Naar inhoud

Wegens succes herhaald (CMS2003)

Het zeer succesvol verlopen congres Content Management Systems 2003 begin jaar 2003 krijgt op 25 november 2003 een vervolg. ITcommercie creëert alvast een profiel van de congresbezoekers door een online onderzoek onder CMS-geïnteresseerden, met enkele verassende resultaten.
De levendige en enthousiaste discussies gedurende het congres Content Management Systemen (CMS), dat afgelopen mei voor het eerst werd georganiseerd, konden aan het eind de dag maar tot één conclusie leiden: een vervolg kon en mocht niet lang uitblijven. Tijdens de praktijkcases was duidelijk te merken dat veel van de opgedoken problemen bij het opzetten en onderhouden van een website zeer herkenbaar waren voor de ruim 170 bezoekers. De vraag hoe internet als volwaardig en beheersbaar hulpmiddel kan worden ingezet in de bedrijfsvoering, het thema van het congres, bleek dan ook de vinger precies op de zere plek te leggen.


Dat er genoeg vraag is naar informatie over contentmanagement blijkt ook uit gegevens van zoekmachine Google. In augustus is er in Nederland maar liefst 9040 keer gezocht op de zoektermen ‘CMS' en ‘contentmanagement', en 7298 keer op het meer gangbare ‘CRM' en ‘Customer Ralationship Management'. Aan aanbieders is ook geen gebrek, een concurrentieonderzoek van ITcommercie in mei dit jaar leverde meer dan honderd partijen in Nederland op die zeggen één of andere vorm van een CMS te kunnen bieden. Een vijftiental presenteren zich op het vervolgcongres op 25 november aanstaande, om samen met klanten en experts antwoord te geven op de vragen van de bezoekers. ITcommercie nam alvast een voorproefje door via een online onderzoek te kijken wat er onder die CMS-geïnteresseerden leeft.

 

Vernieuwende ideeën

Een CMS komt in beeld bij bedrijven waar de rol van internet in de communicatie groeit, zo bleek uit het grootschalige, telefonische ITcommercie CMS-onderzoek dat tijdens het eerste congres werd gepresenteerd. Die rol van internet bleek bij de driehonderd willekeurig onderzochte Nederlandse IT-en marketingmanagers uit dit onderzoek niet altijd even prominent. Meer dan een derde had geen externe (op klanten of partners) gerichte site, van de bedrijven die dat wel hadden gebruikt meer dan zeventig procent de site voornamelijk als digitale folder.

 

Van de ruim honderd CMSgeïnteresseerden die via de website van het CMS-congres of ITcommercie de online enquête invulden - op voorhand dus al meer met het onderwerp bezig - ziet ongeveer een derde de folder als hoofddoel van een website. Over de alternatieven zoals gerichte marketingcampagnes, online verkoop, online service, beheren van partnerrelaties of ontsluiten van de backoffice, zijn de meningen redelijk gelijk verdeeld. Een enkele CMS-geïnteresseerde gaf ook blijk van vernieuwende ideeën door de website in te willen zetten voor het aanboren van andere doelgroepen of juist het verzamelen van data.

 

De hoofdverantwoordelijke afdeling voor de website blijkt bij zowel het uitgebreide telefonische onderzoek als die onder CMS-geïnteresseerden erg verdeeld, hoewel de meeste vingers wijzen richting marketing, de IT-afdeling of de directie. Opvallend is dat één CMS-geïnteresseerde de afdeling CRM aanwijst. De website lijkt daar een integraal onderdeel uit te maken van het onderhouden van de klantrelatie. Uitbesteden van het beheer van de website zien de CMS-geïnteresseerden echter wel duidelijk minder zitten. Slechts dertien procent kiest deze oplossing, terwijl bijna de helft van de telefonisch ondervraagde managers het beheer heeft uitbesteed. Beide onderzochte groepen zijn wel bijna vergelijkbaar (ruim zestig procent offline tegen ruim vijftig procent online) afhankelijk van technische specialisten als IT'ers, webmasters of externe specialisten om informatie op de site aan te passen.

 

Praktijkverhalen

Het online onderzoek mag dan aantonen dat de geïnteresseerden in het onderwerp contentmanagement meer belang hechten aan de website en deze creatiever weten in te zetten, om grip te krijgen op die sites zijn ze toch weer aangewezen op techneuten. Maar is dit nu wel zo'n kwalijke zaak, hoe kan het anders, waar zitten de valkuilen en waarom überhaupt beginnen aan contentmanagement? Een goede start in de zoektocht naar het antwoord op die vragen biedt het congres op 25 november. Naast de mooie verhalen van de aanwezige leveranciers zullen de KLM en de Gemeente Leiden bijvoorbeeld vertellen over de rol van internet en CMS in hun organisatie.

 

Net als de voorganger zal ook dit congres genoeg stof tot discussie opleveren. Om hier meer gehoor aan te geven krijgen aan het eind van de congresdag enkele sprekers nog eens het vuur na aan de schenen gelegd. Aan de hand van het online onderzoek zal ITcommercie enkele prikkelende stellingen voorleggen. Bezoekers krijgen daarbij volop de ruimte om de eigen mening te ventileren, zodat u niet hoeft te wachten op weer een snel vervolg om de nog onbeantwoorde vragen te kunnen stellen.

Hoe vaak

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie