Naar inhoud

Maatwerk zonder meetlint

Als hemdenmaker is Bivolino al sinds 1954 succesvol actief in de Benelux. In 1998 kreeg het bedrijf nieuwe wending toen Carine Moitier, mede-oprichtster en COO van BIvolino.com, besloot maathemden via internet te verkopen op basis van vier simpele persoonskenmerken.
Gewoon thuis achter de computer een overhemd bestellen, dat vervolgens exact op maat wordt gemaakt. Dat belooft het Belgische Bivolino.com, de fabrikant van maathemden op het internet en winnaar van de Thuiswinkel-vakprijs Beste Starter 2004. Het intoetsen van boordmaat, lengte, leeftijd en gewicht zijn voldoende om binnen twee weken een perfect passend hemd in huis te hebben.

In Belgisch Limburg tussen Genk en Hasselt ligt in de nabijheid van het plaatsje Diepenbeek een klein Wetenschapspark. De daar gevestigde bedrijven zijn allemaal spin offs van de universitaire wereld. Uitzondering daarop vormt Bivolino.com dat een traditioneel zakelijke achtergrond heeft in de textiel. ‘Om precies te zijn, het merk Bivolino en het kenmerkende eekhoorntjes embleem bestaat al sinds de jaren zestig’, aldus Carine Moitier, medeoprichtster en Chief Operating Officer van Bivolino.com. ‘De naam Bivolino klinkt prettig Italiaans, maar is feitelijk een verbastering van de naam Bijvoet en het materiaal linnen.’

Momenteel voert een tweede generatie de scepter over de onderneming, die in 1998 helemaal overstapte op verkoop via internet. Oprichters Bijvoet en Moitier zetten in nauwe samenwerking met onder andere de Universiteit van Brussel een webwinkel voor maathemden in de markt. Na een behoorlijke aanloopperiode - nodig voor de doorontwikkeling van de achterliggende software om hemden zonder paswerk precies op maat te krijgen - timmert Bivolino.com nu ruim een jaar internationaal flink aan de weg, getuige ook de erkenning die het kreeg van de jury van de Thuiswinkel Awards. Op 22 maart mocht de digitale couturier de titel ‘Beste Starter 2004’ in ontvangst nemen.

 

Maatwerk zonder meetlint

Op website www.bivolino.com wordt onder de noemer ‘your digital shirt designer’ in het Engels, Frans, Duits en Nederlands stap voor stap uitgelegd hoe de eigentijdse man zijn eigen overhemd samenstelt. De bezoeker van de online winkel kan via een online productconfigurator een maathemd naar eigen smaak samenstellen en tegelijkertijd kiezen uit kwalitatief hoogwaardige stoffen, kleuren, pasvormen en tal van modieuze accenten. Op het scherm is telkens te zien hoe een keuze er in de praktijk uit ziet. Na het indrukken van de bestelknop - en betaling per creditcard - wordt een logistiek proces in gang gezet. De elektronische order gaat online naar een naaiatelier in Tunesië, Oekraïne of Roemenië. Daar wordt de juiste stof met behulp van CAD/CAM-techniek gesneden. Aansluitend zorgen goedkope krachten ervoor dat van de stof een heel persoonlijk hemd wordt gemaakt.

‘Het unieke aan ons concept is de overbodigheid van het meetlint’, vertelt Moitier. ‘Op basis van iemands lengte, gewicht, leeftijd en kraagmaat wordt een hemd perfect op maat gemaakt en binnen tien tot veertien dagen aan huis afgeleverd.’ Zij vertelt dat samen met de Universiteit van Brussel hiervoor speciale, zogenaamde antropometrische software. Linosoft TM ontwikkelde. De divisie Shirtsdotnet.com van Douelou, de NV waar ook Bivolino onder valt, ontwikkelde verder ook de 2D- en 3D-presentatiesoftware Bivosoft TM. De sterke link met de onderzoekswereld verklaart de vestiging van het Bivolino-laboratorium in het Wetenschapspark.

Bivolino.com beweegt zich op een niche-markt en richt zich puur op de productie van overhemden en accessoires, zoals stropdassen, voor mannen. De gemiddelde shirtprijs bedraagt 76 euro en dat is naar zeggen van Moitier niet duur, vergeleken met merkhemden van bijvoorbeeld Ralp Lauren. Het klantenbestand telt vijfduizend mannennamen. Zij bestelden één of meer keren een hemd. Sommige bestellingen komen uit Amerika, maar de meeste orders zijn afkomstig uit Europa. Zeventig procent van de opdrachten komt uit de Benelux.

Doordat de hemden goed passen sturen slechts weinig klanten hun bestelling retour. Hebben postorderaars als Wehkamp en Otto te maken met veertig procent retouren, bij Bivolino.com stuurt slechts drie procent van de klanten de zending retour. Moitier: ‘Ik ben er van overtuigd dat dit mede te maken heeft met de mogelijkheid voor de klant om zelf zijn stof te kunnen kiezen. Als hij dat op de website aangeeft, worden hem per omgaande, gratis stofstaaltjes toegestuurd. Hij kan de stof dan daadwerkelijk voelen en zien.’ De prijs van een shirt wordt interactief bepaald. Zo zal een hemd met korte mouwen minder kosten dan één met lange. Als meerdere hemden in één keer worden besteld, krijgt de klant een kwantumkorting.

 

Vrouwelijke maten

Bij Bivolino.com werken tien mensen van wie zes zich tevens met softwareontwikkeling voor derden bezighouden. Volgens het zelfde concept is Bivolino.com bezig een shirtlijn voor vrouwen op te zetten. Dat is qua maatvoering lastiger daar een vrouw meer driedimensioneel is geproportioneerd. Het vatten van de vele verschillende vrouwelijke maten in één model kost om die reden extra inspanning.

Ook voor de vrouwelijke klant beperkt de online couturier zich strikt tot blouses. Moitier: ‘Dat is gezien het grote aantal keuzemogelijkheden al moeilijk genoeg. De shirt-configurator-voor-vrouwen moet eind van dit jaar gereed zijn. Ruim vóór de kerstdagen moet zij met behulp van het Linosoft systeem een leuke, persoonlijke blouse kunnen samenstellen. TNO uit Delft helpt nu bij de ontwikkeling van de software.’ Met de Starters Award 2004 van de Thuiswinkel - inclusief een sponsorpakket ter waarde van € 84.000 in natura; waaronder bijvoorbeeld een TV-advertentiecampagne - heeft Bivolino.com inmiddels genoeg ruggesteun om beide seksen binnenkort van perfect passende maathemden te voorzien.

 

Facts

Bivolino.combedrijf:

Bivolino.com

website:

www.bivolino.com

opgericht:

in 1998 door Carine Moitier en Michel Bijvoet

aantal werknemers:

10

software:

Bivosoft TM (2D-presentatie), Linosoft TM (maatwerkberekeningen), CAD/CAM (opstellen patronen en snijden van textiel)

aantal klanten:

5.000, waarvan zeventig procent in de Benelux

verwachte omzetgroei:

100 procent in 2004

gemiddelde prijs hemd:

76 euro voor een op maat gesneden herenhemd

levertijd:

10 tot 14 dagen per post vanuit België

betalingsmogelijkheden:

credit card

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie