Naar inhoud

Rikke Wivel, Monster: “Word een marketing nerd en begrijp wat data je vertelt”

BUSSUM #dimday11 – Rikke Wivel, marketing director Benelux bij Monster, ziet een verandering rond marketing ontstaan. In haar presentatie ‘rise of the nerd marketer’ tijdens het evenement Digital Marketing in 1 Day vertelt ze dat marketeers dieper in moeten gaan op data: “Marketeers moeten eerst zelf begrijpen wat je met data kan, dan kunnen ze pas efficiënte marketingcampagnes ontwikkelen.”

De rol van een marketeer verandert volgens Rikke Wivel, marketing director Benelux bij Monster (beter bekend als Monsterboard in Nederland). De tijden dat bedrijven grote bedragen betaalden voor tv-campagnes zijn voorbij. Data komt tegenwoordig via veel verschillende kanalen binnen zoals zoekmachines, websites, online advertenties, sociale media en crm-systemen. Volgens Wivel is het de taak van marketeers om de data die via die verschillende kanalen binnenkomt te begrijpen: “Pas als je de data die daar binnenkomt zelf begrijpt, snap je hoe je moet omgaan met de klant.”

Volgens Wivel laat elk deel van de data die via de verschillende kanalen binnenkomt je slechts een klein deel van het hele plaatje zien. “Je moet elk onderdeel begrijpen om een compleet beeld te creëren. Prima als je een bureau inschakelt om data te verwerken”, zegt Wivel, “maar dan moet je wel weten wat dat bureau eigenlijk doet. Welke meetmethoden gebruiken ze? Wees kritisch bij het benaderen van een bureau, kom erachter wat ze precies doen. Het bedrijf zal je irritant vinden, maar alleen als jij begrijpt wat ze doen, kun je de beste service van ze krijgen”, aldus de marketing director van Monsterboard.

“We konden klanten niet meer via één weg bereiken”

Nadat in 2008 de laatste tv-reclame van Monsterboard op televisie verscheen, was het tijd voor een andere aanpak. Niet omdat de organisatie geen tv-reclames meer wilde maken, maar omdat er simpelweg door de recessie geen geld meer was voor dure tv-campagnes. Wivel: “We moesten tijdens de recessie anders gaan denken. Televisie heeft een verandering doorgemaakt, nu is internet televisie en radio in één. We konden niet meer één weg gebruiken om mensen te bereiken.”

Het bedrijf is daarom actief gestart met adverteren op de zoekmachine Google. “Google AdWords werkt goed voor ons. Eerst verspilden we geld door zoekwoorden in te stellen als ‘Monsterboard’. Later begrepen we dat we juist met zoekwoorden als ‘vacatures Amsterdam’ succes konden behalen. Dit resulteerde in het feit dat we een zoekwoordenbestand van meer dan 150.000 woorden hadden. Ondanks deze hoeveelheid hebben we geen bureau dat de werkzaamheden op Google AdWords voor ons uitvoert. We gaan zelf in op details, zodat we leren nog beter om te gaan met data”, vertelt Wivel.

Volgens de marketing director van Monsterboard is het belangrijk dat je de goede mensen op de marketingafdeling binnen bedrijven zet. Wivel: “Het is belangrijk dat je data in mensen krijgt. Ik vroeg de medewerkers van de marketingafdeling op een gegeven moment elke dag hoeveel cv’s er die dag binnengekomen waren. In het begin had men geen idee, totdat op een gegeven moment iedereen keek zonder dat ik er naar hoefde te vragen. Vanzelf gingen ze patronen zien in die data. Als er bijvoorbeeld op een dag minder cv’s dan normaal ge-upload worden, wordt daar direct op gereageerd.”

“Een marketeer is de veelzijdige persoon binnen een bedrijf”

Wivel noemt een marketeer als de ideale persoon binnen een bedrijf: “Iedereen binnen een organisatie kijkt anders naar data. Technici kijken of ‘dingen werken’, maar ze bekijken niet wat die dingen dan doen voor het bedrijf. Business intelligence bekijkt hoe data het best gebruikt kan worden in het bedrijf. Marketeers daarentegen begrijpen hoe de consument of klant past in die data. Wij hebben kennis van de markt, de klant en de business. Wij luisteren naar onze klanten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie