Naar inhoud

Lampdirect schijnt licht op gebruikersvriendelijkheid

Bram van der Linden, Lampdirect: "Het belangrijkste advies was: schrijf een gedetailleerd, dekkend functioneel ontwerp."
Bram van der Linden, een jonge ondernemer, is begin 2010 gestart met zijn nieuwe webshop. Hij verkoopt lampen aan zakelijke klanten. "Ik miste een stukje professionaliteit", aldus Van der Linden. Gebruikersvriendelijkheid en zoekmachine-optimalisatie is volgens de jonge directeur erg belangrijk. "Met tweeduizend artikelen die veel op elkaar lijken is het wel belangrijk dat de klant bij het juiste product uit komt!"

De webshop van Lampdirect is net drie weken live. Een jonge online winkel van een jong bedrijf en een jonge chief executive officer (CEO). Bram van der Linden is de trotse eigenaar van de shop waar lampen en aanverwante artikelen worden verkocht aan het bedrijfsleven. "Ik heb een grote interesse in online verkoop en ondernemerschap", vertelt Van der Linden, maar waarom dan een online lampenwinkel voor bedrijven? "Ik zag een behoefte toen ik zelf op zoek ging naar lampen en een stuk professionaliteit miste bij de spelers die ik zag." In combinatie met de interesse die Bram ontwikkelde voor de lampenindustrie ging het balletje rollen. "Ik had geen passie voor licht, maar dat krijg je vanzelf."

Gedetailleerd

Van der Linden is als directeur ook verantwoordelijk geweest voor het e-commerce traject. In het kleine kantoor zit nog één collega die hem ondersteunt op alle gebieden. Het idee om de webshop te openen is in juli ontstaan en Van der Linden had gelijk al een heel concreet idee hoe de webshop eruit moest gaan zien. Voor het echter zo ver was moest er natuurlijk nog het één en ander gebeuren, zoals het schrijven van een business plan; welke investeringen moesten ze doen, welke doelstellingen wilden ze waar maken? Waar wilden ze naar toe? Gelukkig kreeg Van der Linden hulp van een kennis die zelf een groot bedrijf heeft gehad en e-commerce-oplossingen heeft gebouwd. "Het belangrijkste advies dat hij gaf was: schrijf een dekkend functioneel ontwerp. Zet daarin alles wat je wilt meenemen; wees gedetailleerd!"

Zo gezegd, zo gedaan, en met dat functioneel ontwerp heeft Van der Linden verschillende offertes opgevraagd. "Ik kreeg veel oplossingen terug die maatwerk nodig hadden. Maar ik was er zelf stellig van overtuigd dat ik met standaard software negentig procent van mijn behoeften kon dekken. Daarom wilde ik ook dat standaard pakket waar ik mee verder kon en dat ik makkelijk kon integreren met andere software", aldus Van der Linden. Ook zou een maatwerktraject veel te lang gaan duren en zouden de kosten dan hoog zijn. Zeker als ze iets zouden willen aanpassen, zoals het toevoegen van een creditcard. Dan zou de hele webshop op de schop moeten, vertelt Van der Linden.

Daarbij waren een aantal andere zaken belangrijk. "Ik ben nagegaan wat ik zou doen als ik op zoek was naar een lichtbron en hoe klanten op mijn site terecht zouden komen. De doelgroep, zakelijke klanten, was daarbij leidend, die gaan niet op een vergelijkingsite zitten, maar zoeken via een zoekmachine. Daarom was search engine optimization (SEO) heel belangrijk." Ook qua design was het belangrijk dat er rekening gehouden werd met die zakelijke doelgroep. Het moest een rustige website worden, waarbij gebruiksgemak ook hoog op de agenda stond. Het is lastig kiezen tussen de ongeveer tweeduizend producten die veel op elkaar lijken en in de webshop zitten, zeker als je er weinig tot geen verstand van hebt. "De klanten moeten dan wel uitkomen bij het juiste product! Daarom is het belangrijk dat je zoekmachine marketing goed op orde is, maar ook dat je de producten op de juiste manier gesorteerd hebt."

80/20

Daarom heeft Van der Linden er niet alleen voor gekozen om de producten per familie te sorteren, maar ook klanten die er niet zoveel verstand van hebben te helpen. Ten eerste zijn ze terug gegaan naar de basis: wat staat er op zo'n lamp? Ondernemers van kleine bedrijven gaan vaak zelf kijken wat er op zo'n lamp staat en komt dan in de webshop. Daar wil Lampdirect op inspelen. Maar ook voor ondernemers met weinig tot geen kennis wil Van der Linden de juiste lamp kunnen bieden. "We hebben categorieën in het leven geroepen zoals winkelinrichting, industrie en horeca. In deze groepen hebben we de acht meest gebruikte families neergezet." Ook in de lampenindustrie gaat namelijk de tachtig-twintig regel op: twintig procent van de lampen zorgt voor tachtig procent van de omzet.

Lampdirect distribueert lampen van Philips. Dat de webshop maar één merk lampen verkoopt is volgens Van der Linden goed te onderbouwen: "Ze leveren kwaliteit en zeker in Nederland, maar ook in de rest van Europa worden deze lampen veel verkocht. We gaan naar alle waarschijnlijkheid ook geen andere merken leveren, aangezien dat geen meerwaarde biedt. Er zijn ongeveer vier A-merkleveranciers op dit gebied en ze bieden allemaal ongeveer hetzelfde. Het aanbod dat wij hebben is dan ook dekkend."

Alle producten zijn uiteindelijk online gekomen via het Magento e-commerceplatform. September 2009 waren er vier partijen die deze oplossing leverden. Na een referentiecheck vielen twee bedrijven al snel door de mand; de ervaringen van hun klanten waren erg slecht. Uiteindelijk is Lampdirect in zee gegaan met ontwikkelaar Realvine. Dat kwam vooral door het gevoel dat goed zat. "De lijntjes zijn erg kort en ze zijn erg persoonlijk. Het is belangrijk dat je een partner kiest die bij jou past. Als klein, startend bedrijf lijkt het me niet passend om een bedrijf te kiezen dat alleen maar megaprojecten doet, waarbij je, als je een verandering wilt doorvoeren, langs allemaal mensen moet. En als het gevoel niet goed is, dan kunnen ze met nog zo'n goed aanbod komen, maar het is dan niet goed om met hen in zee te gaan", vertelt Van der Linden.

Zonder einde

In drie maanden na de keuze voor Realvine is de ontwikkelaar aan de slag gegaan met het realiseren van het functioneel ontwerp en het design. Halverwege december kwam Realvine terug met een eerste proef. Het was voor Van der Linden even wennen dat hij die maanden moest afwachten voordat hij iets te zien kreeg. "Ze waren vooral bezig met productimport en de technische achterkant. Mijn verwachting was dat we tijdens het proces iets meer kregen te zien, maar dat bleek niet nodig. Ik zou daar nu niet meer zenuwachtig van worden." Van der Linden heeft wel gemerkt dat een webshop nooit af is. "Ik ben ook wel een perfectionist, maar een e-commerce traject is eigenlijk zonder einde. Je moet scherp blijven."

Vooral het overzetten van de database was lastig: de gegevens van de leverancier waren niet helemaal compleet. Daarbij geldt dat, om in de zoekmachine er goed uit te komen, unieke teksten beter werken. "We vroegen onszelf af: wat is belangrijk om te weten voor onze klanten? We hebben daarbij wel gelet op onze corebusiness en niet een uitgebreide beschrijving gemaakt voor aquariumlampen bijvoorbeeld." Nu is database volgens Lampdirect beter dan die van Philips, maar dat betekent wel dat mutaties nu zelf doorgevoerd moeten worden.

Binnen drie dagen waren de eerste orders al binnen. Een mooi begin, aldus Van der Linden. De doelstelling voor het project begon was de uitrol naar de rest van Europa. Een eis die ook gesteld werd aan het e-commerceplatform Magento. De eerste stappen zullen gezet worden naar Engeland en Duitsland. Om deze uitbreiding zo makkelijk mogelijk te laten verlopen doet Lampdirect onderzoek in deze landen. Het traject moet uiteindelijk ongeveer twee jaar gaan kosten. Maar met de succesvolle start in Nederland in het achterhoofd voorziet Van der Linden weinig obstakels, hij ziet enkel het licht.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie