieken van zoekmachinemarketingbureaus waarmee u in zee wil gaan, wees voorzichtig als een bedrijf geheimzinnig doet over zijn werkwijze. Het komt voor deze bedrijven URL's rondom de website claimen en hiervan het eigendomsrecht in handen houden of andere ongeëigende trucs toepassen waarvoor uw bedrijf uit de zoekmachines geweerd kan worden. Ook kan niemand u garanderen dat u in de zoekresultaten van Google bovenaan komt te staan.

 

Hulpmiddelen

 

Tips over zoekmachinebureaus

Buyers' Guide to Search Engine Optimization Firms, bundel PDF-bestanden of geprint rapport van uitgeverij Marketingsherpa, www.sherpastore.com

Webmasters vinden de richtlijnen en tips voor het inhuren van bureaus bij Google via de homepagina www.google.nl/intl/nl/webmasters/seo.html

 

Analysetools

www.doedegoogleproef.nl

www.rankscout.nl

www.trafficmaster.nl

www.vindbarewebsites.nl

 

Websites

www.voelspriet.nl

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie