Naar inhoud

Zoekmachines als marketingmiddel

'Ruim tachtig procent van de (particuliere) internetgebruikers maakt bij het zoeken naar leveranciers van producten en diensten gebruik van zoekmachines' en '42% van de mensen die kochten bij online retailers kwamen binnen via search engines.' Deze cijfers moeten internetmarketeers overtuigen van het belang van zoekmachines om potentiële klanten naar de website te lokken. Maar hoe krijgt die ene concurrent het toch voor elkaar dat zijn site steevast als eerste opduikt in de verschillende zoekmachines? En waarom is de website opeens verdwenen uit de top-10 zoekresultaten? Op zoek naar het antwoord op deze vragen bezocht ITcommercie tien internetsites over search engine marketing (SEM).
Inspiratiebron

De beste start lijkt het intikken van de term Search Engine Marketing in Google, de meest gebruikte zoekmachine van dit moment. Na het zoeken in de Nederlandse pagina's prijkt de Ace Group bovenaan. Deze website-ontwikkelaar is initiatiefnemer van Trafficmaster, de site die een inspiratiebron moet zijn voor SEM. De website biedt een gratis analyse aan van de positie van een bedrijfssite op basis van zes zogenaamde keywords. Daarnaast uitgebreide informatie over de verschillende vormen van SEM, waaronder bijvoorbeeld keyword actions oftewel het veilen van zoektermen voor hoge posities in zoekresultaten.

 

Bovenaan de zoekresultaten bij Ilse staat Search Engine Watch, een door de Amerikaanse internetconsultant Danny Sullivan opgezette site met veel tips, onderzoek en documentatie. Sullivan ziet de informatie op de site als shareware en biedt deze grotendeels gratis aan. Bij Alta Vista heeft Gladior de bovenste plek bemachtigd. Vanaf 450 euro verwerft dit gespecialiseerde bedrijf voor tien keywords een toppositie in de internationale zoekmachines. Gladior meldt de website maandelijks opnieuw aan en houdt in de gaten hoe zoekmachines het web afstruinen zodat de hoge posities gehandhaafd blijven. Twee klanten van Gladior, TNO MEP en 3COM, komen kort aan bod op de site.

 

Internetbureau eFocus is de eerste Nederlandse site die Ilse ophoest. Opvallend, omdat op de openingspagina (in flash) niets te vinden is over SEM. Bij diensten, onder het kopje e-marketing is wel informatie te vinden, in de vorm van een uitgebreid artikel met stappenplan. Het portfolio van eFocus is fraai vormgegeven, maar biedt inhoudelijk weinig. Voor het meten van de posities bij zoekmachines maakt eFocus gebruik van Rank Scout, een 'online vindbaarheidshulp' die ook de positie ten opzichte van andere bedrijven kan tonen. Hier zijn testimonials te vinden van klanten Ernst & Young en Quote Media Group. 'Voor Quote E-commerce is een goede vermelding binnen zoekmachines goed voor meer dan vijfentwintig procent van het bezoek', zo vertelt internetmarketeer Hans Willem de Lint op de site.

 

Onvindbare specialisten

Ook evenementen over SEM blijken goed te scoren in de zoekmachines. Bij Google is een tweedaagse training van IIR Training te vinden over SEM bij het interessegebied 'internet.' De training belooft antwoord op vragen als 'hoe promoot u uw website maximaal tegen minimale kosten' en 'hoe komt u hoog op de lijst van zoekmachines.' Verder geeft de site weinig informatie prijs, ook niet de datum van deze cursus. Het evenement Search Engine Strategies werd op 23 en 24 april jongstleden in Londen gehouden. In de agenda blijkt dat de sprekers vooral afkomstig zijn van dienstverleners en zoekmachines. Pas aan het eind van de tweede dag blijkt er een uurtje ingeruimd voor klantcases, hoewel namen helaas ontbreken.

 

Tot slot nog twee specialisten die topposities beloven in de zoekmachines, maar daarbij zelf minder scoren. Sharestones behaalt een vierde plek bij Google, een derde bij Alta Vista, maar bij het veelgebruikte Ilse wordt een top-10 positie niet gehaald. Het Groningse Marketingadviesbureau Traffic4you, dat onlangs onderzoek liet verrichten naar SEM, is zelfs helemaal niet in de top-10 van de zoekmachines te vinden. Toch heeft dat klanten als Intershop, Ohra en De Hypotheker er niet van weerhouden om met dit bedrijf in zee te gaan. Deze bedrijven onderkennen het belang van zoekmachines om blijvend gekwalificeerd bezoek naar de websites te trekken. En daar is duidelijk meer voor nodig dan simpelweg het eenmalig aanmelden bij die zoekmachines.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie