Naar inhoud

Interview met Dan Vesset, IDC: Bedrijven met analytisch vriendelijke cultuur succesvoller

Dan Vesset, IDC: "Er is een betere ROI als je toekomstvoorspellende software inzet."
Dan Vesset, vice president business analytics solutions bij onderzoeksbureau IDC, sprak op het evenement CIO Day 2009 over het belang van business analytics. Hoewel Vesset niet denkt dat de verantwoordelijkheid van data bij de IT-afdeling ligt, is het volgens hem wel belangrijk deze doelgroep te overtuigen van het belang van analytische oplossingen. ITcommercie pakte de kans om Dan Vesset, die door SAS in Nederland was uitgenodigd, te spreken over analytische oplossingen.

Waar ligt volgens u de verantwoordelijkheid van analytische oplossingen?

"Het zou moeten liggen tussen de IT en de business eindgebruiker. De tools moeten wel beheerd worden door IT, maar er zou een andere afdeling verantwoordelijk moeten zijn. IT raakt namelijk gefrustreerd over wat de business allemaal wil en business raakt geïrriteerd als IT het niet op tijd af heeft. Ik denk dat de fout voornamelijk ligt bij de IT, want zij zijn zich er niet van bewust waar de data allemaal voor gebruikt wordt. Als ze twee maanden na aanvraag pas met een oplossing komen, dan is het vaak al te laat. Ze moeten meer flexibele software gebruiken en bijvoorbeeld niet denken dat ze hun eigen oplossingen wel kunnen bouwen, maar standaard software inzetten."

U doet met IDC onderzoek naar business intelligence (BI) en analytische oplossingen. Kunt u daar iets over vertellen?

"Met het onderzoek proberen wij te ontdekken hoe mensen analytische oplossingen en processen ervaren. En als bedrijven dan analytische software inzetten, dan willen we weten of ze hier een competitief voordeel uit halen en hoe ze dat kunnen bewijzen. Er komt steeds meer bewijs dat er positieve resultaten rollen uit business analytics. Uit een return on investment (ROI) studie blijkt bijvoorbeeld dat bedrijven die business intelligence inzetten gemiddeld een ROI van 120 procent laten zien. Dit onderzoek hebben we gedaan onder bedrijven in Noord-Amerika en West-Europa. Daarnaast hebben we gekeken of er een verband is tussen een analytische cultuur in een bedrijf en het concurrentievermogen in de markt. Het blijkt dat dit verband zeker te leggen is."

"Als dat zo is dan moet je mensen aanmoedigen om meer analytisch te gaan denken. Wat kan het management doen om dit te promoten. In het algemeen is het namelijk zo dat mensen bang zijn voor cijfers en statistiek. Het is dus een uitdaging om dit soort rapporten gebruiksvriendelijker te maken. Niet iedereen hoeft een analytische knobbel te hebben, maar kan er wel positief tegenover staan. Daarom moet er ook training plaatsvinden tijdens de implementatie en niet alleen hoe de gebruikers de software kunnen inzetten. Ze moeten ook weten wat ze kunnen meten en welke rapporten ze nodig hebben. Je moet hier ook kritische performance indicatoren (KPI's) op inzetten, anders krijg je een bedrijf niet zo ver dat ze allemaal dezelfde taal gaan spreken. Een goede vraag om jezelf te stellen is bijvoorbeeld: wie is de klant? Is dat de beste klant? Dit het meeste winst oplevert of die het meeste omzet vertegenwoordigt? Je moet nadenken over welke cijfers je moet volgen."

"Ook is er een verschil tussen het soort analytische software dat je gebruikt. Zo is er een betere ROI als je toekomstvoorspellende software inzet. Er zitten meer voordelen aan dit soort software, maar het verschilt ook per afdeling. Op de financiële afdeling zullen ze meer kijken naar het verleden en vooral rapportagetools gebruiken, terwijl het bij de marketing goed is om te weten wat de klant in de toekomst wilt."

Is dit weggelegd voor elk bedrijf?

"Het gaat erom hoeveel data je genereert. Als je maar een klein bedrijf bent, maar veel data produceert, zoals een retailer, dan heb je er voordeel aan als je aan de slag gaat met analytics. Maar de dealership van Ferrari is bijvoorbeeld een groot bedrijf qua omzet, maar ze hebben maar weinig auto's die ze elk jaar verkopen. Zij behandelen hun data met een spreadsheet. Toch kun je ook als klein bedrijf aan de slag met analytics door er bijvoorbeeld voor te kiezen om een softwarepakket te nemen waar analytische oplossingen bij inzitten, zoals marketing analytics. Je kunt er misschien minder mee, maar de eindgebruikers hoeft zijn vraag dan niet uit te zetten bij een andere afdeling."

"Ook kun je analytics outsourcen. Dat geldt voor software, maar ook voor de handelingen. Je kunt de dienstverlener inzetten om rapporten voor je te genereren. Het is een opkomend gebied. Het is overigens niet een veel duurdere optie dan andere oplossingen."

Waar moet je sowieso mee aan de slag op het gebied van analytische oplossingen?

"Datakwaliteit moet je hebben. Je kunt nog zo'n goede oplossing hebben, maar als de data niet op orde is, dan kun je er niets mee. Daarnaast heeft het te maken met vertrouwen. Als je weet dat de data niet op orde is, dan zal de adoptie van analytische oplossingen laag zijn. Het mooie van analytische oplossingen is dat het incrementeel te implementeren is. Je kunt beginnen met datakwaliteit en steeds verder uitbouwen."

"Het blijkt elk jaar weer dat datakwaliteit de grootste uitdaging is binnen een bedrijf. Dat komt door de traditionele instelling van bedrijven. Dat is heel anders dan nieuwe bedrijven, zogenaamd web 2.0 bedrijven, die alles kunnen en willen meten. Hun hele business baseren ze op analytics, bijvoorbeeld inventory management en prijsmanagement. Er kan veel geleerd worden van dit soort bedrijven."

"Ook tussen de verschillende industrieën kan er veel kennis worden uitgewisseld. Zo kunnen de energiemaatschappijen veel leren van telecombedrijven. Doordat de energiemarkt is opengegooid zullen ze ook veel te maken krijgen met churn, weglopende klanten. Ze kunnen analytische oplossingen inzetten voor het bekijken van klantdata, zoals telco's dat doen. Maar die bedrijven zullen ook harder moeten werken, een betere service moeten bieden. Voor de toekomst kan ik me zo voorstellen dat het bijvoorbeeld mogelijk wordt dat energiemaatschappijen tips gaan geven over het gebruik van energie, gebaseerd op de gegevens die ze van iemand hebben. Zodat je als klant bijvoorbeeld een belletje krijgt als je het licht hebt aangelaten ergens. Ik weet niet hoe dat zit met privacy, maar dat kan allemaal mogelijk worden."

De markt met analytische oplossingen is de laatste tijd erg aan het veranderen door verschillende overnames. Forrester voorziet nog meer verschuivingen in de markt. Hoe kijkt u daar tegen aan?

"De consolidaties zijn de laatste vijf à zes jaar al aan de gang. Ik denk dat het hoort bij het volwassen worden van de markt. In een volwassen markt zie je een aantal grotere spelers en een aantal kleinere spelers. Ik zie nog twee Amerikaanse partijen die misschien overgenomen gaan worden: Actuate en Microstrategy zijn allebei al ongeveer vijftien jaar in de markt. Er zijn ook een aantal nieuwe datawarehousebedrijven die interessante technologieën hebben."

"Daarbij zullen meer en meer bedrijven zich gaan bezig houden met gebieden die grenzen aan business intelligence, zoals tekstanalyse en business process management (BPM). Daarbij zullen misschien ook een aantal overnames plaatsvinden. Naast tekstanalyse zullen bedrijven ook aan de slag gaan met het analyseren van videocontent en plaatjes."

Wie leiden volgens u de markt?

"Het ligt eraan waar je dat op baseert. Als IDC onderscheiden we elf verschillende segmenten in de markt met allemaal andere leiders. Als je kijkt naar omzet, dan zie je bijvoorbeeld dat op het gebied van datawarehousesoftware Oracle leidend is. Bij rapportagetools is dat SAP Business Objects. Als we kijken naar vooruitlopende analytics, dan is dat SAS. Als je kijkt naar de leveranciers in een bepaald segment, zie je dat ze allemaal net een ander focus gebied hebben. Bij analytische CRM zijn Oracle en SAS leidend. Er wordt nu ongeveer per jaar 25 miljard dollar omgezet in de business analytics markt. De voorspelling is dat business analytics twee zo snel groeit als andere software."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie