Naar inhoud

Boekreview: Big data marketing (4 sterren)

Het grootste probleem van big data en het gebruik daarvan voor marketing is niet de data zelf, maar de organisatie en de silo’s die bestaan. Dat blijkt uit het boek ‘big data marketing’ van chief marketing officer bij Teradata Applications, Lisa Arthur. Daarom wordt maar zijdelings gesproken over big data en voornamelijk gesproken over organisatorische issues en geïntegreerde marketing. Afgezien van de mismatch tussen titel en inhoud is het boek praktisch en leerzaam.

Lees ook het interview met Lisa Arthur voor meer achtergrondinformatie over de hoe en waarom van het boek.

Het boek

Het boek ‘Big data marketing’ van Lisa Arthur, chief marketing officer (cmo) bij Teradata Applications, legt uit dat organisaties, afdelingen en systemen eruit zien als een haarbal: data zitten door elkaar, systemen zitten elkaar in de weg en processen lopen niet rechtlijnig. Het is, met andere woorden, een rotzooi binnen de meeste bedrijven. Willen we iets met de data die in organisaties geborgen zit, dan moeten we die haarbal ontwarren.

Dat ontwarren begint met het opstellen van een visie en strategie. Marketing kan daar een voortouw in nemen, omdat de klant bij deze afdeling vaak centraal staat. Door de klant centraal te stellen wordt duidelijk waar de focus moet liggen en welke haarballen als eerst ontward moeten worden. Vervolgens is het zaak om metrieken bij te houden en processen in te stellen om structuur aan te brengen in de chaos.

De beoordeling

big data marketing DEF

Innovatief: het boek is niet zodanig innovatief dat er nieuwe methoden worden aangereikt om big data te tackelen of zelfs om de organisatie te vernieuwen. Het zijn basismethoden die worden geïntroduceerd en dat is noodzakelijk om de haarballen in de organisatie te ontwarren. Het blijft alleen de vraag of marketeers hier genoeg door getriggerd worden. Het idee over het opzetten van een strategie en bijbehorende processen is oud en stoffig. Toch blijft dit voor veel organisatie een probleem, terwijl het noodzakelijk is voor het ontwarren van een organisatie. Misschien is een revolutionaire aanpak nodig om de noodzaak van deze basismethoden duidelijk te maken.

Inspiratie: Lisa Arthur heeft een rijke geschiedenis als marketeer en daar put ze dan ook uit. Niet alleen cases van klanten komen aan bod, ook haar eigen werk zet ze als voorbeeld neer. Dat betekent zeker niet dat ze alleen maar jubelverhalen vertelt, in tegendeel: soms ging het mis. Arthur ziet dit echter niet als een groot falen; ze heeft er immers van geleerd en daar kunnen wij weer van leren.

Praktisch: door aan het eind van elk hoofdstuk een aantal te nemen stappen neer te zetten, is het boek, naast inspiratievol, ook praktisch. Daarnaast worden de termen die in het hoofdstuk behandeld zijn kort uitgelegd, waardoor het duidelijk is: waar hebben we het over? En: hoe kunnen we hier vervolgens mee aan de slag?

Eindoordeel

4 sterrenHet eerste dat voor mij opviel aan het boek is de titel en de mismatch met de inhoud van het boek. Natuurlijk is voor de term ‘big data’ gekozen omdat het verkoopt, maar Arthur heeft geworsteld met de titel. Uiteindelijk gaat het namelijk meer over organisatorische uitdagingen en hoe deze in marketing een rol spelen. Afgezien van de titel biedt het boek een praktische kijk op marketing en hoe vanuit deze afdeling organisatorische silo’s afgebroken kunnen worden. Hoewel de oplossingen die Arthur biedt niet vernieuwend zijn, is de problematiek nog steeds actueel en bedrijven die het advies van Arthur ter harte nemen, kunnen grote stappen maken.

Een interview met Lisa Arthur over het boek, haar keuzes en oplossingen lees je hier!

Titel: Big data marketing             

Auteur: Lisa Arthur, cmo Teradata Applications

Uitgever: Wiley

Doelgroep: marketingmanagers, chief marketing officers (cmo) en ceo’s

Pagina’s: 192

Prijs: €24,99

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie