Naar inhoud

Boekreview: Basisboek online marketing (4 sterren)

Het Basisboek Online Marketing wil een soort ‘Principes van Online Marketing’ zijn en is ontstaan vanuit een behoefte aan een leerboek dat het fundament van online marketing in de breedte benaderd. Het lijvige studieboek combineert de theorie van de marketingstrategieën met de positie van online marketing binnen een organisatie en vult dit aan met praktijkvoorbeelden. Dat laatste is tegelijk een sterkte en een beperking.

Het boek

Volgens de uitgever is het Basisboek Online Marketing ‘het eerste volwaardige studieboek over online marketing dat het héle marketingproces behandelt’. De twee hoofdauteurs worden bijgestaan door 25 professionals die steeds een onderdeel uit hun vakgebied voor rekening namen. Het boek beslaat de theoretische basis van online marketing, bespreekt marketingstrategieën en bekende modellen en gaat in op belangrijke media. Er wordt een vertaalslag gemaakt naar de praktijk door de toevoeging van een flinke hoeveelheid praktijkcases en voorbeelden.

De beoordeling

basisboek online marketing 260Het basisboek valt in de categorie klassiek studieboek. Zelfs vragen en opdrachten aan het einde van elk hoofdstuk ontbreken niet. Samenvattingen zouden dan ook verwacht kunnen worden, maar die geven de geven de auteurs dan weer niet. Gezien de aard van de, korte, paragrafen en het feit dat de auteurs aan het begin van elk hoofdstuk opsommen wat de lezer aan kennis van dat hoofdstuk kan verwachten, is dat evenwel geen ramp. De auteurs zijn er in geslaagd om eenvoudige, heldere bewoordingen te formuleren en weten lastige begrippen doorgaans logisch te definiëren. Ook de schrijfstijl en de lengte van de teksten maken de materie begrijpelijke en snel te verwerken. De vergaande structurering en kleine porties informatie, volgt blijkbaar de gedachte dat het zo behapbaar blijft voor de studenten. Maar het resulteert ook in een haast eindeloze hoeveelheid paragrafen, sub-paragrafen en tussenkopjes binnen die sub-paragrafen. Wanneer bij paragraaf 9.3.3 na drieënhalve regel alweer een nieuw tussenkopje begint, is dit wel een heel erg gesegmenteerde en overijverige manier van indelen. Iets wat de opbouw van het boek zeker niet complimenteert, het houdt de lezer juist op.
Dat het boek het hele marketingproces behandelt klopt als een bus. Met de kanttekening dat het  vooral het online marketingproces, oftewel marketing strategie en organisatie, beschrijft. Het legt hiermee de - theoretische - basis die uitstekend past binnen de positie die online marketing in een organisatie inneemt. Het beperkt zich niet tot ‘de afdeling marketing’ maar integreert bedrijfsprocessen en afdelingen uit het hele bedrijf, zoals klantdata overal in een organisatie aanwezig is. Een pragmatische kant van online marketing, de ‘how to’ zogezegd, is minder nadrukkelijk vertegenwoordigd. Dat hoort misschien bij het uitgangspunt van de auteurs om een soort ‘Principes van Online Marketing’ te maken. Toch zou het voor Hbo-studenten en professionals die het geleerde doorgaans zo snel mogelijk in de praktijk willen toepassen een toegevoegde waarde kunnen zijn.   

Het boek geeft veel voorbeelden uit de praktijk, maar inherent hieraan is het daarom snel verouderd. Het gebruik van voorbeelden, een heel prettige manier om een theorie inzichtelijk te maken, zoals  het noemen van bijvoorbeeld Hyves doet eveneens inbreuk op de geloofwaardigheid. Hierdoor ook geen big data en andere actuele ontwikkelingen, iets dat hoogstwaarschijnlijk in een volgende druk wel zal zijn aangevuld. Om dit te verzachten is het boek gekoppeld aan een website die geregeld geactualiseerd wordt, een LinkedIn-groep en een  Facebook-pagina.

Het eindoordeel

4 sterrenHet Basisboek Online Marketing is geschreven voor bachelor studenten, met de brave schoolsheid die daarbij te verwachten is. De heldere, laagdrempelige toon en de toevoeging van een ruime lijst cases maakt het toegankelijk. De titel geeft daarmee uitstekend weer wat ervan verwacht kan worden: een basis. Het is een opstapje naar direct toepasbare instrumenten en meer diepgaande theorie. Voor actuele aanvullingen en verdere verdieping zullen de docenten zelf ofwel de website en aan het boek gerelateerde sociale media moeten zorgen.

Titel: Basisboek Online Marketing – van strategie tot conversie

Auteur: Marjolein Visser, Berend Sikkenga

Uitgever: Noordhoff Uitgevers b.v.

Doelgroep: bachelor studenten en/of docenten marketing, professionals uit een niet-online marketing deel van het vakgebied die zich snel willen bijlezen

Pagina’s: 610 bladzijden

Prijs: € 53,95

ISBN: 9789001788728

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie