Naar inhoud

Winnende webwinkel van Bakker Hillegom

'Op het moment dat de catalogus op de deurmat valt stijgt ook de internetverkoop', vertelt Bas van der Lelie, internetmarketeer bij tuinpostorderbedrijf Bakker Hillegom. 'Internet heeft een groeiende impact: het zorgt voor additionele èn nieuwe omzet, ook bij de bestaande doelgroep.'
Het aanboren nieuwe doelgroepen en de sitebeleving zijn redenen voor de jury van de Thuiswinkel Awards om de prijs voor de beste webwinkel toe te kennen aan Bakker Hillegom. Op de achtergrond deed Bakker een vernieuwingsslag in 2004 met een e-commerce solution.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog besloot Piet Bakker een bedrijfje op te zetten voor het verzenden van bedankpakketten met bloembollen en een bijbehorend bedankbriefje vanuit Nederland naar de bevrijders. Na een begin met advertenties in de kranten volgde al snel een catalogus, met eerst nog geschilderde bloemen en planten, waaruit de tuinliefhebbers voor zichzelf inkopen konden doen. Inmiddels is het bedrijf van Bakker, voluit Bakker Hillegom geheten, de grootste tuinpostorderbedrijf van Europa en is met zevenhonderd medewerkers in zestien landen actief.

 

Naast bloembollen bestaat dat productaanbod inmiddels uit alle levende tuinproducten die geschikt zijn om via postorder te versturen. Eén van de verkoopkanalen die Bakker inzet is een webwinkel. Een groeiend verkoopkanaal, want per land loopt de internetverkoop inmiddels op tot tussen de vijf en vijftien procent van de omzet (157,4 miljoen euro in 2003). Afgelopen jaar werd de website totaal vernieuwd, en wel op zo'n manier dat de vakjury van de Thuiswinkel Awards afgelopen maart deze als beste webwinkel uitriep.

 

Beste Webwinkel 2005

Webwinkel van BakkerUit het juryrapport van de Thuiswinkel Awards:

‘Hoe breng je tuinplezier in je website? Bakker Hillegom lijkt de sleutel te hebben gevonden. De nieuwe website draait nu zo’n acht maanden, en in de ogen van de vakjury straalt hij passie voor tuinieren uit. Bakker Hillegom weet op internet een nieuwe, iets jongere doelgroep aan te boren, en heeft zo omzetgroei weten te realiseren. De jury kwalificeert de website als een rustige site met een hoge kwaliteit fotografie. Bakker-Hillegom.nl heeft niet al te veel toeters en bellen, maar kent behoorlijk uitgebreide productbeschrijvingen. Daarnaast wordt de interactie gezocht met bezoekers, door middel van de rubriek ‘Toon uw tuin’, waarin bezoekers foto’s van hun tuin kunnen plaatsen, en door advies van deskundigen aan te bieden. Ook is er thematisch veel informatie te vinden waar tuinliefhebbers in kunnen grasduinen.

De jury constateert dat het initiatief in de huidige vorm nog pril is, maar Bakker heeft een prima stap gezet en is er duidelijk op uit om interactief te communiceren met z’n doelgroep. Bakker gaat met z’n tijd mee. En de groei is er nog niet uit, zo verwacht de jury.

 

Telefoon ontlasten

Voor een postorderbedrijf met een doelgroep van vijftigplussers was Bakker in 1998 er al vroeg bij met een internetsite. Volgens Bas van der Lelie, internetmarketeer van Bakker, was deze site vooral bedoeld als aftersales-kanaal voor het bieden van extra service zoals tuinadvies. 'Dat was vooral om het telefonische kanaal te ontlasten', legt hij uit. 'We leveren bij onze producten ook een boekje, de Tuinrevue', met verzorgingstips mee. Op internet kun je meer informatie bieden, zoals ook tuinontwerpen bijvoorbeeld. Sinds 2000 kwam ook het productaanbod erbij. Steeds meer mensen gebruiken internet om zich te oriënteren. We zijn redelijk goed vindbaar in de zoekmachines en dat merk je zowel in de aankopen als het bestellen van catalogi.'

 

Tot 2003 maakte Bakker gebruik van een intern ontwikkelde maatwerkoplossing om de website te beheren. Begin 2004 kwam daar een eind aan met de implementatie van de iCommerce Solution van The Vision Web, een zogenaamde Gold-partner van Microsoft die Microsoft Commerce Server als fundament van de geboden oplossing gebruikt. 'De omvang en volume van internet is zo groot geworden dat je meer zekerheid wilt', vertelt Van der Lelie over de overstap van maatwerk naar een standaardoplossing. 'Je wilt ook minder bezig zijn met techniek, nu is er de proven technology met standaard applicaties.'

 

Intern draaide al veel oplossingen gebaseerd op de Microsoft-techniek, dus de keuze voor een applicatie uit dezelfde stal was voor Bakker een logische. Maar ook prijstechnisch en met het oog op betrouwbaarheid op lange termijn was de keus volgens Van der Lelie een logische. De selectie van de bijbehorende implementatiepartner verliep vervolgens via de website van Microsoft. 'En toen belden ze ons ook nog eens zelf op', voegt Van der Lelie daar aan toe. In diezelfde periode bleek The Vision Web het plan te hebben opgepakt voor een gerichte belactie op een aantal leden van de Thuiswinkel.org waar het adviesbureau onlangs zelf lid van is geworden. Bakker nam in de voorbereiding goed de tijd en liet voordat met de bouw van start kon worden gegaan adviesbureau Jungle Rating de plannen nog even toetsen.

 

'We kunnen nu zestien webshops onderhouden met twee man personeel, en de structuur is makkelijk te kopiëren', vertelt Van der Lelie over de ervaring met de nieuwe webomgeving. De productomschrijvingen, gebaseerd op de basisinformatie uit de backoffice en catalogus, wordt voor het web aangepast en verrijkt. 'In sommige landen richten we ons bewust op een jongere doelgroep', geeft Van der Lelie als voorbeeld van een aanpassing, 'die teksten kopen we in.'

 

Nieuwe doelgroep

Eén van de voordelen van online verkopen is volgens Van der Lelie dat er meer cross-selling plaatsvindt. In een catalogus ga je lineair doorheen, daar maken categorieën niet uit. 'Op internet is de indeling nu nog erg productgericht, maar ik kan me voorstellen dat we via andere categorieën die mogelijkheden verder uitbreiden.' Voor inzicht om de website te monitoren en verder te verbeteren maakt Bakker gebruik van Webtrends voor de statistieken en de analytische informatie uit Commerce Server.

 

'Affiliate marketing werkt goed in Nederland, maar in Duitsland minder', zo vertelt Van der Lelie over de mogelijkheden die Bakker online exploreert. 'Met Google Adwords zie je ook grote verschillen in het gebruik per land, en zie je markt voor producten die we nog niet voeren. Uiteindelijk is het ook de bedoeling om specifieke doelgroepen op te stellen, e-mail speelt daar met name een belangrijke rol. Nu hebben we nog een basic nieuwsbrief, die gaan we ontwikkelen om een dialoog met de klant aan te gaan.'

 

Met internet boort Bakker Hillegom ook een jongere doelgroep aan, van vijftigplussers is de leeftijdsgrens gedaald tot vijfendertig jaar. 'Maar zijn ook kopers onder de vijfendertig', zo vult Van der Lelie snel aan om aan te tonen dat de hobbyisten in tuinieren ook steeds jonger worden. Zestig jaar na de eerste bedankpakketjes met bloembollen voor de bevrijders kan het tuinpostorderbedrijf dus een fleurige toekomst tegemoet zien.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie