Naar inhoud

Keith Ta, Widespace Nederland: “Er wordt nog veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die mobile advertising biedt”

Mobiele marketing is hot. Sterker nog, het is niet te vermijden voor wie mee wil blijven lopen in de marketingwereld. Websites en content worden aangepast. Mobiel adverteren echter, mag daarbij niet worden vergeten. De mogelijkheden zijn inmiddels lichtjaren verder dan wie bij het woord nog denkt aan standaard banners. Customer Talk sprak met Keith Ta, country manager bij mobile advertisement specialist Widespace.

Het mobiele advertentiebureau Widespace werd in 2007 opgericht in Stockholm, nog voordat überhaupt de eerste smartphones werden gebruikt. Niemand kon zich indenken dat enkele jaren later zo veel consumenten vierentwintig uur per dag online zouden zijn. Dat medeoprichter Patrik Fagerlund in die tijd opstond van zijn bureau bij Ericsson om een nieuw bedrijf te starten in advertenties voor mobiel internet, geeft aan in hoeverre het vooruitdenken en innoveren geworteld is in het bedrijf. Widespace ontwikkelt mobiele advertenties en verzorgt campagnes via hun netwerk van partners. Het linkt adverteerders aan uitgevers. “Onze core business is om adverteerders op een brand safety netwerk in contact te brengen met hun doelgroep, via mobile native mogelijkheden. Zo helpen wij adverteerders om die eerste stap richting mobile te maken”, vertelt Keith Ta.

Widespace maakt premium advertenties en werkt met premium partners. Ta gebruikt het woord heel nadrukkelijk. “Premium mobile advertisement geeft het niveau aan waarop wij werken. Wij werken alleen samen met websites die qua bereik, doelgroep en merkbeleving aansluiten bij het A-merk van onze adverteerder, integer zijn en kwalitatieve content publiceren. Wij focussen op b2c-doelgroepen, de platformen leveren gratis content en we monitoren het bereik. Zo garanderen wij dat we onze klanten op een premium manier in contact brengen met hun doelgroep. De websites en apps zijn altijd van hoogwaardige kwaliteit, zo kunnen wij de brand safety voor onze adverteerders waarborgen. Premium geeft ook aan dat we vooroplopen. Door nieuwe producten te ontwikkelen zoals interactieve formaten voor advertenties, nieuwe functionaliteiten en door altijd de markt te volgen.  We hebben als eerste spraakherkenning als functionaliteit in een banner geïntroduceerd: de voice-ad. Nederland is een land van early adapters. Het is een innovatie waarin veel adverteerders in geïnteresseerd zijn.”

Praten tegen advertenties, voelt dat niet tegennatuurlijk?

“Bij mobiel internetgebruik kun je heel leuk spelen met de persoonlijke voorkeuren van een websitebezoeker. Mobiel is immers heel individueel: een desktop of laptop heeft vaak meerdere gebruikers, maar jouw mobiel is echt alleen voor jou. In feite zit er een microfoon in de banner verwerkt. Vanuit de banner wordt je gevraagd wat je zou willen, bijvoorbeeld: ‘waar wil je naartoe?’ Dan kan je antwoorden, waarna de banner je een routebeschrijving geeft. Het is location based en heel relevant en direct omdat er a la minute wordt ingespeeld op de behoeften van de gebruiker van de smartphone of tablet. De boodschap van een voice-ad is heel erg gericht. Natuurlijk is het eerst vreemd als een banner tegen je praat en voelt het raar om terug te praten, maar dat is een kwestie van wennen zoals bij alle innovaties. Om het vertrouwder te maken kan er voor gekozen worden om de stem van een BN-er te gebruiken. Taal is ook geen probleem. Er kunnen 180 verschillende talen ingesproken worden. Genoeg keuze dus.”

Wat maakt mobile anders dan een banner op een website?

“Mobile wordt vaak verkeerd gebruikt. Het gaat er om hoé je het gebruikt en wat je bereik is en het is géén online. Je ziet nog vaak dat online content één op één overgezet wordt naar mobiel, terwijl mobiel veel meer (interactieve) mogelijkheden heeft. Onze advertenties zijn mobile native. Je kunt maar één per keer bekijken en je touch screen voor gebruiken, dus dat is iets om rekening mee te houden bij formaten. Denk ook aan functionaliteiten voor het gebruik. Er wordt heel vaak voorbij gegaan aan wat je met je mobiel kunt doen om hem te bedienen. Denk schudden met je toestel, of het swipen en krassen op een touch screen. Of om de gebruiker gericht aan te spreken: naast een stem-functionaliteit kunnen we push notifications-techniek inzetten om relevante tijden te targetten voor doelgroepen. Als consumenten tijdens de ‘honger’-tijd – rondom lunch, of aan het einde van de middag – rondlopen met hun gps aan, dan zou je als bedrijf daar op in kunnen spelen door automatisch een routeplanner te tonen. En als de gps niet aanstaat, om te vragen of deze aangezet kan worden. Volgens mij wordt er nog veel te weinig gebruikt gemaakt van de mogelijkheden die mobile biedt voor apps en advertenties. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met actieve berichten via ads. We willen absoluut niet spammen of klanten lastigvallen. Daarom moet er altijd eerst op een banner geklikt worden, voordat er interactie plaatsvindt.”

Hoe springen jullie in op de tablettrend?

“We ontwikkelen nu ook tablet-native formaten. Het wordt anders gebruikt dan een smartphone, het formaat is anders, daar houdt je rekening mee wanneer je er een advertentie voor maakt. Zo hebben we een banner specifiek voor tablets. De ‘Interstitial’ vult voor een paar seconden het hele scherm. Vergelijk het met een outdoor billboard: het is onmogelijk om te missen. Na enkele seconden is het weg, maar dan heeft jouw boodschap wel een grote indruk achtergelaten. Perceptie werkt niet zo snel, dus dan wil je de gebruiker niet afleiden met allerlei flikkerende elementen of bijzaken. Bij dit type ad draait het om heldere, standaard call to action content.”

“Het gevaar bij tablets is, net zoals bij mobiel, dat het wordt vergeleken met online en dat de interactiviteit weer wordt vergeten. In Nederland bestaat de misvatting dat een tablet altijd en overal gebruikt wordt en dat het een individueel apparaat is. Maar een tablet heb je niet overal bij je, zoals je een smartphone bij je hebt. En hij wordt vaak gedeeld in een huishouden. Het is dus minder persoonlijk dan een mobieltje. Mobile is hierdoor veel effectiever, maar het is ook intiemer. Het is dus ook een goed medium voor gene producten, niemand ziet immers welke content je hebt bekeken. Je trekt daardoor veel gerichter iemands aandacht. Vergelijk het maar eens met televisiereclames. Je reageert heel anders op een middeltje voor een gênant probleem wanneer je de reclame ziet met familieleden of vrienden om je heen.”

Is Nederland er klaar voor, denk je?

“We hopen dat advertentiebureaus adverteerders gaan helpen om dit medium verder te ontdekken, te ontwikkelen en volledig te benutten. Er is zo veel meer mogelijk, maar dat moet je wel uitproberen. Het is niet alleen een kwestie van geld willen halen bij je klanten, je moet hen ook kennis brengen.”

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie