Naar inhoud

Woningbouwvereniging combineert telefoon, website en kabelkrant voor eerlijke woonverdeling

Jonge mensen (starters op de woningmarkt) en woningzoekers van buiten de regio maken nu dezelfde kans op een woning bij De Woonplaats. ‘Vroeger was dat niet zo, een starter legde het altijd af tegen iemand die al heel lang op de wachtlijst stond en dus veel punten had verzameld\', aldus interim communicatiemanager Leddie Valstar over de nieuwe, eerlijkere woningverdeling. Foto: Michel Zoeter
Woningbouwcorporatie De Woonplaats gebruikt sinds maart een nieuw, goedkoper en vooral eerlijker systeem voor woningverdeling. Telefoon, internet, kabelkrant en een zogeheten Content Management Systeem werken daarbij nauw samen. Het oude verdeelsysteem met wachtlijsten is radicaal afgeschaft.

Enorme wachtlijsten voor een product, voor veel bedrijven zou dat een luxeprobleem zijn. Maar voor woningbouwcorporatie De Woonplaats, dat met vestigingen in Groenlo en Enschede  huurwoningen exploiteert in de Achterhoek en Twente, bleek een oud systeem voor een groot deel verantwoordelijk voor die wachtrijen en een oneerlijke verdeling van woningen. Sinds een maand of negen gebruikt zij voor een rechtvaardiger woningverdeling de zogenaamde Woonvinder. Het biedt iedereen - starters, mensen van buiten de regio en uiteraard eigen huurders - de mogelijkheid mee te dingen naar huizen die dagelijks vrij komen.

Volgens interim communicatiemanager Leddie Valstar startte de organisatie drie jaar geleden met nadenken over een andere aanpak van woningverdeling. Het oude systeem raakte naar zijn zeggen verstopt. ‘Pakweg 85 procent van de mensen schreef zich alleen voor de zekerheid in', legt Valstar uit. 'Anders gezegd: wachten werd beloond. Er stonden mensen op de wachtlijst die eigenlijk helemaal niet wilden verhuizen. Bovendien had het begrip 'urgentie' zijn waarde verloren. Te veel mensen hadden een urgentieverklaring.’ Daarnaast was het oude wachtlijstsysteem opgezet in een periode dat het aantal woningzoekenden en beschikbare huizen in betrekkelijk evenwicht was. Die tijd is ook voor De Woonplaats al lang voorbij.

 

Eerlijker èn goedkoper

Er zijn meer zoekers dan vrijkomende woningen. Met andere woorden, het gaat hier over een verdeling van schaarste. Dat gebeurt nu met de zogenaamde Woonvinder.  Belangstellenden kunnen na eenmalige, gratis registratie op de website en kabelkrant zien - en door de telefoon horen - welke woonruimte beschikbaar is. Een woning is driemaal 24 uur in de aanbieding. Geïnteresseerden in een object hebben vervolgens, op een specifieke dag, van één tot twee uur 's middags de mogelijkheid om in te bellen om de voorkeur voor een woning door te geven. Mochten er meerdere kandidaten zijn voor een woning, dan kiest de programmatuur willekeurig een registratienummer uit. Het lotingsysteem werd eerder door een notaris als eerlijk gecertificeerd.

De geselecteerde krijgt dezelfde dag een telefoontje met een uitnodiging de woning te komen bezichtigen. Hij of zij krijgt daarna drie dagen de tijd het huis te accepteren of te weigeren. Een eventueel geweigerd huis wordt opnieuw verdeeld. 'In het nieuwe systeem worden actieve zoekers beloond en levert achterover leunen en wachtpunten vergaren niets op', vertelt Valstar over de nieuwe methode. 'Zij kunnen zelf op internet, via kabelkrant, telefoon of in de woonwinkels nagaan welk aanbod er is en aansluitend actie ondernemen. Door zelf te bellen of het bijvoorbeeld iemand anders voor je laten doen.’ De nieuwe methodiek heeft fikse voordelen. Hoe actiever, hoe meer kans op een woning. Geen wachtlijsten en geen wachttijd; iedereen kan zich meteen opgeven voor de gewenste woning. Gelijke kansen voor iedereen dus.

Naar het oordeel van Valstar is het nieuwe systeem dus eerlijker en bovendien erg simpel. Iedereen kan telefoneren, en mensen zonder internetaansluiting kunnen op de kabelkrant fotootjes van de objecten zien. Het systeem is transparant; iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Een ander voordeel is, dat het nieuwe systeem een evenwichtiger spreiding van huurders over type buurten in de hand werkt. Iedereen kan, ongeacht sociale achtergrond, overal op inschrijven. Iemand met een relatief laag inkomen of allochtoon kan toch in een betere wijk een woning krijgen, mits hij natuurlijk bereid is een groter deel van zijn inkomen aan wonen te besteden. De Woonplaats hecht erg aan die sociale invalshoek. Het nieuwe systeem is ook nog goedkoop in exploitatie. ‘Nu het eenmaal functioneert, hebben we er geen omkijken naar.’

 

Bellen met de website

Van de achterliggende technologie is Marcel Alma goed op de hoogte. Hij was als accountmanager voor het Delftse softwarebedrijf Seneca betrokken bij de implementatie van het Content Management Systeem (CMS) van leverancier Smartsite. Om dit systeem draait het allemaal. ‘Iemand die het bewuste telefoonnummer belt, komt via een voice gateway terecht op de contentdatabase van Smartsite', legt Alma uit. De gateway put zijn gegevens uit deze database en brengt de data over van tekst naar spraak. De beller hoort gewoon een stem, die de lijst met beschikbare woningen voorleest.’

De druktoetsen maken het tot een interactief systeem. De beller kan door het intoetsen van het betreffende woningnummer aangeven waar hij belangstelling voor heeft. Vervolgens wordt die keuze opgeslagen. Mensen krijgen steeds een menukeuze voorgeschoteld om bijvoorbeeld een bepaalde frase nog eens te horen, of alleen maar het aanbod uit een bepaalde regio te horen. Als iemand zich daadwerkelijk wil inschrijven via de telefoon, moet hij zijn registratienummer opgeven.

Het woningaanbod van de corporatie hoeft overigens maar één keer te worden ingevoerd. Het is aansluitend via het CMS beschikbaar voor genoemde drie media, alsmede het woningverdeelsysteem. ‘Je belt eigenlijk met de website’, verduidelijkt Alma. Het systeem genereert tevens allerlei rapportages, bijvoorbeeld over het aantal mensen dat naar een bepaalde woning dong. Leddie Valstar van De Woonplaats beaamt hoe eenvoudig het systeem beheerd kan worden. De praktische uitvoering kan daardoor vrij laag in de organisatie geschieden. ‘We zijn erg tevreden over de samenwerking met Seneca, en Smartsite is een prettig systeem dat goed werkt’, aldus Valstar die nu actieve woningzoekers kan belonen met een plaatsje vooraan in de wachtlijst.

 

Facts

bedrijf:                   De Woonplaats

webportaal:            www.woonvinder.nl

start project:         maart 2003

woningbestand:      2.500 (woningen voor invaliden uitgezonderd van loting)

aanbod woningen:  4 à 6 woningen per werkdag (ook nieuwbouw)

resultaten tot nu:  321 huizen kregen via De Woonvinder een nieuwe huurder

software:                Web Content Management Systeem van Smartsite, doorontwikkeld door Seneca

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie