Naar inhoud

Tweede scherm bindt tv-kijker, maar televisie blijft de basis

Door de inzet van een tweede scherm naast televisieprogramma’s of reclames kan de band met kijkers versterkt worden. Dit kan zowel door extra informatie te bieden, maar ook door de kijker te activeren om mee te doen met een spel. Customer Talk ging in gesprek met Ralf Verhoef, partner bij Angry Bytes, en Jeroen Doucet, managing director strategy en concepts bij Ex Machina, en vroeg naar de kansen en uitdagingen rondom second screen.

Als er in tv- en marketingland over second screen wordt gepraat, wordt de inzet van een scherm van een tablet of smartphone naast een televisieprogramma of reclame bedoeld. Volgens Ralf Verhoef, partner bij het internetbureau Angry Bytes, zijn er drie verschillende basisformats mogelijk met een tweede scherm: “Ten eerste kun je extra verdieping bieden met bijvoorbeeld tekstjes of filmpjes, als tweede kun je interactie creëren met bijvoorbeeld een open vraag of een poll. Als derde komt het sociale component waarbij je kijkers met elkaar kunt verbinden via sociale media.”

Een tweede scherm is een goed kanaal om kijkers extra te betrekken bij een tv-programma of reclame, legt Verhoef uit. “Dat kan zowel door extra informatie te bieden, maar ook door ze te activeren om mee te doen met bijvoorbeeld een spel.”

Naast het betrekken van kijkers kunnen zowel programmamakers als merken hun inzicht in de kijker verbeteren. Jeroen Doucet, managing director strategy en concepts bij de second screen speler Ex Machina: "Als je als merk alleen televisie inzet, heb je alleen een steekproef. Je weet welke doelgroep je bereikt, maar niet welke personen. Bij het gebruik van second screen kun je mensen bijvoorbeeld laten inloggen via een Facebook-applicatie, zodat je hun gegevens kunt verzamelen en een beter beeld kunt vormen over wie die actieve kijker is.”

Programma- en reclamemakers

Gebruik maken van een tweede scherm is zowel geschikt voor televisieprogramma’s als voor merken die reclames inzetten. Gebruik je een tweede scherm bij een reclame? Dan kun je een brug slaan tussen marketing en het product. Doucet legt uit: “Brugmann Keukens kan kijkers in een reclameblok bijvoorbeeld oproepen om via een app hun eigen keuken te ontwerpen. Het mooiste ontwerp wint een prijs. De bekendmaking van de prijs kan dan in een volgend reclameblok plaatsvinden. Zo laat je kijkers direct virtueel kennis maken met je product.”

Voor programmamakers zijn er veel mogelijkheden, omdat er sprake is van een lang contact. Met deze hoge attentiewaarde is veel voordeel te behalen. Zo werd bij het programma De Panamericana Road Trip bij Veronica slim gebruik gemaakt van een tweede scherm. Verhoef: “Kijkers konden virtueel op de achterbank van de deelnemers meerijden en hadden toegang tot extra beelden.” Hier lag ook een duidelijke kans voor merken. “Vanaf de virtuele achterbank keken kijkers naar Samsung schermpjes die aan de hoofdsteunen van de stoelen bevestigd waren”, aldus Verhoef.

Volgens Verhoef is zijn alle interactiemogelijkheden die via internet ingezet kunnen worden, ook voor het tweede scherm geschikt. Wel moet je rekening houden met de verschillen tussen smartphones en tablets. Waar je op het kleine scherm van smartphones de interactie simpel moet houden, is er op tablets weer veel ruimte voor interactie. Wel is het belangrijk dat je niet te veel laat zien op het tweede scherm. Verhoef: “Het is en blijft een tweede scherm, je moet een goede balans vinden tussen wat je wel en niet laat zien, want je wilt kijkers niet afleiden van de televisie.”

Eerst denken dan doen

Programmamakers of marketeers die een start willen maken met de inzet van een tweede scherm, doen er goed aan eerst te bedenken wat ze met het televisieprogramma willen bereiken. Verhoef: “Het programma of de reclame moet altijd de basis zijn van het tweede scherm. Je moet second screen niet in willen zetten omdat het hip is.” Doucet bevestigt dat het doel heel belangrijk is: “Als je niet weet waar je heen gaat, kun je ook niet meten wanneer je er bent.”

Zodra je een doel hebt vastgesteld is het zaak dat de second screen vanaf de start van de ontwikkeling van het televisieprogramma of de reclame wordt meegenomen. Zo kun je voor een goede integratie tussen beide schermen zorgen. Verhoef geeft het voorbeeld van de inzet van tweede schermen bij de Nationale IQ Test 2013: “Bij dit programma is het tweede scherm heel goed ingezet. Vooral omdat het heel logisch was. Kijkers van dit programma zitten altijd al met een pen en kladblok in de aanslag om mee te doen. Dus het lag voor de hand om de kijker een digitaal kladblok te bieden.”

Tijd van experimenteren voorbij

Doucet denkt dat in de toekomst alle bedrijven die ‘iets’ met televisie doen ook iets met een tweede scherm doen, om de interactie te versterken of navigatiefuncties te bieden bij films. Wel is het eerst zaak dat afdelingen dichter naar elkaar toe komen, aldus Doucet: “Op marketingafdelingen zie je dat digitale marketing en traditionele marketing nog vaak gescheiden is. In medialand is er ook nog een scheidslijn tussen analoge en digitale afdelingen. Deze afdelingen moeten beter gaan samenwerken.”

“Uiteindelijk moet er geld verdiend gaan worden met de inzet van tweede schermen. De tijd van experimenteren is nu wel voorbij”, vertelt Verhoef. “Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat in de toekomst kijkers van de soap Goede Tijden Slechte Tijden bij het zien van een leuk shirtje deze via hun tweede scherm direct kunnen bestellen in de webshop van Zalando.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie