Naar inhoud

Online dromen van een weekendjeweg.nl

'We zijn niet echt afhankelijk van de economie, we doen in het in alle winden goed', vertelt algemeen directeur Marianne Baars
Toen de zakelijke markt voor vergaderlocaties begin jaren negentig inzakte, zocht Bookit naar nieuwe bezigheden. Die werd gevonden in het verkopen van restcapaciteit van bungalowparken en hotels. De lancering van Weekendjeweg.nl zette een explosieve groei in die nu wordt opgevolgd door Hotelletje.nl.

Wie de cijfers van het Amstelveense internetbedrijf annex reisbureau - of zoals ze het zelf omschrijven: ‘de grootste onafhankelijke reserveringsspecialist rvoor uw korte vakantie’ - Bookit bekijkt zou het niet zeggen, maar het is schijnbaar zorgelijk gesteld met de Nederlandse reisbureaus. Tenminste, als we de schatting mogen geloven van de Financiële Informatie Reisagenten (FIR), de stichting die voor touroperators de financiële situatie bij reisbureaus in de gaten houdt. In het Algemeen Dagblad laat de FIR noteren dat maar liefst achthonderd van de tweeduizend aangesloten reisbureaus in financiële problemen verkeert. In deze sombere tijden lanceert Bookit, dat meer bekendheid geniet met de website Weekendjeweg.nl, doodleuk weer een nieuw initiatief:

 

Hotelletje.nl.

Het tegen de stroom in roeien (en groeien) is Bookit niet vreemd. Toen in 2000 Nina Brink met twee opgestoken duimen de dotcom-bubble doorprikte ging de reserveringsspecialist juist live met de site www.weekendjeweg.nl, om dat kunstje vervolgens elke twee jaar met een nieuw initiatief te herhalen. ‘We waren één van de eerste in Nederland’, vertelt Marianne Baars, algemeen directeur van Bookit, over de explosieve groei die het bedrijf met de overstap naar internet doormaakte. ‘We hadden op dat moment een zakelijke afdeling die aardig  liep, en in totaal zo’n dertig medewerkers en honderd boekingen per dag. Op dit moment zijn dat bijna honderd medewerkers en gemiddeld tientot vijftienduizend boekingen per week.’

 

Weekendje Googelen

‘Bijna het hele marketingbudget gaat naar Google’, vertelt algemeen directeur Marianne Baars van Bookit over het belang van zoekmachinemarketing. ‘Je kunt er leuk mee spelen, dat hebben we ook gedaan. In een artikel in Newsweek stond dat ‘hotel’ het meest gezochte woord is in zoekmachines. Spannend waar dat allemaal heengaat. Het gaat om aardige marketingbudgetten, de concurrentie zit ook in de buurt van onze bedragen. Maar het werkt goed voor ons voor het werven van nieuwe klanten.’ De verhouding zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine-advertenteren is volgens Baars fifty-fifty qua effort, maar de euro’s gaan naar het adverteren. ‘Het valt me trouwens op dat, hoe sterk de merknaam Weekendjeweg.nl ook is, mensen toch eerst in Google nog weekendje weg intikken.’ Overigens is zestig procent van de boekers zogenaamde repeaters, bestaande klanten dus. ‘Die vertroetelen we op een andere manier’, aldus Baars.

Q-code voor korting

‘We zijn begonnen in de zakelijke markt als intermediair’, vertelt Baars over de historie van Bookit, dat eind jaren tachtig als BRC (Business Reservations Centre) van start ging. ‘Voor vergaderingen regelden wij de locatie en eventueel overnachtingen. Via via waren er contacten met Grandorado, die wel wat zag in extra verkoop van overcapaciteit. Toen is er begonnen met het sturen van aanbiedingen die vervolgens werden opgehangen in bedrijfskantines. Bij het boeken kon je een speciale Q-code, dat werd echt een begrip, roepen voor een lagere prijs. De aanbiedingen gingen eerst via personeelsverenigingen en later Nederland-wijd.’ Toch was dat nog niet de echte omslag binnen het bedrijf, maar door de Golfoorlog begin jaren negentig zakte de zakelijke markt in elkaar waarop een business partner ze erop attendeerde dat de leisuremarkt ook interessant is. Hotels hadden bijvoorbeeld ook een restcapaciteit. ‘Dan moesten we wel zelf de reserveringen regelen, dus daarvoor hebben we tien jaar geleden een eigen reserveringssysteem opgezet’, vertelt Baars. ‘Van daaruit is weekendjeweg.nl ontstaan, we hadden al een mooie database en zijn zes jaar terug het internet opgegaan. Toen de site in 2000 live ging liepen binnen de kortste tijd tachtig procent van de boekingen via internet, de overige twintig procent bleven via het (in house) callcenter binnenkomen. ‘Er is niet veel veranderd in zes jaar’, zo merkt Baars op. ‘Nu loopt 85 tot negentig procent via internet, de rest via het callcenter. Als je het nu, achteraf, bekijkt zie je dat we slimme dingen hebben gedaan. We zijn weggebleven van creditcards en hadden een simpele site met zulke (met wijde armen gebarend) knoppen.’

 

Lelijk & makkelijk

Marianne BaarsDe websites van Bookit worden bijna elk jaar wel vernieuwd, maar met de recente incarnatie van Weekendjeweg.nl was misschien wel een te rigoureuze stap gezet merkt Baars. ‘Die was misschien iets teveel zijn tijd vooruit, de bezoekers misten de grote knoppen.’ De klanten van Bookit zijn volgens Baars wel degelijk een echt een internetpubliek. ‘Ze willen het gewoon eenvoudig en snel. Tuurlijk, het oog wil ook wat, maar als ik moet kiezen ga ik liever voor lelijk en makkelijk. Wij dachten bijvoorbeeld dat de meeste mensen wel weten dat je op een foto of de regel tekst die erbij staat wel kunt klikken. Maar ze zoeken toch nog naar een knop om op te klikken. Dat is nu veranderd.’ Naast gemak is het vertrouwen van de consument cruciaal bij een internetonderneming. Zo werd naast het gebruiken van grote knoppen en het niet werken met credit cards vanaf de start samengewerkt met het bij consumenten bekende en vertrouwde Airmiles. ‘Dat stond met een grote stempel op de site’, zo blikt Baars terug. ‘Dat gaf iets, een uitstraling, misschien wel toen met nog meer effect dan wij denken. Nu weten ze wel dat we geen zolderkamerbedrijf zijn, maar we hebben Airmiles nog steeds prominent op de site staan.’ Omdat vertrouwen zo belangrijk is hamert Baars ook op de cruciale rol van het callcenter voor een internetbedrijf. Daarom heeft Bookit deze ook inhouse, geïntegreerd in de eigen organisatie dus. ‘Je moet 24x7 bereikbaarheid en snelle reacties via e-mail en telefoon bieden met goed opgeleide medewerkers. Geen gelul van ‘u wordt binnen drie dagen teruggebeld’. We zetten ons met een club mensen in om te zorgen dat het weekendje ook goed verloopt voor de klanten. De medewerkers gaan ook allemaal met de zaak weekendjes weg om het zelf te testen en te beleven.’

 

Hotelletje.nl

Concurrentie ondervindt Bookit van de hotels zelf, andere boekers en internetsites als Expedia en Hotelspecials. Vooral die eerste groep is nu bezig met een inhaalslag met internet. ‘Wij zijn sky high gegroeid’, zegt Baars daarover. ‘Dat is voor hotels zelf doodeng omdat er teveel boekingen via ons lopen. Maar ik ben wel blij met concurrerende initiatieven, dat houdt je scherp.’ Toch laat Baars zich niet verleiden om bijvoorbeeld ook vliegtickets te gaan aanbieden. ‘Wij kunnen dit goed, anderen zijn daar weer beter in. Je moet je ook onderscheiden, we zijn liever specialist in korte vakanties dan het grootste reisbureau van Nederland.’ Niet dat er nooit de verleiding is geweest bij Bookit om uit te breiden naar andere gebieden. Maar de nuchtere instelling en platte organisatie zorgt er volgens Baars voor dat vreemde uitstapjes die bij andere bedrijven vaak in het torentje van de directie zijn bedacht vroeg sterven doordat iedereen zich overal mee kan bemoeien. ‘De markt waar wij nu in zitten is ook nog zo groot’, aldus Baars over de groeimogelijkheden. ‘Na de start van weekendjeweg. nl hebben we bijna elke twee jaar wel een nieuwe site gelanceerd. Maar omdat we een succesvol jaar hebben gehad moet er niet persé meteen een nieuwe site te komen.’ De jongste telg in het Bookit-aanbod is Hotelletje.nl, geboren omdat er veel bleek naar kleinere, informele hotelletjes die anders dan anders zijn. ‘Iemand die in de mood is voor shoppen wil een hotel lekker midden in de stad, maar als je even lekker wilt uitrusten zoek je iets kleins en vooral niet moeilijk, of lekker aan zee’, legt Baars uit. Het idee voor deze site lag al een tijdje, maar er waren zorgen of er wel genoeg volume was om rendabel te draaien. Een gemiddeld hotelletje telt twintig kamers, verkoopt die zelf en heeft vaak een vaste klantenkring. Baars over de twijfels: ‘Gaan die een andere club wel toelaten? En moeten wij wel relaties gaan opbouwen voor zo weinig boekingen?’ Uiteindelijk gaf de totale volume van het aanbod in Nederland en België toch de doorslag.

 

Open Source

Bookit heeft nu een mooi pakket in de markt staan, maar heeft nog wel wat ideeën op de plank liggen die Baars uiteraard nog niet wil verklappen. ‘Maar die zullen in het verlengde liggen, of nieuwe versies zijn van de korte vakanties waar wij de focus op hebben’, vertelt ze. Om nieuwe initiatieven te lanceren heeft Bookit de (IT-) kennis in eigen huis. Voor specifieke zaken als zoekmachinemarketing is MKB Service als het extern bureau ingeschakeld. De systemen achter Nachtjeweg.nl en Weekendjeweg.nl zijn custom made en gebouwd door ITdienstverlener GMT Online. Voor Bungalows.nl en Hotelletje.nl heeft Bookit een intern ontwikkelde oplossing, gebaseerd op open source. Het andere systeem was nodig omdat je bij een bungalow een midweek of weekend moet boeken, een specifieke dag van aankomst kun je niet kiezen. ‘Er is niks mis met een mix van systemen’, vertelt Baars, ‘maar uiteindelijk gaan we helemaal naar open source. Een wijziging doorvoeren in Weekendjeweg.nl of in Bungalows.nl, dat is een wereld van verschil in tijd. En Weekendjeweg is door twee mannen gebouwd die gelukkig er nog zitten, maar dat is erg specialistische kennis. Bij open source weten de meeste mensen hoe het in elkaar zit. Maar vooral de snelheid, die is zo belangrijk voor ons, daar baseren wij onze keuze op.’

 

Hennes & Mauritz

Hoe omschrijft Baars nu eigenlijk haar eigen bedrijf eigenlijk? ‘We zijn een beetje vreemde eend in de bijt. We zijn een internetbedrijf en geen reisorganisatie, maar dan met een meer dan gemiddelde empathie voor de klant versus de drang naar innovatie. Niet typisch is ook het hoge percentage mensen met een hotelopleiding dat hier werkt. Maar je hoeft niet uit de branche te komen om er een succesvol internetbedrijf in op te zetten. Feeling met het product is wel heel belangrijk. Wij zien ons als een soort H&M, we hebben altijd een up-todate collectie. Wat wil de klant, leuke kleine hotelletjes? Dan gaan we dat doen.

 

Facts Bookit

1989        oprichting Bookit (als BRC, Business Reservation Centre)

2000        online met Weekendjeweg.nl

2002        lancering Nachtjeweg.nl

2003        lancering Bungalows.nl en Wochenendtrips.de

2004        overname door Britse Hollidaybreak (voor € 33,5 miljoen)

2005        lancering Hotelletje.nl

omzet (2004):                       € 43 miljoen

winst (2004):                        € 3,4 miljoen

grootste onderdeel:          Weekendjeweg.nl (zo’n 60% van de omzet)

aantal boekingen(2004):    400.000

groei per jaar:                     circa 40%

marktaandeel:                     35% (voor korte vakanties)

aantal klanten:                    1,3 miljoen klanten in de database

gemiddelde leeftijd klant: 32 voor Nachtjeweg.nl en 38 voor Weekendjeweg.nl (en dalend)

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie