Naar inhoud

Online (ver)klikpaden

‘U kunt dus niet meer anoniem door een website wandelen, maar wordt voortdurend in de gaten gehouden’, schreef databasegoeroe Rick van der Lans in mei 2000. Voor internetters was dat even schrikken, maar veel marketeers zouden graag willen dat het waar zou zijn. ITcommercie zoekt op vijf sites die meer inzicht kunnen geven in de (potentiële) klant achter de anonieme websitebezoeker.

 

Met het volgen van het klikpatroon op een website is ook te zien wat niet-kopers doen, om zo misschien achterhalen waarom ze weg gaan, zo geeft Rick van der Lans op zijn site mee als tip.

R20

 

 

Digitale speurhond

Bovengenoemd artikel, met de titel: ‘Clickstream analysis ofwel voyeurisme', is terug te vinden op de website van R20/Consultancy, het eigen adviesbedrijf van Van der Lans. Hij legt uit dat het vastleggen en naspelen van een klikpad - de kliks die een bezoeker achtereenvolgens uitvoerde - vooral laat zien of een site wordt gebruikt zoals die is bedoeld.

Om internet echt effectief in te zetten heb je volgens Van der Lans toch echt statistische (dataming)tools nodig. Die biedt Spss, en wel op de website onder software & solutions. ‘Elk bezoek is een kans om de klant beter te leren kennen', zo leert de site. Verdere informatie blijkt aanwezig op de internationale site. Je moet dan onderweg wel ergens de productnaam Netgenesys zijn tegengekomen, want anders is die informatie bijna niet te achterhalen. Net als Spss heeft ook concurrent SAS oplossingen voor web analytics, met de wat angstwekkende naam SAS Webhound. Je kunt op deze site een vraag stellen aan de web analytics expert, de heer Yke Syb Ykema, via het algemene infoadres van SAS.

 

Van hits naar leads

Arcade Netwerken verbergt op de leuk geïllustreerde pagina met oplossingen voor e-commerce het product met de naam Prophet. KLM blijkt al gebruik te maken van deze oplossing voor het opstellen van clickmaps. Maar wat je uiteindelijk echt wil is natuurlijk het omzetten van hits into leads, zoals met het gelijknamige product van het Belgische Netmining. Websitegedrag wordt informatie over de interesse in bepaalde producten of services. Zowel de anonieme surfer als de naar handvaten zoekende marketeer kan daarmee prima uit de voeten.

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie