Naar inhoud

Vijf redenen om een consultant in de arm te nemen

Er moet iets veranderen binnen het bedrijf. U wilt wellicht de klant centraler stellen, een andere aanpak van de marketingactiviteiten of misschien moet het systeem een keer vernieuwd worden. Wat u ook wilt, een belangrijke vraag die dan vaak opkomt is: willen we alles zelf doen of huren we een consultant in? ITcommercie zet op een rij waarom een consultant voordelig zou kunnen zijn.

consultant nw2De consultant als bemiddelaar

Een bedrijf bestaat natuurlijk uit allerlei individuen met hun eigen ideeën en uit verschillende afdelingen, elk met hun eigen belang. Het is moeilijk om al deze visies samen te voegen, laat staan als je er middenin zit. Erik Sandel, director project management & consultancy bij Loyalty Lab, ziet dat organisaties er vaak moeite mee hebben om de visies van verschillende disciplines te verenigen. "Marketing wil het liefst gelijk campagnes opzetten en uitvoeren, terwijl IT bijvoorbeeld eerder denkt aan cost of ownership en het systeem achter de business case. Het is de bedoeling dat de consultant samen met de klant een business case ontwikkelt waarin elke business line wordt gewaarborgd. In de praktijk betekent dit dat we een aantal mensen van verschillende afdelingen en lagen interviewen. Al deze wensen en eisen brengen we samen in een business case."

Down to earth met de consultant

De praktijk staat soms nog ver van de business case. Op papier ziet het er goed uit, maar hoe worden deze ambitieuze doelstellingen omgezet naar de dagelijkse gang van zaken? Sandel: "Een goede consultant is iemand die een optimale vertaalslag kan maken van business case naar de dagelijkse praktijk." Jan-Bart Smulders is principal business consultant bij dienstverlener Atos Consulting. Hij zegt: "In de eerste gesprekken met een nieuwe klant hoor je veel pijnpunten die ze tijdens het werk tegenkomen. Wij kunnen ze helpen die punten inzichtelijk te maken en te vertalen naar concrete acties. Zo helpen we ze die pijn daadwerkelijk weg te nemen."

Bij Loyalty Lab betekent dit bijvoorbeeld dat ze de marketing infrastructuur bij deze bedrijven uit handen nemen, zodat marketeers zich met marketing kunnen bezighouden en ICT volledige controle behoudt. Sandel: "De marketing fullfilment, zeg maar het gedoe er omheen zoals dataschoning en -verrijking, de koppeling met actiesites, de e-mailcampagnes, de brieven en de verwerking van de reacties, dat wordt allemaal door ons gedaan. Wij bieden onze klant dan weer de resultaten hiervan aan, conform hun eigen ICTstandaard."

Je wordt 

Hete hangijzers en frisse blikken

Een consultant heeft wel iets van een antropoloog. Hij stapt in de wondere wereld van de ander en ziet de dingen die de ‘native' niet meer opvalt. Vast geroeste structuren die verandering tegenhouden bijvoorbeeld. Maar een consultant heeft ook iets van een toerist. Je kunt namelijk veel zeggen zonder dat daar gelijk ruzie over ontstaat. Smulders: "Wij fungeren als breekijzer. Een externe partij kan een veranderingsproces vaak gemakkelijker in gang zetten zonder rekening te hoeven houden met persoonlijke belangen."

Extra kennis en ervaring

Consultants lossen continu problemen samen met bedrijven op. Dat betekent dat ze veel ervaring met en kennis hebben over het opzetten van CRM-projecten. Monique Bulthuis, principal consultant bij Atos Consulting: "Er zijn bedrijven die ook zonder consultants heel goed bezig zijn, maar wij worden vaak gevraagd bij bepaalde vraagstukken vanwege onze specifieke ervaring en kennis. Ondanks dat onze aanpak bij iedere klant anders kan zijn, richten we ons in ieder project of programma op een aantal terugkerende organisatie elementen om op die manier niets te vergeten." Monique benadrukt dat Atos deze kennis niet voor zichzelf houdt: "Ik vind het zelf heel vervelend als ik word gezien als iemand die het allemaal wel even komt oplossen. Ik help de klant op weg en draag mijn kennis daarbij over. Dat geeft mij de meeste voldoening." Jan-Bart vult aan: "Nadat je je kennis hebt overgedragen, moet je als consultant niet te lang blijven hangen. We monitoren wel, maar de klant moet niet afhankelijk van ons worden. Sommige bedrijven kunnen niet meer zonder hun consultant. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn."

Meer handen

De laatste - maar niet de minste - reden om een consultant om hulp te vragen is simpelweg omdat je wellicht net een paar handen te kort komt om een project tot een succesvol einde te brengen. Of omdat je niet de mankracht in huis hebt om verandering teweeg te brengen. Smulders: "In de energiebranche zien we bijvoorbeeld enorm veel veranderingen. Die bedrijven kunnen het zelf soms amper behappen. Daar is vaak niet alleen extra kennis nodig, maar ook gewoon een paar extra handen. Een consultant kan bijvoorbeeld aangesteld worden om alle veranderingen in goede banen te leiden."

De dilemma's

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie