Naar inhoud

Nederlandse Longtailers

Omdat de Long Tail vooral het ontleden is van bestaand zakelijk succes, met name via online verkoop, zijn er zeker ook Nederlandse voorbeelden te noemen.

Omdat de Long Tail vooral het ontleden is van bestaand zakelijk succes, met name via online verkoop, zijn er zeker ook Nederlandse voorbeelden te noemen. In de eerste plaats is dat Marktplaats. Deze door eBay overgenomen handelsplek voor tweedehands spullen, doet in de kern niets anders dan obscure spulletjes toegankelijk maken voor geïnteresseerden. Waar eerst iemand in noordoost Groningen niet of nauwelijks van zijn verzameling vroege Metallica-platen zou afkomen, is een geïnteresseerde koper in Heerlen nu binnen handbereik. Of wat te denken van startpagina.nl waar zelfs het uitvoerend werk is overgelaten aan de nichedoelgroep. De content wordt geproduceerd door mensen met specifieke interesses die tegelijkertijd een nichedoelgroep bereiken en bedienen. Eigenlijk is startpagina op gebied van content een Long Tail op zich. Blogads.nl van Marketingfacts-oprichter Marco Derksen is eveneens een Long Tail-business. Derksen wil een advertentieplatform bouwen voor weblogs. Veel weblogs zijn op zich niet groot genoeg om adverteerders te interesseren, maar stuk voor stuk bedienen ze wel een eigen doelgroep. Opgeteld zijn veel kleine doelgroepen een interessante markt, zo redeneerde Derksen toen hij zijn plannen maakte.

Een ander Nederlands succesverhaal in dit kader is Booking.com. De van oorsprong Engelstalige en Nederlandstalige bookingssite voor hotelkamers ontdekte vrij snel dat wanneer je je aanbod in bijvoorbeeld Brussel vertaalt in het Spaans, je meer omzet pakt van Spaanstaligen die in Brussel een hotelkamer willen hebben. Niet veel meer, maar wel ongeveer twintig per dag. Dat doet het bedrijf stelselmatig voor de duizenden bestemmingen die het in portefeuille heeft. De bestemmingen zijn op zich al Long Tail. De werkelijke markt zit voor Booking in al die kleine bestemmingen als Lichtenvoorde en Deventer. In termen van marge dan. Want door de advertentiekosten voor bestemmingen als Londen en Amsterdam is het rendement op de populaire bestemmingen laag.

 

De Long Tail in een notendop

De theorie van de Long Tail komt voort uit de economische en culturele verschuiving van een focus op een kleine hoeveelheid producten voor de massa, naar een gigantische hoeveelheid nicheproducten. Die verschuiving wordt gevoed door onder meer doorlopend dalende productiekosten en veel lagere distributiekosten door met name internettechnologie. De volgende factoren werken een Long Tail in de hand:

1.   In vrijwel alle markten zijn er veel meer niche-producten dan ‘hits’

2.   De kosten om die nicheproducten te bereiken, dalen dramatisch

3.   Aanbevelingstechnologie en rankings (top 10’s etc.) helpen consumenten hun weg in de niches te vinden

4.   Als consumenten hun weg vinden, wordt de vraag-curve platter. De hits blijven, maar de niches worden populairder

5.   Alle niches vormen opgeteld een enorme markt die zich kan meten met de markt van hits

 

>> Terug naar artikel: De impact van de Longtail

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie