Naar inhoud

Introductie marketing resource management

MRM krijgt voet aan de grond
Marketing resource management, afgekort MRM, krijgt langzaam maar zeker voet aan de grond door een vraag naar automatisering vanuit de marketingafdeling. MRM kan hieraan namelijk een flinke bijdrage regelen. Een eenduidige definitie van marketing resource management blijft echter uit. Verschillende onderzoeksbureaus hebben zo hun mening erover, maar ook softwareleveranciers hebben hun versie klaar. MRM kan namelijk ondersteund worden door software. Steeds meer leveranciers, consultants en bedrijven gaan hiermee aan de slag; de reden voor ITcommercie om hier een special over te maken.

Wat is nou MRM?

Als "marketing resource management" wordt ingevoerd in de zoekbalk bij Google dan betreffen de resultaten vaak software. Wat deze oplossing inhoudt, is niet bij elke leverancier hetzelfde. Een deel van de softwareontwikkelaars ziet MRM als een losstaande oplossing, maar ook zijn er een aantal die het bestempelen als een ondersteuning van customer relationship management (CRM) of een uitbreiding van digital asset management (DAM). Toch gaat MRM verder dan software alleen en dient de oplossing vooral ter ondersteuning van strategie en processen. Onderzoeksbureau Gartner beschrijft MRM dan ook als processen en mogelijkheden om interne en externe marketingbronnen te orchestreren en zo optimaal mogelijk in te zetten. Ook Romek Jansen en Frans Riemersma, auteurs van het boek marketing resource management, spreken niet alleen over software: "Technologie is een belangrijk deel van marketing efficiency projecten en er zijn fantastische MRM oplossingen verkrijgbaar. We willen alleen niet verdwaald raken in alle bytes en knopjes zonder dat we de basis eerst in orde hebben: mensen en processen eerst!" Met andere woorden: aan software heb je weinig als je de onderliggende strategie en processen niet op orde hebt.

 

Van a tot z

Er zijn een aantal dingen waar marketing resource management bij moet helpen. Eén van de belangrijkste punten is het feit dat MRM marketingactiviteiten transparanter en beter te managen maakt. Uiteindelijk gaan alle definities er vanuit dat je met MRM de marketingactiviteiten, het materiaal en de processen van a tot z in kaart brengt. Daarnaast wordt ook het hoger management level door MRM in kaart gebracht: budgettering, planning en rapportages. Alles wordt op die manier inzichtelijk. Dat vergt overigens wel het één en ander van een organisatie: het betekent namelijk dat er geen muren meer kunnen staan tussen de verschillende afdelingen. Hoewel het duidelijk is dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen deel, moet MRM een integraal beeld scheppen, waardoor duidelijk is wanneer wat verwacht wordt van wie. Dit integrale beeld is overigens ook inzichtelijk voor het hogere management, die op deze manier een beter inzicht heeft in de status van de campagnes en zeker weet of de budgetten worden gerespecteerd en planningen worden nagekomen. Maar ook hoe de uitingen het hebben gedaan en welke doelgroepen het beste reageerden op de campagnes.

 

Al met al moet dit leiden tot in ieder geval twee verbeterpunten: ten eerste wordt het maken van campagnes efficiënter. Het wiel hoeft niet steeds opnieuw worden uitgevonden, omdat inzichtelijk is wat er tot dan toe is geproduceerd. En kan nog relevant materiaal op die manier ook opnieuw worden ingezet. Hieruit vloeit een prettige bijkomstigheid: consistentie. De lijn die is ingezet kan worden doorgezet, omdat helder is wat er tot dan toe is gedaan. Daarnaast zijn campagnes dus meetbaar en kan worden voorkomen dat minder succesvolle campagnes opnieuw worden verzonden. Dat is verbeterslag nummer twee: doordat alle campagnes duidelijk geordend en doorgemeten zijn kan de accountability van de marketing verbeteren. Niet alleen is duidelijk wat waaraan is uitgegeven, maar ook wat hiervan is teruggekomen. Big brother is overigens wel watching you, want wie voor welke campagnes verantwoordelijk was en waar er vervolgens gesneden kan worden om verspilling van geld tegen te gaan is ook duidelijk. Marketeers die denken dat het creatieve proces wordt omgebracht met de standaardisering en stroomlijning van het proces, hebben waarschijnlijk niet stilgestaan bij de effectiviteitslag die gemaakt kan worden met MRM.   Juist door het herhalen van campagnes en het kunnen terugzien van eerdere uitingen worden de boodschappen steeds geraffineerder. De kans dat campagnes hierdoor slagen wordt groter.

 

Mindset

Wie er aan de slag moet met MRM kan worden verdeeld in twee groepen: organisaties die wel met software aan de slag moeten en die die dat niet moeten. Eigenlijk is elke organisatie erbij gebaat als de marketingafdeling helder en inzichtelijk is. Maar software is vooral nodig bij bedrijven die wereldwijd (samen)werken, maar ook veel werken met externe partijen om marketinguitingen rond te krijgen of de marketing in verschillende afdelingen hebben opgesplitst. Bedrijven die het aandurven om met MRM aan de slag te gaan, staat wel wat te wachten. Zeker bij marketingafdelingen van grote bedrijven is de hoeveelheid materiaal dat maandelijks geproduceerd wordt zeer groot. Verschillende versies zullen bij verschillende mensen in de computer staan, campagnes zullen worden bijgehouden in Excell sheets en zijn in het ergste geval niet meer aanwezig. Om dan met marketing resource management aan de slag te gaan, betekent naast het opzetten van verschillende nieuwe processen en het implementeren van nieuw software ook een andere mindset. Een verandertraject zal het voor elkaar moeten krijgen om de muurtjes tussen afdelingen af te breken en marketeers zover te krijgen dat ze hun materiaal daadwerkelijk standaardiseren en stroomlijnen. De verschillende business cases, zoals cost cutting, efficiëntieslag en het tegengaan van verspilling, kunnen de verschillende afdelingen wellicht overtuigen. Zodat alle afdelingen zullen zeggen: Yes we can!

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie