Naar inhoud

Zeven wetten van Nike: het succes zit in snelheid

LONDEN #adobesummit - Waarom blijven sommige bedrijven eeuwenlang bestaan, terwijl anderen binnen tientallen jaren (zo niet eerder) een roemloze dood sterven? Volgens Stefan Olander, general manager Digital Sport bij Nike, en Ajaz Ahmed, eigenaar van het creatieve bureau AKQA, zit het succes in verandering en de snelheid waarmee bedrijven zich kunnen aanpassen. “Je hoeft niet te wachten, je kunt nu aan de slag met de ontwikkeling van het volgende ontwrichtende product”, aldus Olander tijdens de keynote van gebruikersconferentie Adobe Summit.

Een groot deel, maar liefst 87 procent, van de bedrijven uit Fortune 500 van 1955 bestaat niet meer. Dat feit vielen Ajaz Ahmed, eigenaar van AKQA, het creatieve bureau van onder andere Nike, en Stefan Olander van Nike, op. Waardoor onderscheidt die dertien procent zich? Volgens Ahmed en Olander kenmerken succesvolle bedrijven zich voornamelijk door de capaciteit om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Of zoals Richard Branson zei: “Voor een entrepreneur is verandering als zuurstof.”

De zeven wetten

Omgaan met verandering is onder te brengen in zeven wetten, volgens Olander en Ahmed, die er een boek, ‘Velocity genaamd, over schreven. Ze presenteerden de zeven wetten tijdens de gebruikersconferentie van softwareleverancier Adobe, een partij overigens waar Nike ook zijn digitale marketing mee ondersteunt.

1: Smith Wesson verslaat vier azen: je kunt de winnaar zijn van een kaartspelletje, maar als er iemand met een pistool (bijvoorbeeld een Smith Wesson) het speelveld betreedt, dan geldt die prijs niet meer. Dan gelden er andere regels. Dat gaat ook op in de veranderende wereld , aldus Ahmed en Olander. Je kunt nog zo goed zijn in jouw speelveld, als er een bedrijf komt met een ontwrichtend product, dan wordt alles anders.

Denk aan de introductie de lamp. Ze hadden nog langer brandende kaarsen op de markt kunnen brengen, maar toen de lamp werd geintroduceerd, werd de markt op een ontwrichtende manier veranderd. Toch is volgens Olander de lamp niet de beste uitvinding van Thomas Edison. Het is het opzetten van zijn research and development afdeling. “Denk niet na over wie een betere versie kan maken van jouw product, maar wat de potentiële ontwikkeling is die jouw bedrijf kan ruïneren. Waarom bouw je dat zelf niet?”

2: Het is makkelijker gedaan dan gezegd: je kunt lang en veel praten over de ontwikkelingen in je vakgebied en je productcategorie, maar de meest succesvolle bedrijven werken continu aan hun producten en diensten, aldus Olander en Ahmed. Dat kan ook steeds makkelijker. Als voorbeeld noemt hij de schoen die Nike ontwikkelde voor de NFL Scouting Combine waar de 40 yard dash wordt gerend, een sprint van ongeveer 36 meter waarop aanstormend talent wordt geselecteerd. Door middel van 3d-printing maakten ze de eerste schoen en pasten ze de schoen aan op basis van directe metingen. Uiteindelijk ontwikkelden ze de lichtste schoen voor het event. “Je hoeft niet te wachten met het ontwikkelen van een nieuw product of dienst, nu is de tijd.”

3: De beste advertentie is geen advertentie: Ahmed en Olander schrijven in hun boek dat advertenties niet cool meer zijn. Vooral omdat consumenten overladen worden met advertenties en steeds afwijzender worden naar dingen die hun dagelijkse leven onderbreken. Daarom kun je als adverteerder maar beter denken hoe je kan bijdragen aan het leven van een consument. Dat betekent onder andere dat je je merkbelofte niet alleen verpakt in een mooi plaatje, maar dat je die ook uitdraagt door aanvullende ervaringen. Zoals ‘Just do it’: Nike kijkt hoe ze dit het best kunnen invullen en ontwikkelden daarvoor onder andere Nike+, waarbij inzicht over renprestaties als extra service wordt aangeboden. 

4: Gemak is de vijand van juist: je moet iets niet doen omdat het makkelijk is. Zo heeft Disney bedacht dat de ervaring van een sprookjeswereld niet kan voortbestaan als je iemand iets plats ziet doen als het legen van de vuilnisbakken. Daarom heeft Disney een ondergronds systeem om het afval te verwerken. Niet makkelijk, maar het past bij de ervaring die Disney wil bieden.

Of neem het voorbeeld van de Nike Fuel Band, vertelt Olander: “Ik had het idee over de Nike armband waarmee ik graag gevoel met een kleur wilde aangeven. Nadat ik het idee had uitgewerkt op papier (zie de eerste reeks banden op het plaatje hieronder), ben ik naar de directie gestapt die gelijk enthousiast was. Pas daarna ben ik met de techneuten gaan zitten. Het idee was niet uitvoerbaar, naar hun idee, maar als ik eerst naar hen was gegaan, dan waren we het niet eens gaan proberen. Nu hebben we het toch uitgewerkt. (zie de tweede reeks van de Fuel Band zoals het nu verkocht wordt)”

Fuel Band Nike

5: Respecteer de menselijke natuur: ‘cool’ is geen reden om een product te maken. We moeten onszelf beter afvragen wie aan de andere kant van het scherm zit, de mens achter de consument, en hoe we hun behoeften beter kunnen vervullen. Daar komt bij dat de beste organisaties hun klanten helpen kiezen voor het beste product. Met andere woorden: hoe kunnen we de klantervaring zo soepel mogelijk laten verlopen waarbij we de mens niet uit het oog verliezen.

6: Geen grap overleeft een comité van zes: als je continu blijft vergaderen met het hele management, dan haal je de snelheid uit de organisatie. Je moet de ballen hebben om de beslissingen te nemen, aldus Olander. “Bereid je goed voor, maar blijf staan voor wat je vindt. Zo vonden veel mensen de remix van Elvis door Junkie XL te oubollig, maar uiteindelijk bleek het zo goed, zoals ik het vond”, aldus Olander.

7: Heb een doel groter dan jezelf: als je niet droomt, kun je nooit echt innoveren. Denk aan Bill Bowerman, mede-oprichter van Nike, die de noppenschoen ontwikkelde door rubber te smelten in een wafelijzer. “Ons motto is niet “just say it”. Het is “just do it”. Het gaat niet om de techniek en technologie, maar om onze verbeeldingskracht. Heb een duidelijke visie om beter te worden en beter te leven.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie