Naar inhoud

Tim Barker: “Salesforce Content vooral voor interne processen”

Het applicatie=aanbod van Salesforce.com wordt steeds verder uitgebreid; nu met een content management systeem (CMS). Hiermee moeten marketing en sales in hun eigen organisatie gemakkelijk (on)gestructureerde data kunnen vinden, aldus Salesforce.com. Presentaties en informatie zoals ingescande facturen kun je bijvoorbeeld moeiteloos op onderwerp vinden door de content te taggen. Daarnaast kun je de documenten becijferen en een abonnement nemen op bepaalde onderwerpen. De geabonneerde krijgt direct bericht zodra er dan iets nieuws verschijnt in deze categorie. ITcommercie had in Londen een interview met de senior director van het CMS product, Tim Barker.
Waarom CMS van Salesforce.com?

"Business wil de nodige informatie meteen hebben of kunnen delen met anderen. Dat geldt voor gestructureerde en ongestructureerde data. Traditioneel werden deze twee soorten informatie van elkaar gescheiden. Salesforce.com vindt het belangrijk om deze twee samen te brengen en snel vindbaar te maken. Inmiddels is het een volwassen oplossing geworden en uit de Appexchange in het basispakket gegroeid."

 

Wat maakt jullie CMS zo bijzonder?

"We onderscheiden onszelf omdat we gebruikers toestaan heel veel aan te passen. Daarnaast is ons CMS met name bestemd voor marketing en sales. Andere content management oplossingen worden vaker door andere delen van een bedrijf gebruikt zoals voor compliance. Marketing en sales die normaal met het CRM werken, gebruiken dat content systeem amper omdat de gebruiksvriendelijkheid meestal vrij laag is. Ons CMS is web 2.0 en gebruiksvriendelijk voor alle onderdelen binnen een bedrijf."

 

Waarom hebben andere bedrijven dit volgens jullie niet ontwikkeld?

"De industrie begint wakker te worden, maar het is lastig om een bestaande CMS om te bouwen. Het is gemakkelijker om met niets te beginnen. Tagging is moeilijk om zo maar in een CMS te integreren; traditionele systemen gebruiken andere manieren om te structureren zoals in folders. Maar de klanten vragen om oplossingen als de onze."

 

Hoe is de relatie met Google, hebben zij ook een content management oplossing?

"Google is een ontwikkelaar met dezelfde visie op de markt als wij. Ons content systeem is integreerbaar met Google Apps. Google Docs (Google's CMS oplossing) kan documenten maken en delen. Bij ons worden documenten bovendien gestructureerd, getagd, beschreven en becijferd. Een marketing of salesmanager kan het naar believen structureren. De content komt dan uit Google Docs, maar kun je gemakkelijk vinden door het categoriseren in ons CMS."

 

Geef eens een praktijk voorbeeld?

"Stel, marketing heeft een presentatie of informatie voor sales. De marketeer kan dit gemakkelijk in het CMS zetten, taggen en categoriseren. Sales kan het vinden door te zoeken op een term of te browsen. Dat kan bijvoorbeeld helpen bij een deal waarvoor specifieke informatie nodig is. Je kunt je zelfs abonneren op bepaalde onderwerpen, afhankelijk van je functie, en zien welke documenten worden aangeraden. Marketing kan op een dashboard zien welke documenten sales gebruikt en hoe ze het waardeert. Kortom, feedback! Gebruikers en makers communiceren in twee richtingen. Traditionele systemen werken maar een kant op."

 

Hoe zie je de toekomst van Salesforce.com Content?

"Content is een nieuwe applicatie en we hebben al wat aangepast. Dat kon door onze Ideas oplossing. Het gaat om waar mijn klanten willen dat ik heen ga. Nu is het CMS vooral gericht op interne bedrijfsprocessen, maar deze zomer moet een systeem op de markt komen waarmee je informatie kunt delen met partners en klanten. Meer een portaltoepassing, geen volledig CMS om websites te beheren. We bewegen ons wel in die richting. Informatie zou ontsloten moeten worden voor iedereen."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie