Naar inhoud

Karl-Heinz Land, MicroStrategy: “Sociale media verandert in social crm, social crm wordt social commerce”

BUSSUM #dimday11 – Karl-Heinz Land, chief evangelist en senior vice president social icommerce bij MicroStrategy, zegt dat digitale marketing in de toekomst een betaalde dienst wordt. Hij vertelt tijdens zijn presentatie ‘the holy grail in marketing and game changing for marketing?’ op Digital Marketing in 1 Day dat sociale media zal veranderen in social crm en dat social crm zal veranderen in social commerce.

Digitale marketing moet een betaalde dienst worden. Dat zegt Karl-Heinz Land, chief evangelist en senior vice president social icommerce bij MicroStrategy, tijdens zijn presentatie op het evenement Digital Marketing in 1 Day. Hij denkt dat de manier waarop we nu adverteren verdwijnt. Land: “Neem bijvoorbeeld de tv-reclames tijdens voetbalwedstrijden. In deze reclames zie je altijd de grote merken voorbij komen, maar zij verspillen geld door te adverteren wanneer niemand kijkt. Iedereen zit tijdens die reclame op het toilet of gaat drankjes halen. Marketeers ‘hopen’ dat consumenten hun reclames zien. Dat moet veranderen. Televisie is uit.”

De chief evangelist en senior vice president van social icommerce ziet de toekomst in applicaties: “Alles zal veranderen in een app; loyaliteitskaarten worden apps, portemonnees worden apps, creditcards worden apps, sleutels worden apps. Hierdoor verdwijnen fysieke objecten doordat ze veranderen in software. Zo zou je bijvoorbeeld tijdens een kinderfeestje in een pretpark je kinderen zakgeld mee kunnen geven via een app, waarbij je kunt instellen dat ze het niet kunnen uitgeven aan drank of sigaretten.”

“Marketing moet een betaalde dienst worden”

Volgens Land kun je als marketeer goed inspelen op het feit dat ‘alles’ software wordt. Hij noemt Facebook als een sociale netwerksite met veel mogelijkheden. “Facebook is in de afgelopen vijftig jaar de meest succesvolle verandering onder startende bedrijven.” Volgens Land vertelde Mark Zuckerberg, oprichter van het sociale netwerk, onlangs tijdens een presentatie dat hij Facebook als verkoopkanaal wil gaan gebruiken. Maar waarom is dat interessant voor de marketeer?

“Het is moeilijk om via Facebook echt toegang te krijgen tot klanten die iets van je willen kopen. Je kunt als bedrijf wel vijf miljoen likes hebben, maar wat gebeurt er dan? Veel mensen keren na het drukken op de vind-ik-leuk-knop niet terug naar de bedrijvenpagina en je weet ook niet of die fans je advertenties wel echt zien in hun nieuwsoverzicht. Met een door MicroStrategy ontwikkelde oplossing, waarmee je als marketeer inzicht hebt in de gegevens van je fans, moet je veel gerichter kunnen adverteren op Facebook, ” vertelt Land.

Als voorbeeld noemt de senior vice president social icommerce de verkoop van concertkaarten voor een optreden van zangeres Shakira: “Laat consumenten via een marketinguiting op Facebook op hun telefoon, direct kaartjes bestellen via een app. Zo komen ze via een marketinguiting direct terecht bij het doen van een aankoop. Bij het laatste onderdeel van de bestelling vraag je om een extra vijf euro servicekosten. Deze kosten gaan dan regelrecht naar marketing en zo wordt marketing een betaalde dienst.”

Een app die toegang moet geven tot alle data van je fans op Facebook

Softwareleverancier MicroStrategy heeft drie oplossingen ontwikkeld die marketeers inzicht moeten geven in alle data van hun fans op Facebook. Eén van die oplossingen is Wisdom, deze oplossing analyseert interesses en gegevens van fans. Wanneer Facebookgebruikers fan willen worden van een bedrijvenpagina wordt eenmalig toestemming gevraagd tot inzicht in hun gegevens. Met deze toestemming zou je bij alle gegevens van die fan moeten kunnen.

Volgens Land speelt data privacy hierbij in de toekomst geen rol meer. “Het is onzin dat de overheid nu mag beslissen of bedrijven de gegevens van consumenten wel of niet mogen inzien. Als consument kun je het best zelf bepalen over je eigen gegevens. Vertrouw je een bedrijf? Dan geef je het bedrijf je gegevens zodat jij gerichter benaderd kan worden. Vertrouw je een bedrijf niet? Dan geef je je gegevens niet. Natuurlijk moet je wel oppassen als organisatie, want als je je klanten bedriegt en verkeerd omgaat met hun data verlies je die klanten voor altijd.”

Land zegt dat consumenten houden van marketing, maar dan moet die marketing wel goed zijn. Met hun app zou je die marketing veel gerichter kunnen uitvoeren. “Voor de toekomst heb ik onder ander het idee om via de app gegevens van fans op Facebook direct uit hun statusupdate in het crm-systeem te laten verwerken. Als iemand bijvoorbeeld zijn trouwerij aankondigt in zijn statusupdate op Facebook, worden direct de gegevens van die klant bijgewerkt in het crm-systeem van een organisatie.”

Als afsluiter waarschuwt Land voor marketeers die zich nog niet bezig houden met mobiele marketing: “Als je social mobile niet opneemt in je marketingstrategie, komt je marketing in de problemen. Het veranderingsproces gebeurt namelijk nu al en die verandering gaat sneller dan dat iets anders ooit gedaan heeft.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie