Naar inhoud

Rich Internet Applicaties; unieke gebruikerservaringen

Bezoekers willen snel door een website zoeven, maar het oog wil ook wat. En de klant blijft koning, ook op het web. Om de gebruikerservaring te optimaliseren grijpen sommige organisaties naar Rich Internet Applicaties (RIA’s). Dit zijn interactieve tools, die mooie interfaces kunnen hebben, en vooral een unieke klantervaring kunnen bieden. Een bekend voorbeeld is iGoogle, maar ook andere websites zijn inmiddels al voorzien van een RIA. Rich Internet staat echter nog in zijn kinderschoenen en de toekomst ziet er rooskleurig uit als we softwareleveranciers Adobe, Microsoft en Backbase mogen geloven.

Web 2.0 - hét buzzwoord van deze tijd. Gebruikers en klanten staan steeds meer centraal. Personalisatie, sociale netwerken en interactie vormen de kern van deze hype. En wie Web 2.0 zegt, zegt Rich Internet Applications (RIA). RIA's zijn interactieve, rijke, gebruiksvriendelijke toepassingen. De mogelijkheden en vormen van deze toepassingen zijn niet in één adem te noemen. "Met RIA's kun je jezelf onderscheiden van de rest", aldus Waldo Smeets, sales engineer bij Adobe.

De verschillende bedrijven maken een ander onderscheid tussen de rollen en vormen die een RIA kan aannemen. Jouk Pleiter, CEO van softwareleverancier Backbase, spreekt over RIA in de vorm van plug-ins en dynamische html. Pleiter: "Plug-ins zijn een soort revolutie; ze vervangen de oude manier van websites maken. Dynamische html is meer een evolutie; onze RIA oplossing Ajax maakt gebruik van dynamische html en bouwt voort op programmeertaal van websites."

Smeets spreekt over drie mogelijkheden van Rich Internet: "Het gebruik van RIA's voor marketing kan helpen bij guided selling. Oftewel, het kan bezoekers helpen een bepaald pad te volgen van interesse tot aankoop. Daarvoor worden deze toepassingen het meest gebruikt. Daarnaast kun je met RIA's handige formulieren maken met mooie interfaces. Tenslotte kun je die applicaties benutten voor desktops die alleen online gaan om verse gegevens op te halen." 

Gepersonaliseerde pagina's

Martin Tirion, User Experience Evangelist bij Microsoft, begint gelijk over de gebruikerservaring die centraal staat bij Rich Internet Applicaties. "Het gaat niet alleen over mooie interfaces. Er wordt steeds meer nagedacht over wat de gebruikers van de applicaties willen! Dat kun je op allerlei manieren realiseren. Belangrijk is dat RIA's zuiver gezien worden als middel. Denk na over user experience! Je moet de gebruikerservaring optimaliseren door applicaties gebruiksvriendelijk te maken." Ook bij Adobe en Backbase draaien de RIA om de gebruikers: "De interactie met de klant wordt makkelijk en beter", aldus Smeets. Volgens Pleiter van Backbase zijnhun klanten op zoek naar die online customer engagement: "Daarvoor hebben ze unieke ervaringen nodig. Customer loyalty is belangrijk en kan stijgen door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde pagina aan te bieden, net zoals de ABN Amro doet met je persoonlijke internetbankierpagina. De essentie van RIA is om customer engagement naar een hoger plan te tillen. Dat is uiterst zeer relevant bij e-marketing en e-business."

Rich Internet staat nog in z'n kinderschoenen. Ook al zijn op sommige websites al diverse RIA's aanwezig, het wordt nog niet op grote schaal toegepast. Pleiter ziet Rich Internet als een onontkoombare trend: "Binnen drie tot vijf jaar vindt er een grote transitie plaats van statische pagina's naar rijk gepersonaliseerde interfaces." Tirion ziet alleen relevante gedeelten van een website in Rich Internet verschijnen, maar bij het ontwerpen van een website wordt het wel steeds normaler om RIA's mee te nemen. "Er wordt sowieso steeds meer aandacht geschonken aan de vormgeving van websites waarin de gebruiker centraal staat." Adobe ziet RIA's steeds meer gebruikt worden in een backoffice omgeving: "Nu zijn veel mensen met excell sheetjes en access bezig om informatie te delen, maar ze weten niet meer welk document het meest recente is. Dat kan veel gemakkelijker via internet met een Rich Internet oplossing." 

Alleen waar nodig

Al deze oplossingen gaan niet ten koste van de traditionele presentatie. Tirion: "In eerste instantie is RIA een aanvulling en worden websites alleen stukje bij beetje vervangen. Alleen bepaalde informatie wordt omgezet in Rich Internet; sommige informatie is gewoon ongeschikt om in RIA te presenteren." Smeets is het met hem eens: "Veel bedrijven denken dat ze in hun website RIA's willen, maar ze zijn bang voor de gevolgen. Ze weten niet of ze dan alles moeten vervangen, of dat te veel kost en of al het oude dan verloren gaat. In de praktijk blijken deze zorgen overbodig. RIA kan gemakkelijk - naast de rest - maar één of twee pagina's van een hele website bevatten. Het is logisch om het alleen waar nodig in te zetten."

De integratie van Content Management Systemen (CMS) en Rich Internet Applicaties (RIA's) is niet bij alle RIA's even gemakkelijk, aldus Pleiter. "Plug-ins maken gebruiken een andere programmeringtaal dan de taal waarmee een site gebouwd wordt. Dynamische html kan echter wél zo in de codes van een website gezet worden. Integratie met het CMS, dat ook meestal werkt met html, moet dan ook geen probleem zijn. Je kunt heel gemakkelijk extra rijke, dynamische content aan je site toevoegen via je CMS, omdat dit voortbouwt op de html waar de hele site mee gebouwd is." Toch vertelt Smeets dat hun plug-in aanpak ook te integreren is met het CMS: "Ik heb veel klanten hun toepassingen zien koppelen met hun CMS en dat gebeurt steeds meer. Maar Adobe biedt ook een aparte techniek die het gemakkelijker maakt om RIA's in het systeem te plaatsen. Ik zie een interessante ontwikkeling in die combinatie! Je ziet steeds vaker dat CMS niet alleen wordt gebruikt om er tekst uit te halen, maar dat ook de look and feel uit de toepassing wordt gehaald. Content wordt gekoppeld aan een bepaalde type applicatie. Verschillende content wordt anders gepresenteerd en dat kan vanuit een Content Management Systeem."

Standaard meegeleverd

"In de toekomst worden RIA's waarschijnlijk standaard meegeleverd met het CMS", aldus Smeets. "Aan de andere kant is het leuke van RIA's juist dat je ze helemaal naar je eigen smaak kan ontwerpen. Daarmee kun je je onderscheiden en die uniekheid is heel belangrijk. Je kunt je eigen wensen vormgeven." Maar vormgeving is niet alles. Een website en de bijbehorende RIA moeten wel functioneel en goed vindbaar zijn. Tirion: "Wie een CMS gebruikt moet nadenken over de metatags en keywords van een website. Je wilt immers dat je site er goed uitziet én vindbaar is. Mensen moeten daar beter over nadenken, zeker met het gebruik van RIA's." Daarnaast moet de RIA niet de performance van een website te veel beïnvloeden. "Grafische medewerkers verzinnen soms maar wat zonder dat ze zicht hebben op het performance-effect van een website. Daarom moeten technische en grafische medewerkers beter samenwerken." Zeker zo belangrijk is dat bezoekers niet te lang hoeven te wachten. "Het gaat om de ervaring van de eindgebruiker. Natuurlijk, met een RIA hoef je minder te klikken en na de laadtijd minder lang te wachten. De toepassing draait gewoon door aan de achterkant van een site terwijl de bezoeker doorsurft. Maar ook zijn het rijke applicaties zijn en het in het begin duurt alles iets langer dan anders. Dat zijn we aan het verbeteren, maar daarom zeggen we dat je moet nadenken waarvoor je het wilt gebruiken."

Het draait bij Rich Internet Applicaties voornamelijk om uniek zijn: "Online differentiatie is de grootste battle", vertelt Pleiter. "En onderscheid maak je door naar je klant te luisteren. Je moet snappen wie hij is en aan de hand van zijn wensen een applicatie ontwikkelen." Tirion voegt toe: "Daarbij moeten ontwikkelaar en designer samenwerken om de meest optimale en mooie toepassing te maken. Smeets, tot slot: "De applicaties moeten een unieke user experience creëren en de relatie met de klant optimaliseren."

Over de brug

Een aantal organisaties zoals de ABN Amro bank, Philips en Landal Parks heeft al gekozen om te werken met Rich Internet Applicaties om op hun website een betere gebruikerservaring te creëren.

ABN Amro heeft het afgelopen jaar de gehele site een nieuw jasje gegeven, en benut een Rich Internet Applicatie op de persoonlijke internetbankiersite. De nadruk ligt op het creëren van een unieke gebruikerservaring. ABN Amro heeft daarbij gekozen voor de strategie van iGoogle. Bezoekers kunnen hun eigen site vormgeven met een aantal blokken die ze naar believen rond kunnen schuiven. Deze blokken bevatten de onderdelen die internetbankieren normaal ook in zich heeft. Delen die iemand helemaal niet wil zien kunnen zelfs van de voorkant verwijderd worden. ABN Amro heeft besloten om het internetbankieren te verrijken met RIA's omdat tweederde van haar klanten internetbankieren gebruikt. Daarmee is internetbankieren heel beeldbepalend, aldus de bank.

Bij Philips krijgen niet alleen de vaste klanten te maken met het Rich Internet gedeelte van de site. De online shop is namelijk een RIA. Er is veel aandacht besteed aan het uiterlijk. Consumenten kunnen gemakkelijk door de catalogus heen klikken, maar moeten soms nog wachten tot de RIA geladen is. Wel kunnen ze verschillende producten in één categorie vergelijken. Na een klik op een product kan men kiezen voor ‘kopen'. Dan springt er een schermpje op waarin bezoekers hun stad kunnen invoeren of een online winkel aanklikken. Na invoering van een plaatsnaam worden ze doorgesluisd naar een pagina met Google Maps met daarop alle punten waar het product gekocht kan worden in die plaats.

Landal Parks heeft gekozen om het boekingsgedeelte van Landal.nl in een Rich Internet Applicatie onder te brengen. Bezoekers kunnen in eerste instantie kiezen uit drie tabbladen: regio, periode en park. Daarbinnen kan gekozen worden op de andere opties en uiteindelijk komen klanten uit bij de specifieke aanbiedingen. De RIA is erg snel omdat bij elke keuze niet steeds de hele pagina wordt geladen, maar alleen de gegevens die bezoekers willen zien. Het uiterlijk is niet zo gelikt als de Philips tool, maar is wel sneller.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie