Naar inhoud

Innovaties in e-mailmarketing draaien om de klant

E-mailmarketing blijft zich ontwikkelen, mede door softwareleveranciers die steeds meer innovatieve functionaliteiten op de markt brengen. Onderzoeksbureau Forrester onderzocht de laatste trends en Customer Talk vroeg twee partijen uit de markt, Emailvision en Tripolis Solutions, hun visie te geven op deze ontwikkelingen. De gezamenlijke conclusie: de klant neemt bij ontwikkelingen een steeds prominentere rol in.

E-mailmarketing heeft zijn kracht geenszins verloren, zo komt steeds vaker terug in onderzoeken. Vooral door sociale media krijgt e-mailmarketing steeds meer relevantie en door de opkomst van mobiel kunnen gebruikers hun e-mail overal en altijd bekijken. Onderzoeksbureau Forrester heeft dit vakgebied onder de loep genomen om de belangrijkste trends te onderzoeken. Hieruit kwam naar voren dat niet trends als sociaal en mobiel de markt domineren: softwareleveranciers kijken vooral naar de praktische en datagedreven kant van e-mailmarketing bij innovatie. Daarbij draait het vooral om het verhogen van return on investment en personalisatie.

Het besef dat e-mailmarketing niet alleen bestaat uit het versturen van een statische nieuwsbrief, maar veel meer mogelijk maakt, groeit nu pas bij een aantal bedrijven, aldus Robin Gilaard, countrymanager Emailvision: “Digital was voor grote bedrijven eerder nice to have. E-mailmarketing was een ondergeschoven kindje. Zeker in combinatie met social is e-mail echter een krachtig middel, maar voor enterprises is dit vaak maar een klein onderdeel. De nieuwe generatie zal social media vaker inzetten en een combinatie met e-mail is daarbij belangrijk. De top honderd bedrijven worden nu pas wakker.”

Forrester noemt in het onderzoek ‘emerging innovations in e-mail marketing’ de drie belangrijkste e-mailmarketing innovaties, namelijk realtime content, innovatie door competitie tussen de verschillende providers en snellere innovatiecycli bij de e-mailmarketingleveranciers.

Realtime content

Forrester omschrijft realtime content als een innovatie waarbij de e-mail wordt gevuld met informatie gebaseerd op wanneer en waar de ontvanger de e-mail opent. Softwareleverancier Tripolis Solutions is één van de softwareleveranciers die hier met zijn oplossing Pixylon al op ingespeeld is. Joost Nienhuis, directeur van Tripolis  Solutions: “De e-mail wordt binnen een split second, voor gebruiker voelt het als realtime, samengesteld op basis van de tijd, het moment, de locatie en het apparaat waarop de e-mail wordt geopend. Dat is een krachtig concept.”

Niet alleen dagaanbieders zijn aan de slag met realtime content. Voor andere bedrijven kan het ook van betekenis zijn; denk bijvoorbeeld aan een teller die laat zien hoeveel producten er nog zijn. Of aan het aftellen naar een evenement toe. Het draait om het zo actueel en relevant mogelijk maken van een e-mail en om het voorkomen dat een klant teleurgesteld raakt omdat een aanbieding bijvoorbeeld niet meer geldt. “Als een evenement is uitverkocht op het moment dat een klant zijn e-mail opent, kun je bijvoorbeeld refereren naar andere evenementen die relevant zijn voor die ontvanger”, aldus Nienhuis.

Competitie tussen e-mailproviders

Forrester ziet een verhoogde competitie tussen e-mailproviders, zoals Gmail, Hotmail en Yahoo. Dit zou leiden tot een betere samenwerking tussen deze providers en marketeers. Een innovatie die hieruit voort komt is bijvoorbeeld; het afronden van een transactie zonder de e-mail te verlaten. Hoewel de concurrentie duidelijk zichtbaar is, zien Nienhuis en Gilaard dit niet als een duidelijk onderscheidende factor.

“Concurrentie is altijd goed, het is de drijvende kracht achter innovatie”, aldus Nienhuis. “Google, Microsoft en Yahoo hebben alle drie strategisch belang in de inbox. Het is namelijk voor veel mensen het startpunt van de dag. Om die reden heeft Microsoft bijvoorbeeld Active Views geïntroduceerd, waarmee bewegend beeld in de e-mail kan worden getoond. Belangrijker misschien nog is het inzetten van business applicaties, zoals Word en Excel, die direct vanuit de e-mail gestart en gebruikt kunnen worden.”

Toch zal de consument er weinig van merken, omdat alle providers zullen kijken naar de behoefte van de consument en op basis daarvan innoveren. “De concurrentie is logisch, maar in Nederland merk je weinig van de strijd. Het kan natuurlijk dat ze in Amerika elkaar heftig bevechten en er zullen absoluut investeringen gestuurd worden op basis van het gevecht, maar daar merken wij niet zoveel van”, aldus Gilaard.

Snellere innovaties bij e-mailmarketingleveranciers

Volgens Robin Gilaard worden innovaties bij Emailvision gedaan op basis van de behoefte van de klant: “Voor veel e-mailserviceproviders is innovatie een unique selling point (usp) en op die manier houden we elkaar scherp in de markt. Mede daardoor worden nieuwe functionaliteiten sneller ontwikkeld, we willen natuurlijk graag iets bieden wat de concurrent nog niet heeft. Het is een ongoing proces, als je niet scherp bent, haalt de concurrent je in.”

Nienhuis ziet de innovaties sneller gaan omdat de hele wereld sneller is geworden door bijvoorbeeld de beschikbaarheid van steeds meer informatie. De ontwikkeltools worden daarbij steeds beter en sneller. Daarbij is de onderlinge strijd tussen e-mailmarketingleveranciers een reden om te investeren in innovatie, aldus Nienhuis. Daarom heeft Tripolis Solutions, het bedrijf van Joost Nienhuis, een aparte research and development (r&d) afdelling: “Het opzetten van een aparte afdeling voor de ontwikkeling van innovaties is een strategische keuze om voor te kunnen lopen op de concurrent.”

Andere trends

Zowel Nienhuis als Gilaard zien ontwikkelingen die volgens hen een steeds grotere rol zullen spelen in e-mailmarketing, naast de trends die Forrester heeft gespot. Volgens Nienhuis zit er nog veel groei op het gebied van het platform en de plaats van e-mailmarketing in de volledige klantcontactketen. “E-mail wordt steeds meer een interactie platform”, aldus Nienhuis. “In theorie is daar veel meer mogelijk, maar dat zal verder ontwikkeld moeten worden.” Daarbij zullen bedrijven steeds meer kijken naar de volledige levenscyclus van de klant en zal e-mail steeds vaker op basis van de verschillende contactpunten ingezet gaan worden, vertelt Nienhuis.

Robin Gilaard ziet vooral een grote rol weggelegd voor social en de combinatie van online communities met e-mailmarketing. Het probleem met deze trend is echter dat de return on investment (roi) van deze combinatie nog niet optimaal vast te stellen is en dat terwijl de roi van e-mailmarketing als standalone contactpunt wel goed te meten is. “Het is nu nog een grijs gebied, waarbij meten en het verkoopbaar maken van deze combinatie centraal staat. Hoe het zich zal ontwikkelen zal in de komende twee kwartalen blijken. De waarde van e-mailmarketing zal alleen maar verder omhoog gaan.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie