Naar inhoud

Boekreview: bloggen is niet voor mietjes

Het boek ‘Bloggers Bootcamp’, geschreven door John Biggs en Charlie White, is niet bedoeld voor mensen die bloggen niet serieus nemen. Marketeers of andere commerciële directeuren kunnen door bloggen niet alleen thoughtleadership claimen, maar ook betrokkenheid met lezers opbouwen. Het boek geeft handvatten hoe dit praktisch op te zetten: van tools en leesbaarheid tot omgaan met reacties.

Auteurs John Biggs en Charlie White, respectievelijk werkzaam bij TechCrunch en Mashable, van het boek ‘Bloggers Bootcamp’ hebben de naam goedgekozen: het is een werkelijk bootcamp en dat geldt voor de rest van je bloggerscarrière. Bloggen vereist doorzettingsvermogen en discipline. Biggs en White hebben slechts twee regels: blog altijd en post consistent. Dat laat niet veel over voor de verbeelding.

Bloggen is journalistiek

Hoewel ik het boek als zeer positief heb ervaren, waarover later meer, wil ik eerst een kanttekening zetten bij de definitie. De auteurs omschrijven bloggen als ‘journalistiek geschreven met een korte deadline’, waarbij een blogger zowel journalist als een onemanband is. Echter, nieuwsjournalisten, zeker in dit digitale tijdperk, werken altijd met een zeer korte deadline. Natuurlijk behoren bloggers snel en veel te kunnen posten, maar naar mijn mening onderscheiden ze zich eerder vanwege hun persoonlijke touch.

Door te zeggen dat bloggen géén journalistiek is met een zeer korte deadline wil ik niet zeggen dat bloggers geen journalisten zijn. Dat kan namelijk, als ze die rol willen vervullen. Sommige bloggers verstaan het vak zelfs beter dan sommige journalisten. Het boek ‘Bloggers Bootcamp’ is echter geschreven voor bloggers, niet voor journalisten. Daarvoor is de inhoud te dun. Journalisten zitten niet zonder reden eerst vier jaar of meer in de schoolbanken om het vak te leren.

bloggers boot camp 2

Bloggers Bootcamp is een zeer praktisch boek over hoe je een blog opzet, uitbouwt en ontwikkelt tot een geld genererende entiteit. Er wordt nauwelijks gesproken over strategie, en hoewel de schrijvers juist hameren op praktisch advies, zou er niet voorbij gegaan moeten worden aan vragen als: waarom zou je een blog willen opzetten? Wil je je bedrijf een extra boost geven door jezelf als medewerker of eigenaar van je bedrijf als expert op de kaart te zetten? 

Hoe doe ik?

Als duidelijk is dat een weblog een duidelijke toegevoegde waarde biedt aan je onderneming, dan is Bloggers Bootcamp een zeer degelijk en praktisch boek. Het is geschreven voor mensen die serieus aan de slag willen met bloggen om hun posts naar een hoger niveau te brengen. Daar laten de auteurs White en Biggs geen onduidelijkheid over bestaan; bloggen is serious business. Bloggen kost tijd en een bepaalde mindset, die bloggen verweeft in elk aspect van het leven.

De schrijvers stellen voor om duizend woorden per dag te schrijven, een kalender te maken en een lijst van onderwerpen te maken, waarover geschreven kan worden als inspiratie ontbreekt. Het liefst wordt er dagelijks gepost. Wat dat betreft zit bloggen zeker op één lijn met journalistiek: oefening baart kunst. Wie schrijft, die blijft. Cliché, maar niet minder waar, en dat begrijpen de auteurs als geen ander.

Als je die toewijding hebt, dan bieden de auteurs het stappenplan waarmee dit gerealiseerd kan worden. De regels: blog altijd en post consistent. Daarbij bieden White en Biggs de tips en praktische stappen om dit daadwerkelijk te realiseren. Hoe kies je een onderwerp om over te schrijven? Welk platform moet je kiezen? Hoe zet je een rss-feed op? Waar haal je nieuws vandaan? Hoe maak je het aantrekkelijk? Hoe introduceer je jezelf?  

Bloggen om je expertise te claimen

Het boek ‘Bloggers Bootcamp’ legt de lat dus hoog, maar als je serieus bent in je poging om je als thoughtleader te vestigen in je vakgebied, dan kan dit boek je daar zeker bij helpen. Sommige informatie is heel basaal, maar uiteindelijk biedt dit boek het praktische stappenplan waar je direct mee aan de slag kunt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een apparaat met internetverbinding en doorzettingsvermogen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie