Naar inhoud

Spannende stand-off tussen CRM-concurrenten

Welke CRM-leveranciers doen ertoe in Nederland? Jaarlijks geeft ITcommercie een overzicht van de concurrentieverhoudingen in Nederland door in Nederland actieve leverancier de directe concurrenten te laten benoemen.

De eerste vier jaar dat ITcommercie de onderlinge concurrentieverhoudingen tussen de verschillende leveranciers van software voor Customer Relationship Management (CRM) in Nederland in kaart brengt, was de toppositie steevast gereserveerd voor de Amerikaanse CRM-specialist Siebel Systems. Het gat met de bedrijfsbrede software van het Duitse SAP werd wel steeds kleiner, maar vorig jaar was het softwarereus Microsoft die er opeens nipt met de eerste plaats vandoor ging. Mede dankzij overnames en een weer voorzichtig oplevende markt is er weer volop dynamiek in de onderlinge concurrentieverhoudingen.

 

 

Overnames in de kijker

 

Dat Microsoft de toppositie niet kon handhaven is wellicht te danken aan het uitstel van de nieuwe versie van Microsoft CRM. De eerste versie stamt uit 2002, versie 2.0 werd overgeslagen en 3.0 is nu voor eind dit jaar aangekondigd. Dat de leverancier nog hoog scoort is ook nog mede te danken aan verschillende producten die door concurrenten worden genoemd. Een plek in de top-3 komt niet in gevaar, maar het is fair te zeggen dat voor de absolute top op dit moment twee partijen in aanmerking komen.

Bij de analyse van de toppositie van SAP, een plek die al een jaartje of twee in de maak leek, valt op dat de Duitsers nu ook vaak als eerste concurrent worden genoemd. Die eer was altijd voorbehouden aan Siebel Systems die, waarschijnlijk mede geholpen door de geplande overname door Oracle, wel weer helemaal terug in de race zijn. Oracle heeft nu de vierde plaats ingenomen dankzij de overname in 2004 van Peoplesoft die deze plek steevast claimde. Een klassieke stand-off tussen de twee grootste leveranciers van bedrijfssoftware lijkt dus in de maak.

Onder deze grootmachten zijn er nog twee partijen die zich door overnames in de kijker lijken te hebben gespeeld. De van oorsprong leverancier van accountancysoftware Sage is net als Oracle flink aan het inkopen is geweest. Vorig jaar werd CRM-leverancier Accpac, dat daarvoor het Ierse eWare al opkocht, zelf gekocht en verschijnt nu als Sage CRM op de markt. In 2001 was Interact Commerce (Saleslogix en Act!) al aan Sage toegevoegd. Ook het vooral in marketing gespecialiseerde Epiphany, vorig jaar net buiten de top-10 van spelers, heeft met de geplande overname door software voor de middenmarkt-specialist SSA Global definitief de doorbraak weten te forceren.

 

 Bekijk hier de tabellen van het CRM-concurrentie-overzicht 2005

 

Opmars nieuwkomer

 

De consolidatie bovenin de markt heeft ervoor gezorgd dat ook de, met alle respect, kleinere spelers beter scoren. Een duidelijke trend is ook de opkomst van de specialisten in Marketing Automation, gedreven door de positieve resultaten met CRM in de marketing waar projecten met een sales-insteek zacht gezegd wat moeizaam verliepen. Zijn hiermee de nieuwe verhoudingen voor de komende tijd neergezet? Waarschijnlijk niet, want na een voorzichtige start lijkt Salesforce.com, de Amerikaanse leverancier van CRM via ASP, aan een definitieve opmars begonnen. Volgend jaar zullen we zien of de beursgang deze toch redelijke nieuwkomer kan redden van hongerige opkopers en zo te mengen in de spannende stand-off van CRM-concurrenten bovenin.

 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie