Naar inhoud

Nieuwe nummer één 2010 WCM- en internetbureau concurrentie top 10

Sitecore en Lbi Lost Boys op nummer 1
De WCM- en internetbureauconcurrentie top 10 kennen dit jaar twee nieuwe nummers één. Sitecore mag dit jaar de WCM top 10 aanvoeren. Lbi Lost Boys claimt de nummer één positie bij de internetbureau top 10. Een aantal nieuwe partijen wisten door te dringen tot de top 10. Ook open source deed het weer goed.

WCM-leverancier concurrentie top 10

Leverancier        Punten*

1. Sitecore         55

2. GX                  42

3. Joomla           38

4. Microsoft       37

5. Smartsite       35

    SDL Tridion    35

6. Drupal            29

7. Alterian          25

8. Typo3             17

9. Hippo             14

10. Green Valley 12

Bron: Customer Talk (2010)            * Max. 160 punten haalbaar

Na een roerig economisch jaar is het altijd maar de vraag wat bedrijven doen, of ze hun positie kunnen behouden. Dat geldt ook voor onze WCM-leverancier concurrentie top 10. De lijst is flink opgeschud en een herverdeling van de rangorde is te zien. Naast economische redenen zou ook een verandering in het WCM-landschap hier ten grondslag aan kunnen liggen. CMS' maken steeds vaker deel uit van bredere marketingoplossing, waardoor een duidelijke concurrent aanwijzen op het gebied van WCM soms lastig wordt.

Smartsite van softwareleverancier Seneca staat niet langer op één. De oplossing zakte van één naar vijf. De daling zou kunnen komen door de specialisatie op bepaalde sectoren, zoals de overheid, en een reorganisatie die in 2009 al gestart was.

De nummer één positie is ingenomen door het Deense Sitecore, die dit jaar met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Deze partij heeft een enorme groei doorgemaakt van acht naar één. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat deze speler zijn partnernetwerk heeft uitgebreid halverwege 2009, onder andere met internetbureau ISM eCompany en Remotion. Daarbij heeft Sitecore zijn PR en marketingactiviteiten uitgebreid waardoor de onderneming goed zichtbaar is in de markt.

De Nederlandse partij GX heeft zijn nummer twee positie als enige van de top drie van 2009 weten te behouden. De leverancier wordt gevolgd door de eerste open source speler van deze lijst. Joomla staat dit jaar op nummer drie. De populariteit van open source is ook dit jaar te zien. Niet alleen geven de ondervraagden dit aan in het onderzoek, maar ook zien ze deze partijen als grote concurrenten. Er komen vijf open source partijen in de lijst voor. Het Nederlandse Hippo, hoewel commercieel open source, heeft daarbij aan populariteit gewonnen, net als Joomla en Drupal. Alleen Typo3 zakt in de lijst van vier naar acht. Ook onderzoeksbureau Gartner kenmerkt de opkomst van open source, wat nu nog maar vier procent van de markt wegsnoept, maar langzaam groeit.

Op vier staat Microsoft die steeds belangrijker wordt met Sharepoint. Ondanks dat Sharepoint niet echt een pure WCM-oplossing is, maar vooral voor interne processen wordt ingezet, zien veel softwareleveranciers deze oplossing als een geduchte tegenstander, zelfs in economisch roerige tijden. De Nederlandse speler SDL Tridion heeft zijn nummer drie positie moeten afstaan aan Joomla. Een meer internationale focus op de echte grote bedrijven kan misschien een oorzaak van de daling zijn. Alterian blijft op dezelfde plek staan en het Nederlandse Greenvalley zakt één plek naar tien.

Internetbureau concurrentie top 10

Leverancier        Punten*

1. Lbi Lost Boys  55

2. Mirabeau        49

3. Tam Tam        46

4. eFocus           25

5. Fabrique        21

6. NR6                12

7. Colours           11

8. Netvlies          10

9. Mangrove        9

10. Clockwork     7

Bron: Customer Talk (2010)            * max. 145 punten haalbaar

Voor het eerst sinds drie jaar staat internetbureau Mirabeau niet meer op nummer één, hoewel ze meer punten haalde als vorig jaar. Ze hebben hun plek gewisseld met die van Lbi Lost Boys. Lost Boys maakte een roerige tijd door in 2008, maar liet zich niet van de nummer twee positie afduwen. Nu hebben ze hun positie zelf kunnen verbeteren. Het internetbureau is in 2010 de meeste geduchte marktspeler.

Op Mirabeau volgt Tam Tam. Ze zijn weer een plek gestegen. Het bureau heeft een constante groei gekend over de afgelopen jaren, waarbij ze niet echt last gehad lijken te hebben van de recessie. Door hun concurrenten worden ze in ieder geval nog steeds gezien als een belangrijke marktpartij. Ze hebben de plek overgenomen van eFocus.

eFocus staat met 25 punten op afstand van de top drie. Internetbureau Fabrique staat op dezelfde plek als vorig jaar. Nieuw in deze lijst is NR6 die op de zesde plek staat. Het internetbureau is onderdeel van de Lectric Groep. Colours, die kort volgt op NR6 en ook onderdeel van de Lectric Groep, heeft zich weten te ontwikkelen naar een sterkere speler. Samen zouden de twee partijen van Lectric Groep goed zijn voor een vijfde plek.

Ook nieuw in de lijst is Netvlies, een internetbureau uit Breda. Sinds 2002 hebben ze een gestage groei gekend en dat hebben ook hun concurrenten gemerkt. Mangrove is daarbij van zijn plaats gestoten en is terecht gekomen op plek nummer negen. Ook Clockwork moest plaats maken en daalde van zeven naar tien.

Bureau Plag werd door marktcollega's ook vaak genoemd, maar wilde niet meewerken aan het onderzoek.

Voor het onderzoek werden bijna tachtig internetbureaus en WCM-leveranciers die actief zijn op de Nederlandse markt schriftelijk ondervraagd. Zij gaven onder andere aan wie als concurrerend wordt ervaren. Het marktoverzicht is dus een gecrossed en gewogen marktbeeld dat door marktleveranciers zelf is bepaald.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie