Naar inhoud

Zoekmachinevriendelijk CMS voor meer verkeer op Autokompas.nl

Adjunct-hoofdredacteur Barend Luiting van Autokompas | Foto: Ton Kastermans
Het vakblad ‘Autokompas’ bestaat negentien jaar en richt zich op de gehele autobranche, van garages en grossiers tot leasemaatschappijen. Het blad verschijnt op papier zestien keer per jaar in een oplage van ongeveer twintigduizend stuks. Online publiceert de redactie sneller dankzij een nieuw Content Management Systeem (CMS) en door de zoekmachinevriendelijkheid daarvan krijgt de website ook meer bezoek.
‘We wilden in 2003 de nieuwe website neerzetten voor de komende vijf à tien jaar,' vertelt adjunct-hoofdredacteur Barend Luiting van Autokompas over de aanleiding van de overstap naar een nieuw CMS. ‘We zijn al actief op internet vanaf 1998, al onze artikelen staan online. Voor iedereen toegankelijk en niet verstopt achter passwords en betaalmechanismen.'

Voor Autokompas is het belangrijk dat de redactie zelf makkelijk de website kan bijhouden, zonder technische kennis van bijvoorbeeld Html. Luiting: ‘We hebben nu een goed CMS, waarmee we de hele website inhoudelijk onderhouden. Daarnaast moet de website zoekmachinevriendelijk zijn, dus zonder frames en met goede URL's.We scoorden in het verleden goed bij de zoekmachines dankzij onze vele platte tekst (daar houden zoekmachines van), maar het nadeel was dat de bezoekers die via een zoekmachine binnenkwamen door de framestructuur geen navigatie te zien kregen en zo weer waren vertrokken.'

In 2003 vond dus een restyling plaats. Samen met CMS-softwareontwikkelaar Hippo werd de oude website omgebouwd naar een CMS die database gestuurd is. Luiting: ‘De website hebben we in oktober 2003 gepresenteerd tijdens ons internetcongres waar we de Autobranche Internet Award uitreikten. We wilden toen - en nu nog steeds - onze branche blijven wijzen op de mogelijkheden van internet. Met de nieuwe site spelen we een duidelijke voortrekkersrol.'

 

Waardevol voor zoekmachine

 

Het is voor Autokompas een strategische keuze om niet te doen aan betaalde sponsoradvertenties, zoals Adwords. Deze zijn alleen interessant als je actief consumenten wilt benaderen, vindt Luiting. Wel zijn er adverteerders, gericht op de automobielbranche te vinden op de site. ‘Zoekmachinevriendelijk is de website wel', vertelt Luiting, ‘want dat genereert traffic en die willen we niet mislopen. Daarom hebben we aandacht besteed aan de opbouw: geen frames en flash bijvoorbeeld, maar wel goede URL's. We hebben bewust gekozen voor een goede naamgeving. Aan de opbouw van de URL kun je ook zien hoe het artikel heet. En als je een artikel aanklikt, vind je daarin een opsomming van zogenaamde ‘lees ook'-artikelen. Dat is waardevol voor de zoekmachine. Maar ook voor de lezer, want de bezoeker blijft, als je hem meer content aanbiedt, uitgedaagd om andere artikelen te lezen.'

Het advies van Luiting is serieus om te gaan met CMS en zoekmachinevriendelijkheid. ‘Je kunt bijvoorbeeld je keywords (trefwoorden) automatisch laten genereren door software, maar er handmatig nog eens door te gaan en te selecteren, heeft meer effect.'

De website van Autokompas is gebaseerd op de taal XML. Deze taal lijkt op Html, is zoekmachinevriendelijk en is goed in staat om de grote hoeveelheid content op de juiste wijze te structureren. ‘We hebben een gigantische database met content en we plaatsen onze teksten daar ‘kaal' in,' zegt Luiting. ‘Het is de basis voor de website, maar kan ook basis zijn voor andere publicaties, bijvoorbeeld in print. In de toekomst kunnen we hier ons voordeel uithalen. Print verandert, websites veranderen, platforms veranderen, maar de database is en blijft de basis.'

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie