Naar inhoud

PDAshop.nl succesvol met online gadgethandel

Paul de Jong, Bart Kuijpers en Pieter Zwart zagen drie jaar geleden een gat in de markt en stapten in de online gadgethandel. foto: de Jong en van Es
Vanuit een studentenkamer beginnen drie jongens met de online verkoop van gadgets, het lijkt een klassiek verhaal uit de internethype. Met een eigen backoffice, leveren uit voorraad en zonder webpersonalisatie is PDAshop.nl erin geslaagd een winstgevende webwinkel neer te zetten die meedingt naar de prestigieuze Thuiswinkel Awards.

Een belangrijke kandidaat voor de op 24 maart uitgereikte Starter Award, een initiatief van de Thuiswinkel.org, was webwinkel PDAshop.nl. ‘Misschien is het geheim van ons succes dat we ons geen webwinkel voelen, wij zijn op de eerste plaats een handelsonderneming,’ vertelt Pieter Zwart, medeoprichter van de winstgevende PDAshop.nl, die samen met webwinkels mp3man.nl en Digicam.nl zijn ondergebracht in het bedrijf Coolblue. ‘Wij willen gewoon onze producten verkopen.’

Die handelsonderneming was vanaf het begin de doelstelling van de studenten Bedrijfskunde. Op het moment dat zij in 1999 onderzoek deden naar het enorm toegenomen gebruik van mp3, kwamen er apparaatjes op de buitenlandse markt waarmee mp3-bestanden buiten de pc konden worden afgespeeld. ‘Wij zagen een gat in de markt en we vroegen ons af: hoe kunnen we die dingen verkopen?’, aldus Zwart over de start van mp3man.nl. ‘Internet was een logische stap, want een fysieke winkel konden we niet betalen. Toen we begin 2000 live gingen, verkochten we na een week de eerste mp3-speler. En de week erop weer één. Maar één per week werd al snel één per dag, en één per dag werden er vijf per dag.’

 

Vertrouwen opbouwen

De samenwerking tussen de drie ondernemers is gebaseerd op hun vriendschap en onderling vertrouwen. Al snel ontdekten zij dat vertrouwen en kwaliteit belangrijke voorwaarden zijn voor succesvol zakendoen op internet. ‘Het vertrouwen van de consument is cruciaal en het belangrijkste dat je als webwinkel nodig hebt’, legt Zwart uit. ‘Natuurlijk hebben we scherpe prijzen, maar op internet is je bedrijfsvoering heel transparant. Er vindt snelle mond-tot-mondreclame plaats, ook buiten internet. Dus ons product moet goed zijn, want kwaliteit leidt tot vertrouwen in ons bedrijf.’

Coolblue hecht veel waarde aan het opbouwen van vertrouwen. Het openen van een afhaalpunt in Rotterdam is hiervan een voorbeeld. Daarnaast voeren de webwinkels van Coolblue het Thuiswinkel-logo. ‘Dat logo geeft aan dat wij als webwinkel voldoen aan een aantal eisen. Dat schept vertrouwen,’ stelt Zwart, ‘want de mensen kunnen zien wie je bent en hoe je werkt. Heel belangrijk is onze duidelijke website, met een strakke propositie: vandaag bestellen, is morgen in huis. Daarom hebben we ook een kleine voorraad. Het idee bestond dat door het internet een voorraad overbodig wordt en kapitaalvernietiging is. Maar mede dankzij onze voorraad kunnen we doen wat we beloven en versterken we de kwaliteit en het vertrouwen in ons product. Wij bieden ook een tevredenheidsgarantie. Is de koper niet tevreden, dan stuurt hij het product gewoon retour en krijgt hij zijn geld terug.’

Zwart erkent dat de grote vraag van de consument naar PDA’s een rol speelt in het succes. ‘Mensen willen graag opvallen met een mooie PDA, gaan via internet op zoek naar een scherpe aanbieding en komen bij ons terecht. Op internet zoeken mensen niet in het wilde weg. Er is altijd een relevantie en wij zijn relevant voor de mensen die een PDA willen. Zo werkt internet, in tegenstelling tot een winkel in de stad waar mensen vaak alleen maar toevallig voorbij komen. Het voordeel van internet was dat mp3-gebruikers ook vaak online zijn. Maar al is onze doelgroep online, wil dat nog niet zeggen dat die groep automatisch onze producten koopt. Daarom is het belangrijk dat onze webwinkels productgeoriënteerd zijn. We hebben veel kennis van de producten en we kunnen een groter assortiment aanbieden. Het product moet goed zijn, de prijs scherp en de kwaliteit van de dienstverlening optimaal.’

 

Vanessa in backoffice

De afhandeling van de orders mocht geen tijdrovende klus worden en werd daarom geoptimaliseerd door middel van de ontwikkeling van een eigen backofficesysteem. Dit systeem heet Vanessa en zij is volgens Zwart de ideale werkneemster. Haar werkterrein loopt van het beheren van de boekhouding, het verwerken van duizenden orders, het beheren van voorraad, verkoop en inkoop tot aan de track & trace van TPG Post.

‘Vanessa ligt ten grondslag aan alle processen’, vertelt Zwart. Door Vanessa wordt de kans op fouten in het interne proces geminimaliseerd en wordt verder invulling gegeven aan de gehanteerde kernwaarden betrouwbaarheid en kwaliteit. De statistieken die Vanessa oplevert, geven onmiddellijk inzicht in bijvoorbeeld bezoekersaantallen, dagelijkse en wekelijkse verkopen en omzetten. Vanessa blijft voortdurend in ontwikkeling.’

De website PDAshop.nl kenmerkt zich door zeer duidelijke productbeschrijvingen en prijzen. ‘We moeten wel duidelijk en helder zijn, want bezoekers van een webwinkel kunnen de producten niet aanraken en de website is de enige plek waar het contactmoment plaatsvindt’, aldus Zwart. Toch is er verder geen sprake van personalisatie op de website. ‘We houden het bewust simpel. Alleen op weg naar de kassa bieden we bijvoorbeeld nog wel een beschermhoesje voor de PDA aan, maar verder sturen we onze klanten geen spam. Wel ontvangt de klant e-mails als bestel-, betaal- en verzendbevestiging. Dat is geen spam, maar een noodzaak die de klant op prijs stelt.’

 

Toekomst

Er zijn plannen genoeg voor de toekomst. Coolblue gaat binnenkort digitale videocamera’s verkopen via Digicamshop.nl en overweegt in de toekomst mobiele telefoons in het assortiment op te nemen. Het buitenland lonkt en de Belgische website PDAshop.be is daar het bewijs van. ‘Waarom zouden we Nederlandstalig blijven?’, aldus Zwart ‘De vraag uit België was zodanig, dat een Belgische site noodzakelijk was. Daarnaast overwegen wij een afhaalbalie in Amsterdam te openen.’

Coolblue richt zich niet alleen op de consument. ‘Groothandelsactiviteiten passen ook in ons concept. Als iemand vijftig PDA’s wil kopen, dan kan hij die bij ons heel gemakkelijk bestellen. En ondanks die mindere economische groei, groeiden wij al tweehonderd procent in eerste kwartaal van 2003.’ Helaas voor PDAshop.nl had de jury van de Thuiswinkel Awards oog voor een ander bedrijf met een verdubbelde omzet; de prijs voor beste nieuwkomer ging naar Feestartikelen.nl. De (fysieke) winkel in feestartikelen zag de omzet ook verdubbelen, dankzij de inzet van internet als verkoopkanaal.

 

Facts

 

bedrijf:                                                     Coolblue BV

oprichters:                                               Pieter Zwart (25), Paul de Jong (23) en Bart Kuijpers (27)

oprichtingsjaar:                                       maart 2000 gestart met de webwinkel mp3man.nl

overige websites:                                    PDAshop.nl, Digicamshop.nl.en de Belgische equivalenten

omzet 2002:                                             € 3,5 miljoen

omzet Q1 2003:                                       € 1,2 miljoen

verwachte omzetgroei in 2003:             100%

groei in bezoekers:                                 10% per maand

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie