Naar inhoud

Klantinteractie met online facturen

De maandelijkse telefoonrekening, of de periodieke factuur is voor veel klanten het meest regelmatige contact dat ze hebben met een leverancier. Vaak een vervelend moment, waar de klantrelatie aardig onder druk kan komen te staan als één van beide partijen in de plicht verzaakt. ITcommercie bezocht tien sites over Electronic Bill Presentment & Payment (Ebpp), dat het presenteren en betalen van rekeningen eenvoudiger en klantvriendelijker belooft te maken.
Kostbare facturen

De onderzoekstak van DCE Consultants, dat zich algemeen richt op IT- en management-consulting, publiceerde begin dit jaar ‘An International Survey of CRM and Billing Software for the Telecom Market.' Ondanks het feit dat customer relationship management (CRM) wordt gezien als frontoffice en de facturering als backoffice zijn deze, volgens de korte samenvatting die op de site te vinden is onder ‘latest research', onlosmakelijk verbonden. Als we bijvoorbeeld kijken bij softwareleverancier SAP, één van de spelers die actief is op beide fronten en als eerste Nederlandstalige pagina opduikt bij zoekmachine Google, zien we Ebpp terug bij de backoffice-module Mysap Financials. SAP belooft in die whitepaper tot zeventig procent kostenreductie met Ebpp. Dat lijkt wat veel, maar de softwareleverancier geeft aan dat veel bedrijven vergeten dat de kosten van het sturen van een factuur tot vijftien dollar kan oplopen.

 

Ook de Amerikaanse leverancier van oplossingen voor internet billing Avolent, dat aangeeft dat dertig tot zeventig procent van klantvragen over de rekening gaan, gooit het op de website op kostenbesparing. ‘De besparingen van het voorkomen van één enkele klantvraag kan overeenkomen met de jaarlijkse kosten voor een Ebpp-oplossing', aldus de leverancier die een Nederlandse partner heeft in Bluem. Deze laatste levert de oplossing ook op basis van application service provision (ASP), en benadrukt ook de positieve kant van Ebpp door de mogelijkheid voor interactie met de klant. In traditionele facturering vaak een weinig positieve aangelegenheid, aldus Bluem op de website.

 

Ook de Nederlandse ASP-specialist Siennax levert een oplossing voor e-billing van een Amerikaanse leverancier. De te factureren internetdiensten zijn via zogenaamde plug-ins gekoppeld aan het Total-E platform dat Siennax betrekt van Teleknowledge. Deze leverancier van zogenaamde content monetization software solutions for commercial content providers noemt als een van de winstpunten van Ebpp de verkorte tijd voor het daadwerkelijk verzilveren van de omzet.

 

Top of the bill

Het Nederlandse Anachron noemt zichzelf de leider in e-billing en klantinteractie. Op de website is een anonieme case te lezen van een financieel dienstverlener die zeer tevreden schijnt te zijn over het online creditcardproject dat is uitgevoerd. Het eveneens Nederlandse Summaest noemt zich top of the bill, een heel wat beter versie van de gangbare zelfverheerlijking. Het bedrijf vervolgt helaas met de verklaring dat Ebpp ‘één van de meest belangrijke onderwerpen is sinds de ontwikkeling van internet.' Een hol statement gezien het feit dat Summaest zelf advies en systemen hiervoor ontwikkelt.

 

Voor echt uitgebreide informatie vanuit verschillende invalshoeken is een bezoek aan de site van het afgelopen april door Thomas Financial Conferences in San Francisco georganiseerde conferentie over Ebpp. Op de bij Conference Archives ondergebrachte site zijn praktijkverhalen te vinden van Citigroup, Wells Fargo en Mastercard. De presentaties zijn helaas alleen als pdf te bekijken, voor de presentatie met geluid is een geldige gebruikersnaam met wachtwoord nodig. Een actueel Nederlands voorbeeld van Ebpp is Privver. Deze door PTT Post opgezette dienst bezorgt bankafschriften, overzichten en rekeningen via de pc bij consumenten. De post van geselecteerde bedrijven - waaronder al KPN, Nuon, SNS Bank, Casema, VGZ en Univé - is online te bekijken en met een druk op de knop zelfs te betalen. De extra mogelijkheden tot interactie zijn hier nog voornamelijk beperkt tot het sturen van extra reclame en informatie. Daarmee lijken vooral de leveranciers voordelig af. De consument zal voorlopig toch prints blijven maken van de digitale facturen terugvallen op de vertrouwde betalingsvormen, waarmee Ebpp vooral nog eenrichtingsverkeer blijft.

 

 

Adres

Gebruiks-

vriendelijkheid

inhoud/

diepgang

vormgeving

http://www.anachron.com/

**

***

***

http://www.avolent.com/

***

***

**

http://www.bluem.nl/

***

****

**

www.conferencearchives.com/ebpp2002

**

****

**

http://www.dceconsultants.com/

***

**

***

http://www.privver.nl/

****

**

**

http://www.sap.com/

**

****

***

http://www.siennax.nl/

***

**

***

http://www.summaest.com/

***

**

**

http://www.teleknowledge.com/

**

***

**

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie