Naar inhoud

Onderzoek: websites en applicaties voor mobiel belangrijkste trend WCM-markt

Mobiele websites gebaseerd op HTML5 versus mobiele applicaties voor iPhone en Android
Websites en applicaties voor mobiel is de belangrijkste trend die in de web content management (WCM) markt heerst. Dat blijkt uit het onderzoek dat Customer Talk deed onder verschillende internetbureaus en WCM-leveranciers. Uit de resultaten blijkt ook dat de business in steeds grotere mate verantwoordelijk is voor WCM-projecten, waarbij de marketeer een belangrijke rol vervuld.

Sociale media is een belangrijke trend in de web content management (WCM) markt, maar niet zo belangrijk als de ontwikkeling van mobiele websites. Tachtig procent van de internetbureaus en bijna negentig procent van de WCM-leveranciers ziet dit als de meest belangrijke trend. Via meerdere kanalen werken wordt ook gezien als een ontwikkeling die bij de klanten van de internetbureaus en WCM-leveranciers speelt. De trend staat op twee (62 procent) bij de leveranciers en op drie bij de internetbureaus (43 procent). Andere trends die volgens de ondervraagden belangrijk zijn, zijn het integreren van WCM met analytische oplossingen, gepersonaliseerde content en in zekere mate ook het nieuwe werken.

 

Tabel onderzoek 

Technologische trends die de WCM-leveranciers zien liggen vooral op het gebied van de bovenstaande ontwikkelingen. Er wordt gezocht naar integratie met de sociale media, maar ook wordt er veel aandacht besteed aan mobiele websites versus mobiele applicaties. Sommige partijen zien de ontwikkeling van applicaties voor iPhone en Android als een belangrijke ontwikkeling, maar anderen willen liever besturingssysteem onafhankelijke mobiele website gebaseerd op HTML5. Ook gaan er veel geluiden op voor open source. Dit blijkt ook uit de concurrentie top 10, waarbij open source WCM-oplossingen wederom als geduchte tegenstanders worden gezien.

Kennisniveau 

Het kennisniveau van de klanten van de internetbureaus en WCM-leveranciers van web content management en digital marketing is niet altijd even hoog. De helft van de internetbureaus ziet hun klanten niet verder komen dan drie op een schaal van vijf. Toch geeft dertig procent aan dat hun klanten best goed weten waar ze het over hebben. Hier en daar zijn er wat uitschieters, naar boven en beneden. Bij de WCM-leveranciers ligt het kennisniveau wat hoger; de helft geeft hun klanten een vier op de schaal van vijf, waarbij één voor slecht staat en vijf voor goed. Bijna veertig procent komt echter niet verder dan een drie. Als kritiek geeft iemand wel aan: "Het kennisniveau van digital marketing en web content management is bij mijn klanten niet gelijk. Ze zijn wel goed in web content management, maar over digital marketing kunnen ze nog het een en ander leren."

Opvallend is dat het ontwikkelen van een WCM-initiatief niet langer bij de IT ligt. Het overgrote deel van de respondenten geeft aan dat de business eindverantwoordelijk is bij de WCM-projecten (97 procent bij de internetbureaus, 94 procent bij de WCM-leveranciers). De functie binnen de business die verantwoordelijk is, is vaak de marketing. Bij internetbureaus is dat 54 procent, bij WCM-leveranciers is 65 procent. IT is bij 12 procent van de projecten via de internetbureaus verantwoordelijk, bij WCM-leveranciers is dat 19 procent. Andere functies liggen bij communicatie, bij een aparte internetafdeling of bij de CEO of directeur. De ontwikkelde internetstrategie waar web content management (WCM) onder valt wordt vaak gezien als onderdeel van een overkoepelende klantstrategie.

Het onderzoek werd verricht onder bijna zeventig internetbureaus en WCM-leveranciers op de Nederlandse markt.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie