Naar inhoud

Hoe wordt een bedrijf wijzer van een weblog?

Illustratie: Studio Carambolas
Weblogs worden steeds meer ingezet om zakelijke doelen e dienen. Dat kost tijd en energie. Maar wat levert het op? Bloggende bazen over het rendement van online berichtjes posten.

Een Brits onderzoek van juni 2005 (‘Search is Brand’ van Market Sentinel) liet zien dat veertig procent van de bekendste Britse merken in Google negatieve content oplevert in de top tien zoekresultaten. Die negatieve content wordt doorgaans geproduceerd door de onafhankelijke webloggers die precies zeggen wat ze denken. Google is dol op de weblogs - kortweg blogs - en plaatst ze daarom zo hoog in haar zoekresultaten. Weblogs scoren zo goed om twee redenen. Enerzijds is het voor zoekmachines bittere noodzaak vaak te indexeren omdat ze zo vaak nieuwe inhoud bevatten, anderzijds is het in de blogosfeer zeer gebruikelijk dat er naar elkaars berichten verwezen wordt. Dat is direct van invloed op Googles Pagerank. Bedrijven verliezen daarmee steeds meer mate de controle over wat consumenten of zakelijke kopers onder ogen krijgen.

 

Weblog?

Weblogs (blogs) zijn websites waar doorgaans korte berichten worden gepost over iemand interesse, expertise of gewoon wat er hapsnap voorbij komt. Ze worden zodanig geplaatst dat het laatste bericht altijd bovenaan staat. Daarmee maken ze een nieuwsachtige indruk en zij ze wat betreft leesstructuur zeer toegankelijk. Standaard onderdeel van een weblog is de mogelijkheid tot reageren. Precies dat is ook de kracht. Internetgebruikers leren reageren en publiceren wordt tweerichtingsverkeer. De conversatie tussen publicerende bloggers en het lezerspubliek is een vanzelfsprekendheid, die een diepe impact heeft op hoe consumenten omgaan met bedrijven. Steeds meer verwacht de consument ook van bedrijven die interactie. De afgelopen drie jaar zijn er bijna tweehonderd miljoen weblogs geopend (Bron: Marketingfacts). Nu komt er wereldwijd iedere seconde een weblog bij.

Bezoek geëxplodeerd

Het tijdperk van het zenden is voorbij. Misschien is dat nog wel de meest dwingende reden voor bedrijven om een weblog te starten: gevonden worden in Google en weer meebepalen wat de doelgroep leest. Bedrijven die bloggen nemen immers de conversatie  over hun merk wat meer in eigen hand en profiteren bovendien terloops van de hogere zoekresultaten in Google. Hoger ranken in Google, dat was een van de voornaamste drijfveren van Joost Hoogstrate toen hij eind 2004 begon met een blog op zijn site verzekeringen- online.nl. Pakweg anderhalf jaar bloggen later is hij zeer enthousiast over de resultaten. ‘Onze bezoekersaantallen zijn geëxplodeerd’, vertelt Hoogstrate, die gemiddeld een uur per dag met zijn blog bezig is. ‘Dat heeft alles te maken met de hogere ranking in Google. Daarbij zijn financiële dienstverleners, onze klanten, ons steeds meer als autoriteit gaan zien.’ Of bloggen rendement heeft? Hoogstrate: ‘Zeker. Maar heel concreet kan ik daar niet over zijn. Duidelijk is dat onze gemiddelde ranking op keywordcombinaties als ‘offerte overlijdensrisicoverzekering’ van de top 20 naar de top 5 is opgeklommen. Dat heeft onder meer als gevolg dat ons bezoekersaantal, sinds we zijn gaan webloggen, met driehonderd procent is toegenomen. Dat soort stijgingen hebben een vergelijkbaar effect gehad op onze omzet.’

 

Zegeltjesexpertise

Wie vanuit het bedrijf gaat bloggen kan daar verschillende dingen mee bereiken. Bedrijven kunnen hun expertise etaleren door er te berichten over de materie waarin zij zich specialiseren. Bedrijven kunnen ook een medewerker laten berichten over het bedrijf en alles wat daarmee te maken heeft. Dat geeft de harde en zakelijke buitenkant een wat menselijker aanblik. Bedrijven kunnen daarnaast ook bloggen over hun product(en). Dat laatste zie je bijvoorbeeld TPG Post doen met het Postzegelblog. Het bedrijf heeft een onafhankelijk gepositioneerde weblog neergezet om productverkoop te stimuleren. TPG bedient met dit zogeheten productblog de voor haar moeilijk te bereiken doelgroep van postzegelgeïnteresseerden. Doel is uiteindelijk een actiever verkoopkanaal neer te zetten voor postzegelliefhebbers. Vandaar ook dat TPG er een webshop onder hing. TPG trok er apart een blogger voor aan die betaald wordt per bericht. In de eerste fase heeft het bedrijf de blogger zelfs aangespoord kritischer te schrijven, ook ten aanzien van initiator TPG. Een weblog werkt namelijk alleen als het volstrekt onafhankelijk is. Het blog bestaat sinds maart en is eigenlijk meteen een succesverhaal. De cijfers (zie kader) na een maand Postzegelblog laten prestaties zien waar menig marketeer jaloers op zou zijn. Zo zijn er binnen een maand 13.600 unieke bezoekers komen kijken, en dat in een doelgroep die TPG voorheen moeilijk kon bereiken.

 

Spelen voorbij

Marco Derksen van Marketingfacts.nlToch blijken businessblogs niet in grote getale van de grond te komen. Zeker in Nederland niet. ‘Het valt me tegen dat er zo weinig grote Nederlandse bedrijven zijn die de kracht van weblogs als PR-instrument zien’, merkt Marco Derksen, zelfstandig adviseur interactieve marketing en blogger van het eerste uur met zijn weblog marketingfacts.nl. ‘Naast Paul Molenaar van Ilse media, die overigens niet al te actief meer is, Amerikennen we nauwelijks CEO-bloggers. Waarom wel in de VS en niet in Nederland?’ Hoewel veel bedrijven en mensen nu pas weblogs goed en wel ontdekken, meent Derksen dat de periode van experimenteren en spelen wel achter de rug is. Het wordt tijd om eens aan het rendement te denken. Derksen: ‘Het lastige van een communicatieka- naal, en dat is een weblog tenslotte, blijft het meten van het effect. Natuurlijk kunnen we kijken naar advertentieomzet, aantal bezoekers, aantal pageviews, enzovoorts. Maar dat is volgens mij niet waar het om draait bij businessblogs. Het gaat vooral om community-building en de dialoog met en tussen klanten. Recentelijk gebruiken we daar bij Marketingfacts de conversatieindex voor. Die brengt in kaart hoe vaak de doelgroep gemiddeld reageert op een bericht.’ Welke blogvorm een bedrijf ook kiest, een weblog opent de conversatie. Een openlijk gesprek tussen bedrijf en zijn doelgroepen dat voor iedereen zichtbaar is. Precies dat past in de huidige tijdgeest waarin de consument steeds meer de macht naar zich toetrekt doordat deze via internet in staat is zich te informeren met de steeds talrijkere bevindingen van andere consumenten. Simpel gezegd: consumenten luisteren steeds meer naar elkaar in plaats van naar wat bedrijven te zeggen hebben. Tenzij die bedrijven de conversatie aangaan.

 

CEO-blog

Een erg sprekend voorbeeld van de conversatie met de doelgroep aangaan is het blog van de Amerikaan Bob Lutz. Deze vice-voorzitter van de noodlijdende autoproducent General Motors (GM), houdt het fastlane-blog bij op de GM-site. Op zestien februari jongstleden vraagt hij er om hulp. Nu schrijft Lutz er sowieso al met een prijzenswaardige openheid. Maar specifiek in dit bericht ging hij echt de dialoog aan. Een kwart van alle in Amerika verkochte auto’s is er een van GM, schreef hij. Ondertussen blijft de aandachtsfocus maar hangen op de financiële zorgen van de autogigant. Dat lijkt impliciet te zeggen dat GM er niet in slaagt auto’s te maken die het publiek wil. Maar het tegendeel is waar, zegt Lutz, verwijzend naar het marktaandeel. Lutz zit met dat imagoprobleem in zijn maag en in zijn zoektocht naar oplossingen vraagt hij de lezers van zijn weblog om ideeën die aansluiten bij de hedendaagse consument. ‘We need to step up our non-traditional communications and word of mouth, and get our message directly to the people on a grass roots level. This blog is one example, but we need more avenues, and bigger ideas. What do you think?’ Honderden reacties volgden. Bedrijven kunnen dus zeker wijzer worden van blogs, maar er is dus wel wat durf en vooral openheid voor nodig.

 

'Publiciteit is omzet'

 

Petra de BoevereBlogger:

Petra de Boevere (39)

Sinds:

december 2003

Bedrijf:

Slijterij De Vuurtoren, Breskens

Branche:

 Slijterij

URL:

http://hetmeisjevandeslijterij.web-log.nl / en http://wijn.blogo.nl

Bezoek:

800 tot 1.200 unieke bezoekers per dag op meisje van de slijterij en 600 tot 700 op wijn.blogo.nl

 

 

Wat hebben je weblogs je gebracht?

‘De kracht van het webloggen ligt niet alleen online, maar ook offline. Via Meisjevandeslijterij en de blogosfeer heb ik een heel interessant netwerk opgebouwd. Ook offline. Zo schrijf ik sinds juli 2005 ook wijn.blogo.nl voor Blogo Media. Omdat daar nu alle drankgerelateerde artikelen staan, is Meisjevandeslijterij wel iets persoonlijker geworden. Dat is niet erg, want ik ben ook mijn winkel. Je moet goed je grenzen afbakenen van wat je wel en niet wilt delen met de wereld.’

 

Doet het je business ook goed?

‘Ik denk dat het voor de lange termijn wel opgaat, maar ik kan dat helaas nu nog niet goed meten. Via mijn weblog ontstonden contacten met bijvoorbeeld Ilja Gort, waarvan ik nu exclusief een wijn verkoop, contacten met marketingmensen waar ik van leer, contacten met journalisten waardoor ik meer in de picture kom. En laat ons eerlijk zijn: publiciteit is omzet. Op wijn.blogo.nl schrijf ik wel eens over iets waar ik vervolgens mailtjes over krijg en ik dan weer verkoop via mail en TPG-post. Dus het helpt zeker!’

 

Heeft je blog effect op je vindbaarheid in Google?

‘Ja, ik scoor hoog bij Google. Dat komt door de vele updates, de vele bezoekers en de vele links die verwijzen naar mijn blogs. Daardoor word je hoger geïndexeerd. Dat vertaalt zich ook terug. Want: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Op wijn.blogo komt zeventig procent via zoekmachines. Op Meisjevandeslijterij de helft

 

Wijn Blogo

 

'Prospects zijn al voor het verkoopgesprek overtuigd'

 

Bart de WaeleBlogger:

Bart de Waele (35)

Sinds:

november 2003

Bedrijf:

Netlash, Gent (België)

Branche:

webdesign

URL:

http://www.netlash.com

Bezoek:

400-500 unieke bezoekers per dag, ongeveer 100 abonnees op RSS-feed

 

 

 

Waarom blog je op de site van je bedrijf Netlash?

‘Het begon als een soort intern archief dat we gingen publiceren. Maar nu zijn de doelstellingen wel wat duidelijker. Het blog moet zowel Netlash als mezelf als expert op vlak van webdesign/usability/ online marketing positioneren, het moet mijn prospects en klanten vast opwarmen voor mijn verkoopverhaal, het moet mijn netwerk met collega-webdesigners uitbouwen, en het moet onze website hoog ranken in zoekmachines.’

 

Lukt dat?

‘Stuk voor stuk halen we die doelstellingen ruimschoots. Door mijn blog word ik regelmatig gevraagd om te spreken over bijvoorbeeld blogs voor bedrijven. Maar veel belangrijker nog: mijn  prospects zijn al steeds meer overtuigd van mijn verhaal nog voordat mijn verkoopgesprek begonnen is. Kennelijk pikken we er precies die nieuwsberichten en meningen uit waarmee we onze eigen waarheid formuleren. Prospects hebben dat vaak tot zich genomen en zijn al ingekaderd. Ze weten wat ze bij me kunnen kopen. Dat hebben ze al gelezen. Ook wat betreft collegawebdesigners doet het blog veel goeds. Het is een plek waar we meningen spiegelen en heeft me een groot netwerk gebracht van mensen waar ik veel mee samenwerk. Onze Google ranking is ook omhoog gespoten. We staan nu bijvoorbeeld in de top drie op trefwoord webdesign. Dat is natuurlijk benijdenswaardig.’

 

Loont het?

‘In 2003 en 2004 hadden we jaarlijks een omzetgroei vaan twintig procent. In 2005 was dat vijftig procent. Afgaand op het eerste kwartaal van 2006 ziet het er naar uit dat 2006 een omzetgroei van 65 procent zal opleveren. Of dat een rechtstreeks verband heeft met bloggen is moeilijk hard te maken. Ik ben ervan overtuigd van wel. Ik heb een aantal grote klanten binnengehaald die expliciet mijn blog noemden als eerste contactmoment.’

 

Wat is de grootste valkuil voor bloggende ondernemers?

‘Bloggen om te bloggen. Je moet op elk moment heel bewust omgaan met het doel van je blog, en daar ook heel bewust naar toe werken. Je neemt als het ware één spijker en je blijft daar op hameren. Het is niet erg als je een ‘oude koe’ brengt, als die je verhaal maar versterkt. En uiteraard moet je, net als bij elk marketinginstrument, de ROI zeer goed bewaken. Zorgen dat de opbrengsten hoger zijn dan de kosten. Maar is dat niet iets wat elke ondernemer op elk moment doet?'

 

Netlash

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie